منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی اجمالی Mageia 4.1

مقدمه:

نسخه‌ی ۴٫۱ توزیع مگیا که یک انشعاب از مندریوا به شمار می‌آید چندی پیش منتشر شد. مگیا برخلاف توزیع‌های دیگر همچون Rosa و OpenMandriva تغییرات زیادی را نسبت به مندریوای سابق تجربه نکرده است، و از همان ظاهر و تجربه‌ی کاربری کلاسیک و آشنا برخوردار است. توزیع‌های زیادی مبتنی بر توزیع مندریوا شکل‌گرفته‌اند که  در بین آن‌ها مگیا در سایت دیستروواچ رتبه‌ی بالاتری از دیگر توزیع‌ها دارا می‌باشد. بااین‌وجود دو توزیع OpenMandriva و Rosa تغییرات بیشتری را تجربه کرده و ویژگی‌های جدیدی را معرفی کرده‌اند که مگیا از این تغییرات بی‌بهره بوده است.

Mandriva

در این بررسی سعی داریم تا به آموزش نصب و بررسی اجمالی چند ویژگی جدید این توزیع در نسخه‌ی جدید بپردازیم. ابتدا نسخه‌ی LiveKDE Mageia را دانلود نمودیم. که ۱٫۴ گیگابایت بود و در زمان نصب نیازی به دسترسی به اینترنت نداشت. بااین‌وجود نسخه‌ی بزرگ‌تری با حجم بیشتر (در حدود ۳٫۵ گیگابایت) و نسخه‌ی کمتر در حدود ۷۵۰ مگابایت نیز در اختیار بود که گزینه‌ی Live CD برای نصب نیاز به اینترنت خواهد داشت.

نصاب:

در ابتدای نصب از شما در مورد زبانی که می‌خواهید استفاده کنید سؤال می‌شود که می‌توانید زبان English – American را انتخاب نمایید.

SnapShot1

در بخش پارتیشن‌بندی گزینه‌های موجود تفاوتی با نسخه‌های قبل نداشته‌اند. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از گزینه‌های موجود هارددیسک را پارتیشن‌بندی و یا به نقاط اتصال سوار نمایید.

SnapShot2

در مرحله‌ی بعد می‌توانید رسانه‌ی موردنظر برای نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزارها را معین نمایید. اگر از Live CD استفاده می‌کنید این گزینه اهمیت بیشتری خواهد داشت. در صورت تنظیم نکردن این بخش می‌توانید آن را بعد از نصب تنظیم نمایید.

SnapShot3

 

بعدازاین مرحله اگر می‌خواهید میز کار خود را تغییر دهید که در اینجا همان KDE را انتخاب کردیم کاربرانی که نسخه‌ی با حجم بالا را دانلود کرده‌اند به‌راحتی می‌توانند هرکدام از میز کارها را که خواستند نصب کنند. ولی کاربرانی که نسخه‌های کم‌حجم‌تر را دانلود کرده‌اند همان میز کاری را که دانلود کرده‌اند انتخاب کنند و اگر نه میز کار باید از اینترنت دریافت شود.

SnapShot4

بعد از انجام مراحل نصب همچون نصاب دیگر توزیع‌ها به مرحله‌ی نصب می‌رسیم که تصاویری از طریقه‌ی کار با توزیع و اطلاعاتی مفید به‌صورت گرافیکی در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

SnapShot5

برخلاف مندیریوا که در این مرحله نصب به پایان می‌رسید و برای افزودن اطلاعات کاربری باید سیستم را ریست کرده و بعد از اجرای دوباره این کار را انجام دهید، اطلاعات کاربری را بلافاصله بعد از نصب وارد می‌کنید.

SnapShot6صفحه‌ی وروردی:

صفحه‌ی ورودی این توزیع از KDM بهره می‌برد که نسبت به توزیع‌های دیگر مبتنی بر Mandriva مقام زشت‌ترین صفحه‌ی ورودی را به خود اختصاص می‌دهد. در این بخش به طراحان توزیع به دی لیل طراحی گرافیکی صفحه‌ی ورودی این توزیع یک تمشک طلایی اختصاص می‌دهیم!

SnapShot7میز کار:

بعد از واردکردن نام کاربری و گذرواژه وارد محیط رومیزی می‌شویم در محیط رومیزی توزیع از تصویر زمینه‌ی آشنای مگیا که در فرآیند نصب و صفحه‌ی ورودی با آن آشنا شده بودیم روبه‌رو می‌شویم که به‌شخصه آن را دوست نداشتم. بعد از مدتی برنامه‌ی خوش‌آمد گوی توزیع که اطلاعات مفیدی را از توزیع ارائه می‌دهد اجرا می‌شود.

SnapShot8

قابل‌ذکر است که با نصب توزیع از طریق Live KDE فقط دو عدد تصویر زمینه قابل‌استفاده بود که یکی تصویر پیش‌فرض بوده و دیگری نیز تصویری از تصاویر پس‌زمینه‌ی KDE می‌باشد.

SnapShot9

موارد فوق باعث می‌شود که ازلحاظ گرافیکی و سلیقه نمره ضعیفی را به این توزیع اختصاص دهم. برخلاف اکثر توزیع‌های مبتنی بر KDE که از افزونه‌ی این توزیع برای اتصال به اینترنت بهره می‌جویند این توزیع از نرم‌افزار اختصاصی خود موسوم به Network Center بهره می‌برد که تفاوت زیادی با گزینه‌های موجود در اکثر توزیع‌ها دارد.

SnapShot10

میز کار KDE نصب‌شده در آن نیز نسخه‌ی ۴.۱۱.۴ می‌باشد که نسخه‌ی جدید به حساب نمی‌آید بااین‌وجود به دلیل کم بودن ویژگی‌های جدید نسخه‌های آتی مشکل خاصی در این بخش وجود نخواهد داشت.

SnapShot11نصب نرم‌افزار:

همان‌طور که در توضیحات مربوط به نصب سیستم دیدید باید رسانه‌ی نصب نرم‌افزار را مشخص می‌کردید که اگر این کار را نکرده‌اید باید بعد زا نصب این کار را انجام دهید. نرم‌افزار rpmdrake نسبت به قلب تغییری را تجربه نکرده است و از همان گزینه‌های آشنای قبلی برخوردار است. به‌روزرسانی سیستم نیز به‌راحتی قابل انجام خواهد بود.

SnapShot12تجربه‌ی شحصی:

آماده کردن توزیع به صورتی که خودم می‌پسندم کمی وقت‌گیر بود بااین‌وجود باکمی جستجو و صرف وقت توانستم توزیع را شبیه آن چیزی کنم که مدنظر داشتم. به عنوان مثال plasma-applet-nm را جایگزین network-center نموده و با نصب چند آیکون و تغییر چیدمان میز کار به چیزی شبیه تصویر زیر رسیدم.

SnapShot13

با نصب برخی نرم‌افزارها از توزیع Rosa کمی از تجربه‌ی کار با این توزیع را بهبود بخشیدم، بااین‌حال این توزیع نسبت به دیگر توزیع‌ها تجربه‌ی پایدارتری را مهیا می‌کند. بااین‌وجود به دلیل ناسازگاری کرنل قدیمی نصب‌شده در توزیع کرنل را به‌صورت دستی به نسخه‌ی ۳.۱۵.۳ به‌روز نمودم. لیبره آفیس هم به نسخه‌ی ۴.۱.۵.۳ نصب بود که اکثر نیازهای من را برطرف می‌کرد. بااین‌وجود نسخه‌ی فایرفاکس قدیمی بود و نسخه‌ی ۲۴ با به‌روزرسانی عادی قابل ارتقا نبود.

SnapShot14

با این وجود با دانلود فایل RPM مرورگر کروم از سایت گوگل به راحتی می‌توانید آن را دانلود کرده و از این مرورگر استفاده نمایید:

SnapShot15نتیجه گیری و پوزش:

ابتدا به دلیل به‌روز نشدن سایت در طی این دو روز پوزش می‌خواهم و از همراهی شما با سایت سپاسگزاری می‌نمایم.

با توجه به آنکه این توزیع یک توزیع مبتنی بر مندریوا به شمار می‌آید اکثر نکات مثبت این توزیع در این توزیع نیز وجود دارند با این تفاوت که برخی مکات منفی نیز در آن از بین رفته‌اند. با این تفاسیر اکثر ویژگی‌های توزیع قدیمی بوده و نیازمند تغییرات زیادی هستند تا نیازهای امروزی کاربران را نیز پوشش دهند متأسفانه در این توزیع اکثر ویژگی‌های به ارث رسیده از مندریوا جز مواردی خاص تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند. در آخر به این نسخه از  توزیع از ۱۰ نمره‌ی ۷.۵ را می‌دهم.

6 دیدگاه برای این نوشته:

  1. علیرضا:
    ۱۶ تیر ۱۳۹۳ هیچ وقت فاز طراحان مگیا رو نفهمیدم.کلا هدفشون چی بوده آخه؟در ضمن اگه یه برسی درباره فدورا داشته باشین ممنون میشم
  2. مهرداد:
    ۱۷ تیر ۱۳۹۳ توزیع زیبایی هستش ولی فقط زیباست چیز خاصی ازش ندیدم!چنتا پیشنهاد هم دارم برای بهتر شدن وب سایتاول این که معرفی بزارید از سخت افزار هایی که لینوکس رو به خوبی پیشتیبانی میکنند مثلا انواع لپتاپ ها با قیمت مناسب برای لینوکس و یا بهترین توزیع های لینوکسی برای لپتاپ های با قدرت کم و…دوم معرفی قابلیت نرم افزار های کاربر پسند و کاربردی اوپن سورس برای لینوکس مثل لیبر آفیس و آپاچی آفیس و غیر…سوم این که انجمنتون ف یلتر شده چرا؟در آخر هم بهتر بگم وب سایت های خارجی با معرفی نرم افزار هایی جذاب لینوکسی مردم رو تشویق و جذب به انواع توزیع ها و نرمافزار های لینوکسی میکنند تنها راه جذب مردم هم فکر میکنم همین هستش!
  3. محمدرضا:
    ۱۸ تیر ۱۳۹۳ سلام.
    ری ویو خوبی بود. تعداد کلمات و سطور به خوبی میزون شده بودن اما «نصبت»، مگه داریم همچین کلمه ای؟ «نسبت» جانم! نسبت!
  4. احسان ترک:
    ۱۸ تیر ۱۳۹۳ مثل این که باید یه چند بار از روش بنویسم تا درست بنویسمش :)
  5. امین:
    ۱۹ تیر ۱۳۹۳ با چه معیار هایی نمره 7.5 رو به این توزیع دادید؟
  6. احسان ترک:
    ۱۹ تیر ۱۳۹۳ تو بخش طراحی و گرافیک نمره‌ی 6 گرفت
    تو بخش پایداری نمره‌ی 9
    تو بخش به روز بودن برنامه ها نمره‌ی 6.5
    تو بخش تنظیمات گرافیکی نمره‌ی 8
    تو بخش نصب 8
    که در مجموع 7.5 می گیره ;)

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , ,