منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی توزیع Netrunner 4.2 Dryland SE

مقدمه
Netrunner از سال ۲۰۱۰ کار خود را شروع کرده است و اولین نسخه آن Netrunner 1 Albedo نام داشت که در تاریخ ۱۸/۰۳/۲۰۱۰ منتشر شد. این توزیع بر پایه آخرین نسخه موجود Kubuntu می‌باشد.  با نگاه به وبسایت این توزیع می‌توان اطلاعاتی را در مورد فلسفه انتشار آن بدست آورد:

Netrunner برپایه Kubuntu و با ادغام گنوم و WINE ساخته می‌شود. تمرکز ما بر روی هر دو گروه تازه واردان و حرفه‌ای‌ها است تا KDE را انتخابی ایده‌آل قرار دهیم.
این کار به Netrunner این امکان را می‌دهد تا در عین فراهم کردن محیطی قدرتمند (با اضافه کردن add-on های مختلف و کاربردی)، برای یک کاربر تازه وارد محیطی راحت و آسان را فراهم کند تا همگی طعم و امکانات دنیای نرم‌افزارهای آزاد و منبع باز (FLOSS) را بچشند.

ما طبق این اساس‌نامه عمل می‌کنیم:

قدرتمند در عین نا گنگ بودن
حضور add-on ها، کدک ها و سفارشی سازی مناسب
استفاده از جایگزین‌های آزاد تا حد امکان

اسپانسر این توزیع شرکت Blue Systems می‌باشد. علاوه بر این توزیع، این شرکت حامی پروژه‌های kde-gtk-config, RekonqBrowser, Muon Discover, KDE MenuEditor (QML Port), KDE Folderview, Linux Mint KDE و چندین پروژه دیگر نیز می‌باشد. همچنین در تاریخ ۱۰/۰۴/۲۰۱۲ اسپانسری Kubuntu را نیز برعهده گرفت و قرار است که نسخه ۱۲٫۱۰ توزیع Kubuntu و نسخه‌های بعد از آن زیر نظر این شرکت منتشر شوند.

دیسک زنده
نسخه ۴.۲ این توزیع برپایه Kubuntu 12.04 بوده و KDE 4.8.3 را به همراه خود دارد. ما نسخه ۶۴ بیتی آن را برای بررسی در نظر گرفتیم. طبق گفته وبسایتش، ایزوی این توزیع از نوع hybird می‌باشد و می‌توان آن را از روی یک فلش درایو بارگذاری کرد. ما هم همین‌کار را کرده و با فرمان dd ایزو را به فلش درایو کپی و سیستم را راه‌اندازی کردیم. سیستم ما در این بررسی یک لپتاپ Gateway NV53 با پردازنده AMD Athlon II X2 M300 و ۴ گیگابایت رم بود. پس از راه‌اندازی، بوت لودر با موفقیت نشان داده شد و انتخاب Live پس از ۱۰ ثانیه برگزیده شد. Plymouth پوسته زیبایی را با لوگوی Netrunner به نمایش درآورد و پس از مدتی میزکار ظاهر شد.

\"\"

سخت‌افزار‌های سیستم از قبیل وایرلس و تاچ‌پد به خوبی شناسایی شده و عمل می‌کردند و هیچ مشکلی دیده نمی‌شد.

Netrunner ظاهری زیبا و جذاب را ارائه می‌دهد که البته شباهت بسیاری به ویندوز ۷ دارد. پوسته آیکن از نوع Oxygen Old بوده و نسخه‌های پیشتر KDE را یادآور می‌شود. فونت‌های زیبایی نیز ظاهر توزیع را مزین کرده‌اند. در کل می‌توان گفت که در این توزیع، میزکار KDE با سفارشی‌سازی قابل ملاحظه‌ای ارائه می‌شود.

\"\"

در میزکار آیکن‌هایی کاربردی قرار داده شده است که آن‌ها را در تصاویر ملاحظه کردید. جزئیات آن‌ها به شرح زیر است:
My Computer در این توزیع درست شبیه به openSUSE می‌باشد و با اجرای آن، Konqueror باز شده و اطلاعات مفیدی از وضعیت سیستم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
Runners-ID یک سیستم ذخیره‌سازی ابری و مجانی است که ۱ گیگابایت فضا را در اختیار هر حساب کاربری قرار می‌دهد.
در Web Accounts می‌توان حساب‌های گوگل، فیس‌بوک، ownCloud و Runners-ID را در یک‌ مکان مدیریت کرد.
Add Network Drive امکان مدیریت و اضافه کردن شبکه‌های ویندوز را بسیار آسان و تنها با چند کلیک میسر می‌سازد.
Welcome Introduction نیز ما را به صفحه خوش‌آمد گویی وبسایت Netrunner هدایت کرده و طرز کار با قسمت‌های مختلف توزیع را از طریق ویدئو آموزش می‌دهد.
و در آخر می‌توان نصاب توزیع را با کلیک بر آیکن مربوط اجرا کرد.

منوی برنامه‌ها در پایین از نوع کلاسیک بوده و تقسیم‌بندی جالبی را داراست. برنامه‌های پیشفرض به خوبی انتخاب شده و به روز هستند و جای هیچ کمبودی را باقی نمی‌گذارند. از میان آن‌ها می‌توان به GIMP 2.8, Skype 4.0, Kdenlive 0.9.2, VLC 2.0.1 و بسیاری دیگر اشاره کرد. قسمت اینترنت برایمان کمی عجیب بود، چرا که Transmission برای دانلود فایل‌های تورنت و Pidgin در کنار Telepathy برای چت قرار داشت، اما بعد از باز کردن Transmission دیدیم که نسخه Qt آن برای این توزیع در نظر گرفته شده است. فایرفاکس نیز در نسخه ۱۲ قرار داشت که نسبت به زمان انتشار توزیع (۲۰/۰۶/۲۰۱۲) مناسب بود. در قسمت Office، لیبره‌آفیس و Calligra حضور داشتند که انتخاب برنامه‌ها در این قسمت در نظر ما بسیار جالب بود؛ زیرا با وجود حضور کامل لیبره‌آفیس، از سوئیت Calligra فقط Flow و Karbon نصب شده بودند. علاوه بر این‌ها، WINE و VirtualBox نیز در منو قرار داشتند.
از برنامه‌های آنلاین در این توزیع می‌توان به برنامه‌های مختلف گوگل و Dropbox اشاره کرد.

\"\"

نصب
نصاب این توزیع همان نصاب معروف اوبونتو (کوبونتو) با تغییراتی در لوگو و نام توزیع است. پس از اقدام به نصب نیز همانند اوبونتو یک اسلایدشو ظاهر شده و فلسفه و قسمت‌های مختلف توزیع را معرفی کرده و توضیح می‌دهد.

\"\"

نصب با موفقیت به پایان رسید و هیچ اشکالی مشاهده نشد. بوت‌لودر نیز در پارتیشن ریشه توزیع با موفقیت نصب شد.

پس از نصب
پس از ری استارت وارد محیط توزیع شدیم. حافظه مصرفی در ابتدای کار ۶۱۷ مگابایت بود، اما پس از متوقف کردن سرویس‌های Nepomuk، حدود ۷۰ مگابایت کاهش در مصرف دیده شد. برنامه‌ها بی هیچ مشکلی کار می‌کردند؛ تنها یک‌بار هنگامی که دلفین را بستیم یک پیغام خطا مبنی بر کرش کردن آن مشاهده شد.
فایرفاکس با KDE همخوانی بی‌نظیری داشت و کاملاً ادغام شده بود. علاوه بر آن، add-on ها و پلاگین‌های مناسب و مفیدی از جمله IcedTea Java و Gecko در آن دیده می‌شد.
علاوه بر فایرفاکس، تمامی برنامه‌های GTK موجود با پوسته KDE به خوبی همخوانی داشتند.
کدک‌های چند رسانه‌ای و فلش نیز نصب شده و همگی به درستی عمل می‌کردند.

\"\"

مدیر بسته
در این توزیع نیز مانند تمام توزیع‌های بر پایه دبیان و اوبونتو، مدیر بسته‌های نام آشنای APT و dpkg قرار دارند. مدیر بسته گرافیکی این توزیع نیز Muon Suite است و در کنار آن Synaptic نیز قرار دارد. از مخازن موجود در توزیع نیز می‌توان به مخازن اصلی اوبونتو، مخازن مخصوص Netrunner، و PPA های Kubuntu, Cyberspace, GIMP, WINE و Transmission-Qt اشاره کرد. همچنین مخازن GetDeb نیز در فایل sources.list دیده می‌شوند که به طور پیشفرض غیرفعال هستند. APT به خوبی تنظیم شده بود و در فایل تنظیمات آن، بسته‌های مخازن Netrunner به مخازن اصلی اوبونتو ترجیح داده شده بودند.

به روز رسانی
نرم‌افزار Muon Update Manager مسئولیت به روز رسانی سیستم را بر عهده دارد. پس از باز کردن آن و با کلیک بر گزینه Check for Updates، سیستم با مخازن هماهنگ شده و آپدیت‌های مربوط در صورت وجود در کادر پایین نمایش داده می‌شوند.

پس از فشردن گزینه Install Updates دانلود و نصب آپدیت‌ها شروع می‌شود. اشکالاتی که در این زمینه دیدیم این بود که بعضی از بسته‌ها تأیید (verify) نشده بودند؛ می‌توان با زدن گزینه Continue این هشدار را نادیده گرفته و به فرایند به روز رسانی ادامه داد. اشکال دیگری که توجه ما را جلب کرد این بود که هنگام به روز رسانی سیستم، فقط یک نوار که پیشرفت کلی فرایند را نشان می‌داد نمایان شد و وضعیت دقیق هر بسته برایمان نامشخص بود. بعد از دانلود آپدیت‌ها پیغامی مبنی بر اینکه بعضی از بسته‌ها دانلود نشدند نشان داد و بعد از آن مدیر بسته فریز شد. پس از بستن و باز کردن مجدد آن و اقدام دوباره برای نصب آپدیت‌ها، همه چیز به خوبی پیش رفت و آپدیت با موفقیت به پایان رسید.
می‌توان گفت که مدیر بسته در عمل خوب اما در نشان دادن آنچه در حال انجام است ناتوان بود.

سخن آخر
Netrunner 4.2 را به طور قطع می‌توان یکی از بهترین توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو با میزکار KDE دانست. محیطی پایدار، برنامه‌هایی کاربردی و میزکاری زیبا از جمله چیزهایی است که این توزیع به شما اهدا می‌کند. مدیر بسته گرافیکی آن در اعمال به روز رسانی سیستم به خوبی Update Manager در گنوم نیست اما کار خود را انجام می‌دهد. در کل می‌توان گفت که Netrunner به قول خود و به آنچه در وبسایت خود گفته است به خوبی عمل می‌کند.

برای دانلود و کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت این توزیع مراجعه فرمایید.

10 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    به نظر من خوبه که یک توزیع خوب برپایه‌ی دبیان برای کی‌دی‌ای ساخته شده. کوبونتو که رسما هیچ پخی نیست. هنوز این توزیع رو امتحان نکردم. اما حتما بعدا می‌کنم.
  2. \'\'علیرضا:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    توزیع خوب و جالبیه. شاید وقت کنم اینو هم امتحان کنم
  3. \'\'حامد سپهر:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    پس یه جورایی مینت خودمونه با ظاهری که سعی شده مشابه ویندوز ۷ باشه؟ گزینه‌ی خیلی خوبی برای تازه واردها میتونه باشه که از مینت خوششون نمیاد.
  4. \'\'علی:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    متاسفانه یکی از کمبودهای میزکارهای لینوکسی، نبود نرم افزاری برای دسکتاپ سرچ (مشابه گوگل دسکتاپ و …) در اونهاست. ویندوز در نسخه 7 خودش خیلی از این نظر پیشرفت کرده و شما در منوی استارت اون همزمان با تایپ عبارت، نتایج جستجو در نام فایل ها و حتی متن داخل فایلهای ورد یا پی دی اف رو هم در کمال سادگی و راحتی میبینی.
    این قابلیت رو میشه تو ویندوز XP هم با نصب پکیج windows search 4 از سایت مایکروسافت فعال کرد که واقعا شاهکاره. اینا رو گفتم که یکی از کمبودهای جدی دسکتاپهای لینوکسی در برابر ویندوز رو معرفی کنم و قصد تبلیغ ویندوز رو نداشتم. البته در لینوکس هم نرم افزار سرچ داخل سیستم داریم مثل (Recoll) اما واقعا در برابر ویندوز سون (7) خیلی دمده، قدیمی و پیش پا افتاده ست.
  5. \'\'امیرحسین هنردوست:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    چطوری به همچین نتیجه‌ای رسیدید؟‌:دی
  6. \'\'حامد سپهر:

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
    از اینکه همراه خودش کدکها رو داره و چندتا نرم افزار اضافی!
  7. \'\'eMan:

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
    ممنون عرفان جان
    بررسی خیلی خوبی بود
  8. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۱
    خواهش می‌کنم ایمان جان
    خوبه خوشحالم که خوشت اومد
  9. \'\'rabbit2008:

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۱
    سلام دوستان
    من تازه کار هستم
    یه مشکلی با توزیع های جدید مثل Kubuntu 12.4 ُ مینت13 ُ فدورا ۱۷ ُ PCLinuxsOS ُ و همین جدیدا با توزیع Netrunner 4.2 Dryland SE دارم که با توزیع های قدیمی مثل Ubuntu 10.4 ندارم اون هم اینه که همون ابتدای بوت که انتخاب گزینه های بوت هست وقتی گزینه اول بوت رو انتخاب می کنم مانیتور رنگ قاطی می کنه و دیگه تموم . سیستم دیگه هیچ عکس العملی نشون نمیده ولی تو حالت Compatibility mode اونهم فقط توی مینت۱۳ من تونستم سیستم رو بوت کنم و بعدش هم مینت رو نصب کنم. ولی توی Netrunner 4.2 Dryland SE توی همون حالت Compatibility mode هم مثل گزینه اول باز مانیتور رنگ قاطی می کنه ونمی تونم سیستم رو بوت کنم این مشکل رو هم توی DVD و هم ایزوی رایت شده رو فلش دارم و توی سیستمهای دیگه تست کردم به راحتی هم بوت شد و هم نصب. مشکل هم صد در صد ازکارت گرافیکم هست (Ati 6790) برند Power color دوستان که همه هم باتچربه هستن راهنمایی جامع و کامل (آماتورم دیگه) کنن مشکل رو حل کنم وخانواده ای رو از نگرانی نجات بدن.

    متشکر

  10. \'\'عرفان طباطبائی:

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۱
    دوست عزیز متاسفانه این یه باگ هستش که در کرنل ۳.۵ حل شده و این کرنل هم در هیچ‌ کدوم از این توزیع‌ها نیست. (لینک)
    مشکل هم از کارت گرافیک شما نیست از بسته xserver-xorg-video-ati هستش.
    ظاهرا مینت تنها راه شما هست. اگر هنوز روی سیستمت نصب هستش میتونی از طریق برنامه Additional Drivers درایور مخصوص ATI رو دانلود و نصب کنی.
    اگر به برنامه Additional Drivers دسترسی نداری این فرمان‌ها رو در ترمینال اجرا کن:

    sudo apt-get install fglrx fglrx-amdcccle

    وقتی که دانلود و نصب شد این فرمان رو اجرا کن:

    sudo aticonfig --initial

    بعد از اون سیستمت رو ری‌استارت کن.
    باید مشکلت حل بشه با این روش.

\"ارسال



برچسب ها : , , , ,