منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی اوبونتو تاچ ۱۳.۱۰

از زمانی که اولین نسخهٔ اوبونتو گنو/لینوکس، یعنی ۴.۱۰، منتشر شد، ۹ سال می‌گذرد. در این سال‌ها، اوبونتو پیشرفت‌های خوبی داشته و حتا بنا بر ادعای سایت رسمی اوبونتو، به محبوب‌ترین سیستم‌عامل آزاد دسکتاپ تبدیل شده است. آخرین نسخهٔ اوبونتو (۱۳.۱۰)، چند هفته پیش منتشر شد. البته عرضهٔ این نسخه با نسخه‌های دیگر یک تفاوت خیلی آشکار داشت: نسخهٔ مخصوص موبایل اوبونتو با نام اوبونتو تاچ عرضه شد.

اولین بار، مارک شاتلورث، بنیان‌گذار کنونیکال، بود که ۲ سال پیش در وبلاگ‌اش خبر از عرضه اوبونتو برای موبایل، تبلت و تلویزیون همراه با انتشار اوبونتو ۱۴.۰۴ داد. خبری که با وجود اهمیت‌اش، به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر اندروید و iOS، زیاد به آن امیدی نبود. سوم اسفند پارسال، اولین نسخهٔ اوبونتو پیش‌نمایش اوبونتو برای توسعه‌دهنده‌ها منتشر شد. از آن موقع به بعد، اوبونتو تاچ هر روز در حال پیشرفت بود و این پیشرفت را از ویدیوها و بررسی کاربران می‌شد دید. در متن زیر، تجربهٔ یک هفته کار با نسخهٔ موبایل اوبونتو تاچ (روی Nexus 4) را می‌خوانید.

 

نحوهٔ نصب اوبونتو تاچ

برای این‌که اوبونتو تاچ را روی موبایل (که باید Nexus 4 یا Galaxy Nexus باشد) یا تبلت‌تان (Nexus 7 یا Nexus 10) نصب کنید، قدم به قدم مراحل موجود در این لینک را دنبال کنید (خلاصهٔ آن در ادامه آورده شده است). البته برای تبلت هنوز نسخهٔ پایداری نیامده است. همان‌طور که در صفحهٔ راهنمای نصب می‌بینید، داشتن یکی از نسخه‌های اخیر اوبونتو (از Precise به بعد) برای نصب اوبونتو تاچ الزامی است.

مراحل نصب

قدم نخست: اضافه‌کردن مخزن و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز

در ترمینال، دستور

sudo add-apt-repository ppa:phablet-team/tools

را وارد کنید.
راه دیگر، وارد کردن دستور

sudo gedit /etc/apt/sources.list

و افزودن خط

deb http://ppa.launchpad.net/phablet-team/tools/ubuntu [dist-codename] main

به انتهای آن است. لازم به ذکر است که باید به جای [dist-codename]، نام نسخهٔ اوبونتوی خود را بنویسید.

بعد از اضافه کردن مخزن به یکی از دو روش بالا، دستورهای زیر را به ترتیب در ترمینال وارد کنید:

sudo apt-get update
sudo apt-get install phablet-tools android-tools-adb android-tools-fastboot

با این دستورها، نرم‌افزارهای مورد نیاز نصب خواهند شد.

قدم یک و نیم: پشتیبان‌گیری

با نصب اوبونتو، تمام اطلاعات شما پاک خواهند شد. برای این‌که از راه خود اوبونتو از اندروید خود پشتیبان بگیرید، باید USB debugging را در قسمت Developer options فعال کنید. سپس موبایل/تبلت را به کامپیوتر وصل کنید و در ترمینال اوبونتو دستور

adb backup -apk -shared -all

را وارد کنید. با این کار، یک فایل backup.ab شامل تمامی نرم‌افزارها، سیستم‌عامل و داده‌های سیستم‌عامل ایجاد می‌شود.

 

قدم دوم: آنلاک‌کردن

گجت خود را خاموش کنید. با فشاردادن همزمان دکمهٔ پاور و دکمه‌های زیادکردن و کم‌کردن صدا، گجت را در حالت bootloader بالا بیاورید. سپس وسیله را به کامپیوتر وصل کنید و دستور

sudo fastboot oem unlock

را در ترمینال وارد کنید. روی صفحه‌نمایش گجت، شرایط آنلاک‌کردن را accept کنید. با این کار، علاوه بر احتمال لغو گارانتی دستگاه، تمام اطلاعات‌تان هم پاک می‌شود.
بعد از آنلاک‌شدن، با بالا و پایین‌کردن گزینه‌ها توسط دکمه‌های کنترل صدا، گزینهٔ reboot را انتخاب کنید.

 

قدم سوم: تنظیمات ابتدایی دستگاه

بعد از بالا آمدن دستگاه پس از آنلاک‌کردن، در صورتی که USB debugging را فعال نکرده‌اید، در این مرحله باید آن را فعال کنید. بعد از این کار، دستگاه را با USB به کامپیوتر وصل کنید. با وصل‌کردن دستگاه به کامپیوتر، یک popup روی دستگاه نشان داده می‌شود که برای ایجاد ارتباط بین دستگاه و کامپیوتر، درخواست اجازه می‌کند که آن را قبول کنید.
* برای این‌که بتوانید در آینده روی دستگاه دوباره اندروید بریزید، در قسمت About Phone، عبارت Build Number را یادداشت کنید.

 

قدم چهارم: دانلود و نصب اوبونتو تاچ

تنها کافی است که دستور

phablet-flash ubuntu-system –no-backup

را در ترمینال وارد کنید. برنامهٔ phablet-flash خودش مدل گوشی/تبلت را تشخیص می‌دهد و نسخهٔ اوبونتوی مناسب آن را دانلود می‌کند.
با این دستور، چند فایل با حجم تقریبی ۵۰۰ مگابایت دانلود می‌شوند و بعد از دانلود، نصب می‌شوند.

عواقب نصب اوبونتو تاچ (مانند باطل‌شدن گارانتی) بر عهدهٔ خود فرد است و بر عهدهٔ نویسنده یا مسئول سایت نیست.

 

بررسی اوبونتو تاچ

Lock Screen

اولین چیزی که بعد از بالا آمدن اوبونتو تاچ می‌بینید، lock screen آن است که تا حدودی با صفحهٔ قفل سیستم‌عامل‌های موبایل حاضر فرق دارد.

صفحهٔ قفل اوبونتو تاچ

این صفحه، اطلاعات جالبی را همراه با انیمیشن زیبایی در اختیار کاربر می‌گذارد. اطلاعاتی از قبیل تعداد عکس‌هایی که در طول روز گرفته شده، تعداد پیام‌های ارسالی/دریافتی، تعداد تماس‌های برقرارشده/دریافتی و تعداد دقیقه‌هایی که با گوشی صحبت کرده‌اید. می‌توان در بخش تنظیمات، نشان‌دادن این اطلاعات را غیرفعال کرد. البته هنوز امکان گذاشتن گذرواژه برای بازکردن قفل صفحه وجود ندارد.

برای باز کردن قفل صفحه، دو راه وجود دارد. راه اول با کشیدن سمت چپ صفحه برای بازشدن launcher و انتخاب دکمهٔ Home (پایین‌ترین دکمه و با لوگوی اوبونتو) است.

نحوهٔ باز کردن صفحهٔ قفل

 

راه دوم، کشیدن سمت راست صفحه است. البته در روش اول، همیشه صفحهٔ Home نشان داده می‌شود؛ اما در روش دوم، آخرین صفحه‌ای را که در آن بوده‌اید، به شما نشان می‌دهد.

صفحات اصلی اوبونتو تاچ

بعد از بازکردن قفل صفحه، یکی از چهار صفحهٔ اصلی را می‌بینید.

صفحات اصلی

این چهار صفحه به ترتیب از راست به چپ، Home، Applications، Videos و Music هستند. در صفحه‌های Videos و Music، ویدیوها و موزیک‌های موجود در حافظهٔ موبایل را همراه با پیشنهادهای آنلاین در زیر آن می‌بینید.

صفحهٔ ویدیوها

صفحهٔ Applications هم دارای سه قسمتِ برنامه‌های نصب‌شده، برنامه‌های پیشنهادی و افزونه‌های dash است.

صفحهٔ برنامه‌ها

 

صفحهٔ Home به نوعی جمع‌بندی هر سه صفحه است که البته فقط تعدادی از برنامه‌های اصلی را همراه با ویدیوها و موزیک‌های موجود در حافظه را نشان می‌دهد.

بررسی سرعت

اوبونتو تاچ از Mir به عنوان مدیر پنجره استفاده می‌کند. در ابتدا که هیچ برنامه‌ای را اجرا نکرده‌اید، اوبونتو تاچ سرعت خوبی دارد؛ اما با باز کردن دو-سه برنامه، لگ‌هایی مشاهده می‌شوند. سرعت بازشدن برنامه‌ها هم واقعاً پایین است؛ با وجود این که نکسوس ۴ از لحاظ سخت‌افزاری قوی است.
در طی چند روز کار با اوبونتو تاچ، چند بار هم کرش دیده شد. برای همین اوبونتو تاچ هنوز از لحاظ سرعت و پایداری جای پیشرفت دارد.

نوار اعلان‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب اوبونتو، نوار اعلان‌ها یا Notifications Bar آن است. در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS، نوار اعلان را از هر جای آن به سمت پایین بکشید، فرقی ندارد و نوار ابزار باز شده یک حالت بیش‌تر ندارد؛ اما در اوبونتو تاچ، بسته به این‌که انگشت‌تان را روی کدام یک از گزینه‌های موجود در نوار اعلان بگذارید (مثل ساعت یا باتری) و به پایین بکشید، نوار اعلان جداگانه‌ای مربوط به همان گزینه باز می‌شود.

نوار اعلان‌ها

در همان حالتی که صفحه را لمس کرده‌اید، با حرکت انگشت‌تان به سمت راست یا چپ، می‌توانید بین گزینه‌ها بچرخید.

گزینه‌های موجود نوار اعلان، ساعت، صدا، باتری، پیام‌ها، موقعیت‌سنجی، بلوتوث و شبکه هستند. در سمت چپ نوار اعلان هم بخش جست‌وجو وجود دارد که کار جست‌وجو در موبایل و اینترنت را انجام می‌دهد. البته در قسمت Security & Privacy تنظیمات سیستم، می‌توانید جست‌وجو به فقط در موبایل تغییر دهید.

Multitasking

یکی از بهترین ویژگی‌های اوبونتو تاچ، مالتی‌تسکینگ قوی آن است که به‌راحتی می‌توانید بین برنامه‌های بازشده جابه‌جا شوید. برای جابه‌جا شدن بین برنامه‌ها، دو روش در نظر گرفته شده است. روش اول، کشیدن گوشهٔ سمت چپ برای ظاهرشدن launcher است. لانچر اوبونتو تاچ دقیقاً مانند لانچر اوبونتو، برنامه‌های اجراشده را همراه با برنامه‌هایی که به لانچر pin شده‌اند، نشان می‌دهد؛ البته با این تفاوت که لانچر اوبونتو تاچ از پایین به سمت بالا چیده شده است.

لانچر

روش دیگر، کشیدن گوشهٔ سمت راست است. کشیدن گوشهٔ سمت راست، دقیقاً کار Alt+Tab را در سیستم‌عامل‌های دسکتاپ انجام می‌دهد.

جابجایی بین برنامه‌ها

بررسی برنامه‌های اصلی سیستم

Dialer و Contacts

با بازکردن Dialer، صفحهٔ زیر برای شماره‌گیری و برقراری تماس باز می‌شود.

برنامهٔ شماره‌گیر
می‌توان با لمس نوار بالایی برنامه، به برنامهٔ Contacts و اطلاعات تماس‌ها هم دسترسی داشت.

نکتهٔ عجیب در مورد Dialer این است که توانایی تشخیص و فرستادن کدهای USSD را ندارد!

نمونهٔ یک کد USSD که کار نمی‌کند

Messaging

برنامهٔ فرستادن SMS هنوز در مراحل ابتدایی‌اش به سر می‌برد و به‌جز فرستادن و نمایش پیام‌ها، هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد و حتا گزینهٔ تنظیمات هم برای‌اش در نظر گرفته نشده است. رسیدن پیام‌ها به دست گیرنده (deliver شدن) را هم نشان نمی‌دهد. امکان ارسال MMS هم وجود ندارد.

برنامهٔ ارسال پیامک

Camera و Gallery

برنامهٔ عکاسی هم کارهایی ابتدایی انجام می‌دهد: زوم‌کردن، فوکوس، فلش و جابه‌جایی بین دوربین جلو و عقب. در Nexus 4 (که این بررسی‌ها بر اساس آن نوشته شده است)، امکان فیلم‌برداری فعلاً وجود ندارد. البته در تنظیمات گزینه‌های بیش‌تری مثل White Balance و Shutter هم به چشم می‌خورد که کار نمی‌کند.

برنامهٔ عکاسی

گالری ظاهر زیبایی دارد. با انتخاب عکس، امکان چرخاندن، بریدن و بهینه‌سازی رنگ‌های آن از منوی ویرایش وجود دارد. می‌توانید عکس‌های موردنظرتان را داخل آلبوم بگذارید. زوم دو انگشتی تصاویر با این‌که نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود داشته است، اما باز هم ایرادهایی اساسی دارد. از منوی بالای برنامه می‌توان حالت‌های نمایش Events، Photos و Albums را انتخاب کرد.

File Manager

این برنامه همهٔ امکانات استاندارد یک مدیر پرونده را در اختیار کاربر می‌گذارد و برنامهٔ کاملی به نظر می‌رسد. از جمله امکانات آن به مشاهدهٔ پرونده‌های مخفی، تنظیم نحوهٔ چینش و فیلتر می‌توان اشاره کرد. با نگه‌داشتن انگشت روی پرونده‌ها و پوشه‌ها هم امکان بریدن، چسباندن، حذف، نام‌گذاری و مشاهدهٔ مشخصات وجود دارد.

برنامهٔ مدیر فایل

Browser

مرورگر وب اوبونتو تاچ هم به جز نمایش صفحات وب و بوک‌مارک‌ها و صفحات مشاهده‌شده امکان دیگری ندارد.

مرورگر وب

Shorts

Shorts در حقیقت برنامهٔ خوراک‌خوان اوبونتو تاچ است. این برنامه کارکرد خوبی دارد و می‌توانید به راحتی خوراک‌های‌تان را به آن اضافه کنید. علاوه بر گزینهٔ افزودن خوراک، دو گزینهٔ اضافه‌کردن حساب آنلاین و واردکردن اشتراک‌ها هم وجود دارد که فعلاً کار نمی‌کنند.

برنامهٔ خوراک‌خوان

برای دسته‌بندی خوراک‌ها هم بخشی به نام Topics در نظر گرفته شده است.

در حالت عادی، نحوهٔ نمایش پست‌ها به صورت Grid است که می‌توان آن را به List تغییر داد.

حالت گرید خوراک‌خوان

این خوراک‌خوان با زبان فارسی هم تا حد زیادی سازگاری دارد و در صورت استفاده از کلمات انگلیسی در میان متن فارسی، نظم متن را به هم نمی‌ریزد. تنها مشکل آن، راست به چپ نبودن متن فارسی است.

Music

برنامهٔ پخش موسیقی نیز برنامهٔ ساده‌ای است و امکانات آن شامل دیدن لیست آهنگ‌ها بر اساس نام خواننده، آلبوم و نام آهنگ، افزودن آهنگ‌ها به لیست پخش و حالت پخش در هم آهنگ‌ها و تکرار آهنگ است.

برنامهٔ پخش موسیقی

برنامه‌های تقویم، ساعت، ماشین‌حساب، ترمینال، یادداشت‌ها و آب‌وهوا نیز امکاناتی ابتدایی دارند و ویژگی قابل توجه‌ای ندارند.

برنامهٔ آب‌وهوا

برنامهٔ Gmail هم یک برنامهٔ واقعی نیست و تنها صفحهٔ موبایل Gmail را باز می‌کند!

برنامه‌های فیس‌بوک، توییتر و Friends هم به صورت پیش‌فرض وجود دارند که چون امکان استفاده از آن‌ها در ایران وجود ندارد، بررسی آن میسر نشد. اما طبق شنیده‌ها، آن برنامه‌ها نیز همچون برنامهٔ Gmail، تنها صفحهٔ موبایل این دو سایت را باز می‌کنند.

در اوبونتو تاچ دو بازی هم به صورت پیش‌فرض گنجانده شده است: سودوکو و Droping Letters.

بازی سودوکو

System Settings

این بخش هم نقص‌های زیادی دارد که به احتمال زیاد در آیندهٔ نزدیک برطرف می‌شوند. در ادامه به این نقص‌ها اشاره می‌شود.

تنظیمات سیستم

Wi-Fi

مهم‌ترین اشکال این بخش، عدم امکان اتصال به شبکه‌های با SSID مخفی است.

تنظیمات وای-فای

Cellular

همان بخش مربوط به شبکه‌های موبایل است. امکان مشاهده یا ایجاد APN وجود ندارد؛ اما با ایرانسل به اینترنت وصل شد (هرچند اینترنت رایتل را نشناخت).

Bluetooth

مشکل بخش بلوتوث این است که اگر آن را غیرفعال بکنید، بعداً خودش دوباره فعال می‌شود!

Language & Text

تنها امکان تغییر زبان بخش تنظیمات سیستم را دارد! امکان اضافه‌کردن صفحه‌کلید دیگری به جز پیش‌فرض سیستم هم وجود ندارد.

Accounts

به شما اجازهٔ واردکردن مشخصات حساب اوبونتو وان، توییتر، فیس‌بوک و گوگل را می‌دهد. واردشدن به حساب اوبونتو وان برای بارگیری برنامه‌های پیشنهادی در صفحهٔ برنامه‌ها، الزامی است.

بخش افزودن حساب‌های آنلاین

Security & Privacy

مهم‌ترین نقص آن، عدم امکان گذاشتن گذرواژه برای صفحهٔ قفل است.

برای این‌که از میزان فضای اشغال‌شده توسط برنامه‌ها آگاه شوید، در بخش About this phone، گزینهٔ Storage را انتخاب کنید.

بخش دربارهٔ گوشی

البته فعلاً امکان حذف برنامه‌های نصب شده وجود ندارد.

 

با توجه به مطالبی که گفته شد، هنوز برای مهاجرت کامل به اوبونتو تاچ بسیار زود است. در صورتی هم که مشکلاتی مثل کم‌بودن سرعت و پایداری حل شوند، باز هم مشکلی اساسی پیش‌روی اوبونتو است: نرم‌افزارهای جانبی. نرم‌افزارهای اندروید و iOS مسلماً جزو نقاط قوت آن‌هاست و می‌شود بدون اغراق گفت که در صورت استقبال‌نکردن توسعه‌دهنده‌ها از یک سیستم‌عامل موبایل، آن سیستم‌عامل با شکست مواجه خواهد شد. البته نباید نقاط قوت اوبونتو مثل طراحی زیبا و مالتی‌تسکینگ عالی آن را از یاد برد. به هر حال باید دید که در چند ماه باقی مانده به انتشار Ubuntu 14.04 LTS، کنونیکال چکار خواهد کرد.

 

پ.ن.۱: در صورتی که می‌خواهید در توسعهٔ اوبونتو تاچ به نوعی سهیم باشید، می‌توانید از این‌جا اوبونتو تاچ را به زبان موردنظرتان ترجمه کنید.

پ.ن.۲: این‌جا هم ۴ دلیل برای نصب‌نکردن اوبونتو تاچ آمده است که این چهار دلیل جایگزین‌نبودن برای اندروید (در حال حاضر)، عمر باتری کم، نبود نرم‌افزارهای کافی و وجود لَگ در گالکسی نکسوس عنوان شده اند.

25 دیدگاه برای این نوشته:

  1. amirHP:

    ۱۷ آبان ۱۳۹۲
    این نوشته فوق‌العاده بود. واقعا نیاز به نوشتن همچین مطلبی درباره تاچ احساس می‌شد. ممنون بابت وقتی که گذاشتی.
  2. amirHP:

    ۱۷ آبان ۱۳۹۲
    اوبونتو تاچ از نظر تجربه کاربری با سایر سیستم‌عامل‌های موبایل موجود تفاوت خیلی زیادی داره و اگه یک: خوب تو بازار عرضه بشه و دو: از پس اجرای نرم‌افزارهای آندروید بر بیاد، می‌تونه به خوبی به آندروید و آی او برسه اما مسلما کار خیلی زیادی تا رسیدن به اونجا داره.
  3. احمد صوفی:

    ۱۷ آبان ۱۳۹۲
    مرسی امیر جان :) خوش‌حال‌ام که ازش خوش‌ات اومده.
  4. Nixmd:

    ۱۷ آبان ۱۳۹۲
    نوشته ی خوبی بود. خیلی خوب. خیلی ممنونم.
    با این حال میشه ایرادی به اون گرفت و اون اینه که نباید از یه نرم افزار در حال توسعه و brach توسعه ایراد گرفت. چون اسمش روش هست، در حال توسعه! همون طور که نمیشه توی یک خونه ی در حال ساخت زندگی کرد و از اون انتظار آب و برق و گرما و سرما داشت، از یک سیستم عامل در حال توسعه هم انتظاری بیش از این نیست.

    گذشته از این من مدتی هست که با Qt کار میکنم و بسیار خرسند میشم که برنامه هام رو برای این سیستم عامل طراحی کنم. چون واقعا Qt رو دوست دارم و واقعا از Java و اندروید متنفرم.

  5. صالح:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    با سلام،
    من به شدت دنبال روشی برای نصب تورونتو به جای آندری روی گوشیم هستم، اما گوشی من نکسوس نیست. میخواستم بپرسم آیا روشی هست؟
  6. همایون:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    با این که خیلی اوبونتو رو دوست دارم
    سیستم‌عامل ۳ سال گذشتم کاملا اوبونتو بوده
    و اوبونتو تاچ رو هم حرکتی رو به جلو می‌دونم
    ولی درمورد اوبونتو تاچ هیچ وقت احساس نکردم که بتونه بازار زیادی رو در دست بگیره
    درمورد فایرفاکس اواس هم همین حس رو داشتم
    اگه آندروید بتونه بهینه بشه، با خبرهایی که داره ازش منتشر می‌شه، مسلما خیلی کار رو برای اوبونتو و فایرفاکس سخت می‌کنه.
    درسته اوبونتو تاچ امکانات جالبی داره ولی با این سرعت توسعه‌ای که داره تا بیاد به خودش بجنبه، همه‌ی این امکاناتش توی سیستم‌عامل‌های دیگه شبیه سازی شده.
    به علاوه‌ی این که اکو سیستم خیلی مهم‌تر از سیستم‌عامله
    وجود گوگل پلی که می‌شه هر نوع محتوای دیجیتالی رو توش پیدا کرد
    سرویس‌های مختلف گوگل که کاربرهارو به خودشون وابسته می‌کنن
    و از همه مهم‌تر این که گوگل داره روی همه چیز سرمایه گذاری می‌کنه
    وقتی قراره ۱۰ سال دیگه هر دستگاه هوشمندی روش آندروید باشه، سخت می‌شه که بخوای یه اواس دیگه استفاده کنی

    خیلی چیزهای دیگه هم هست
    مثل این که این صنعت سیستم‌عامل تقریبا اشباع شده
    دقیقا مثل اینه که فکر کنیم یه شرکت کوچیک بیاد بزنه رو دست موتور جست وجوی گوگل
    ماکروسافت که دیگه مجبور شد برای پیشرفت خودش نوکیا رو بخره

    پول پول میاره
    شرکت‌های بزرگتر اینقدر پول دارن که نزارن بقیه جا پای اون‌ها بزارن
    و کنونیکال اونقدر پول نداره که بتونه همچین فشارهایی رو تحمل بکنه

    همه این فکرا از ذهنم می‌گذره
    ولی از جرات کنونیکال خیلی خوشم اومده که داره روش سنتی نگاه به گنو/لینوکس رو تغییر می‌ده
    در هر صورت امیدوارم این پروژه موفق بشه!

  7. مسعود آموزگار:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    مطلب بسیار عالی بود احمد جان.
    خیلی از سوالات که این روزها درباره این سیستم‌عامل پرسیده میشه رو بخوبی پوشش و پاسخ داد.

    امیدوارم کنونیکال سرعت بیشتری به توسعه‌ش بده.

  8. سعید زرین فام:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    بسیار لذت بردیم. با تشکر.
  9. احمد صوفی:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    خواهش می‌کنم :)
    درست می‌گی، اوبونتو تاچ قرار ه که با ۱۴.۰۴ نسخهٔ اصلی‌اش منتشر بشه؛ اما خود ام شخصن یه جورایی از این نسخهٔ ۱۳.۱۰ اش نا امید شدم. چون زیاد تفاوتی با نسخه‌های چند ماه قبل‌اش که ویدیوی تست‌شون رو تو یوتیوب دیده بودم، نداشت. به هر حال امیدوار ام که اوبونتو تاچ به یه جایی برسه که بتونیم بدون مشکل از اش در زندگی روزمره‌مون استفاده کنیم.
  10. احمد صوفی:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    سلام.
    بله، اگه تو اینترنت بگردی، به احتمال زیاد یه چیزایی پیدا می‌کنی؛ اما باید توجه داشته باشی که اون نسخه‌ها رو کنونیکال نساخته و توسط کاربرا ساخته شده و برای همین احتمال کارکردن درست‌اش خیلی کم‌ه و تضمین پشتیبانی بعد از ایجاد مشکل هم وجود نداره.
  11. احمد صوفی:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    من‌م با وجود پیش‌رفت‌های اندروید، زیاد به اوبونتو تاچ خوش‌بین نیستم. البته موفقیت اوبونتو تاچ سخت‌ه، ولی غیرممکن نیست! مثال هم زیاد ه؛ مثلن من خود ام هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که تو سال ۲۰۱۲ و اینا دیگه سیمبین‌ای وجود نداشته باشه و جاش رو کاملن به iOS و اندروید داده باشه.
  12. احمد صوفی:

    ۱۸ آبان ۱۳۹۲
    مرسی، لطف دارین :)
  13. علی آقا:

    ۱۹ آبان ۱۳۹۲
    مطلب بسیار خوبی بود. ممنون.
    من هم مثل برخی دیگر از دوستان چندان به موفقیتش امید ندارم. با این شرایط که شما نوشتید بعید میدونم تا 6 ماه دیگه و زمان عرضه 14.04 آماده استفاده باشه.
    نمی دونم با این وضعیت سیستم اوبونتو چطوری میخواست گوشی Edge رو تولید کنه.
    حتما میدونید که کرنل اوبونتو تاچ همون کرنل اندرویده با این تفاوت که اوبونتو از جاوا و ماشین مجازی استفاده نکرده و به همین دلیل ادعا می کند سرعتش از اندروید بالاتر خواهد بود و روی دستگاه های ضعیف تر هم بهتر از اندروید اجرا میشود. اما با این وضعیت و با پیشرفت اندروید در نسخه 4.4 (کیت کت)، کار خیلی خیلی برای اوبونتو سخت میشه.
    با این شرایط تنها نقطه امید اوبونتو میتونه این باشه که تولیدکنندگان گوشی برای جلوگیری از سلطه و انحصار گوگل، بیان و از اوبونتو تاچ هم در برخی از مدلهای خودشون استفاده بکنن (کاری که سامسونگ با تایزن انجام میده). اما پیش نیاز این کار هم وجود یه سیستم عامل کامل و قوی و بهینه است که اوبونتو تاچ هنوز اینگونه نیست.
    من به شخصه احتمال موفقیت فایرفاکس اواس رو خیلی بیشتر از اوبونتو تاچ میدونم در واقع فایرفاکس اواس موفق شده.
    با هم این شرایط …
    به امید موفقیت اوبونتو.
  14. عماد:

    ۱۹ آبان ۱۳۹۲
    مممنون از مقاله مفیدت.
    من با اینکه واقعا ابونتو رو دوست دارم ولی به دلایلی مثل وجود آندروید آینده روشنی برای نسخه تاچش نمیبینم
  15. سیاوش:

    ۱۹ آبان ۱۳۹۲
    مفیدترین مطلبی بود که در دو سال اخیر خونده بودم! دستتون درد نکنه.
    در مورد اوبونتو فون هم به نظر من با وجود این غولهایی که تو بازار هستن (آی او اس و اندروید) شانس موفقیتش خیلی کمه ولی غیر ممکن هم نیست چون تا چند سال پیش کسی فکر نمیکرد که اندروید جای سیمبین رو بگیره. فقط کنونیکال در یک نکته نباید ناکام بشه که اگه بشه قافیه رو بطور کامل خواهد باخت!، اوبونتوی فون باید استیبل و پایدار باشه (حداقل به اندازه ی انروید و آی اوس). اگه اوبونتو فون از نظر پایداری بخواد مثل اوبونتوی دسکتاپ باشه کارش تمومه چون کاربران گوشی مثل من و شما حوصله ی سر و کله زدن با کرشهای پی در پی رو ندارن. کنونیکال باید برای توسعه ی اوبونتو پول خرج کنه و زیاد هم خرج کنه باید به توسعه دهنده ها (حداقل اون مهره های مهم) دستمزد کافی بده تا اونها با تمام وجود و به نحو احسن کار کنن. این با قوانین آزادی نرم افزار هم هیچ منافاتی نداره.
  16. hadi:

    ۱۹ آبان ۱۳۹۲
    به نظر من اگر توسعه پیدا کنه و خسته نشن یه سیستم عامل موفق میشه اگر مثل می گو نشه
    واقعا کار کردن با این سیستم عامل ها لذت بخشه ولی حیف که پشتیبانی نمیشم
    از خیلی لحاظ از اندروید بهتر هستن ولی کمبود برنامه و عدم پشتیبانی هست که اذیت و کنه
  17. صالح:

    ۲۴ آبان ۱۳۹۲
    ممنونم اما بعد از کلی گشتن، لینک مناسبی رو پیدا نکردم و همشون به صورت یا ریموت (vnc) یا مجازی آوردن بالا و نصب کردن!
    شما سراغ دارید لینکی رو که آموزش نصب اوبونتو به جای آندروید را آموزش داده باشد؟
  18. محمد:

    ۲۴ آبان ۱۳۹۲
    مطلب عالی بود
    من که کلی منتظر اوبونتو یا تایزن موندم ولی دیدم حالا حالاها خبری نیست رفتم یه اندرویدی خریدم به نظرم اگه Edge رو ارزون میساختن تا حالا پولش جور شده بود. اوبونتو بهتره به جای ساختن نسخه های مخصوص نکسوس کمی هم به فکر گوشی های دیگه باشه تا محض کنجکاوی مردم هم که شده محبوبیت کسب کنه. نکسوس ها همه آپدیت های آندروید رو دریافت میکنن و کاربراشون زیاد تمایلی به تغییر سیستم عامل ندارن در صورتی که اگه برای گوشی های دیگه نسخه بده همه واسش سر و دست میشکونن. یعنی کانونیکال در حد cyanogenmode هم نیست که واسه اکثر گوشی های مختلف کاستوم رام میزنه. درسته سیستم عامل عوض شده ولی کرنل که همون لینوکسه و درایورا هم که روشه.
  19. سیاوش:

    ۲۵ آبان ۱۳۹۲
    صالح جان، هکرها اوبونتو رو فقط برای گوشیهای بسیار بسیار معروف که هنوز از رده خارج نشدن قابل کاستومایز میکنن؛ پس اگه گوشی شما معروف نباشه یا به اصلاح توی بورس نباشه یا از رده خارج شده باشه احتمالش خیلی کمه که اوبونتو رو برای اون کاستوم کرده باشن و ناچاری بصورت ریموت یا مجازی نصب کنی که بدرد نمیخوره.
    اگه گوشیت تو بورس نیست بیخیال شو.
  20. صالح:

    ۲۵ آبان ۱۳۹۲
    ممنونم از پاسخت سیاوش عزیز،
    حرف حساب زدی؛ من همون CM کاستوم رام رو که الآن دارم، ادامه میدم!
    احساس می کنی چه سایتی برای لینوکس باز ها کمه؟
  21. سیاوش:

    ۲۶ آبان ۱۳۹۲
    خواهش میکنم؛ منظورت از اینکه “چه سایتی برای لینوکس بازها کمه” رو دقیقأ نفهمیدم، ولی اگه سایت خوب میخوای بگو واسه چه منظوری؟ اگه منظورت بررسیِ لینوکس هست، همین سایت و آزادراه درحال حاظر بهترین هستن تا اونجایی که من میدونم.
  22. سیاوش:

    ۲۶ آبان ۱۳۹۲
    اگرم منظورت نظر و رفع مشکلات هست، انجمن اوبونتو forum.ubuntu.ir بهترینه. لینوکس رویو هم انجمن داره ولی فکر کنم زیاد فعال نیست درحال حاظر.
  23. سامان:

    ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    کار کردن با کیبرد مجازیش نسبت به کار کردن با کیبورد مجازی آندروید خام چطوره؟
  24. احمد صوفی:

    ۳۰ آبان ۱۳۹۲
    خیلی ضعیف‌تره.
  25. مجتبی:

    ۰۴ آذر ۱۳۹۲
    خیلی عالی بود ممنون از زحمتی که کشیدی

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , ,