منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی دوره‌ی مقدماتی لینوکس در سایت درسنامه

یکی از راه‌های تحقق آموزش الکترونیک، آموزش از طریق رایانامه یا ایمیل است. گرچه با پیشرفت فناوری‌های وب و گسترش برنامه‌های آنلاین این راه آموزش رو به فراموشی می‌رود اما همچنان در کشورهای درحال توسعه که از نداشتن بستر مناسب اینترنت رنج می‌برند یکی از بهترین روش‌ها است. سایت درسنامه تقریبا جزو اولین سایت‌هایی است که آموزش از طریق ایمیل را به صورت حرفه‌ای و آکادمیک راه اندازی نموند. این سایت دوره‌های زیاد و مختلفی عرضه کرده که شرکت در تمام آنها رایگان و همراه مدرک (گرچه فکر نمی‌کنم روزی اعتبار کسب کنه) است. در این نوشته امیرحسین هنردوست یکی از دوره‌های این سایت را مورد نقد قرار داده.                           – امیر حسینی پژوه       

 

 

چندی پیش سایت آموزشی درسنامه، در سری آموزش‌های خود، دوره‌ی آشنایی مقدماتی با نرم افزار آزاد و گنو/لینوکس را قرار داد. من به عنوان یک کاربر تقریبا تازه‌کار در این دوره ثبت‌نام کردم. این چهارمین بار است که در دوره‌های درسنامه شرکت می‌کنم.

برنامه‌ی درسی:

درس اول- نرم افزار آزاد
درس دوم- سیستم عاملی به نام گنو/لینوکس
 درس سوم- کاربردهای لینوکس
 درس چهارم- نصب لینوکس
 درس پنجم- راهبری عمومی در لینوکس
 درس ششم- قابلیت تغییر و تنظیم
 درس هفتم- خط فرمان
 درس هشتم- زندگی با لینوکس
 درس نهم- ادامه حیات در دنیای آزاد
 دوره آشنایی مقدماتی با نرم افزار آزاد و گنو/لینوکس- آزمون نهایی

 

به طور خلاصه می‌توان گفت که فاصله هر آزمون تا درس ۲ روز و مهلت جواب دادن به آنها ۱۴ روز است. یعنی اگر آزمون‌ها را به راحتی قبول شده و تاخیر نداشته باشید، ۲۰ روز زمان می‌برد تا این دوره را به پایان برسانید. طبق قانون درسنامه هرگاه در آزمونی قبول نشدید،  یک بار دیگر با فاصله  یک روز آزمون دیگری گرفته می‌شود. اگر در آزمون دوم نیز نتیجه‌ای کسب نکنید از دوره حذف خواهید شد و باید دوباره  ثبت‌نام کنید.

درس‌ها و کیفیت درس‌ها:

اگر به طور خلاصه بخواهم در مورد نوع و تمرکز درس‌ها توضیح بدهم؛ می‌توانم بگویم که بهتر است این  دوره را آموزش دنیای آزاد نام‌گذاری کرد.‌ توضیحاتی بسیار عالی و کامل و ساده‌ای در مورد مفاهیم گنو و دنیای آزاد در این دوره داده شد. اگر بخواهم به کسی پیشنهاد دهم که چگونه در دنیای آزاد ماندگار شود، این دوره را به شدت توصیه می‌کنم.

اما به لحاظ کاربردی این دوره به یک کاربر تازه‌کار در دنیای لینوکس اصلا مهارت‌های مهمی مثل شیوه نصب یک توزیع را نمی‌آموزد.  بزرگترین تفاوت نصب میان لینوکس و ویندوز نحوه پارتیشن بندی است که در این دوره، توضیح قابل استفاده ای برای آن داده نشد. هرچند متذکر شدند که خطرناک‌ترین بخش نصب است:

«در اینجا هارد دیسک مورد استفاده را انتخاب کرده ایم. اینجا تقریبا خطرناک ترین جا برای کسی است که دقیقا از کاری که می کند سر در نمی‌آورد چون اگر روی این هارد دیسک سیستم عامل یا اطلاعاتی از قبل موجود باشد، ممکن است با انتخاب گزینه اشتباه آن ها را از دست بدهید. اما بعد از این همه چیز ساده است.»

به همین توضیح ساده بسنده شد و حتی لینکی در مورد یک توضیح مناسب برای نصب لینوکس در اختیار کاربر قرار ندادند. یک کاربر تازه‌کار که هیچ اطلاعی در مورد لینوکس و نحوه نصب آن ندارد، به تصور شباهت پارتیشن‌بندی ویندوز و لینوکس ممکن است در این مرحله به سادگی داده‌های موجود در هارد‌دیسک خود را از دست داده یا با خوش‌بینی یک سیستم‌عامل ناقص را نصب کند وا ز وجود پارتیشن‌های home و swap بهره‌ای نبرد.

در این آموزش از سیستم‌عامل مینت استفاده‌ شد که با توجه به این که این سیستم‌عامل یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های دنبال کننده‌ی فلسفه‌ی out of the box است به نظر من ایده‌ی بسیار مناسبی بود.

در این دوره  در مورد ترمینال توضیحات کاملی داده نشد و صرفا به شرح قدرت آن کفایت کردند که برای یک دوره مقدماتی مشکلی را ایجاد نمی‌کند البته در صورتی که در دوره‌های پیشرفته توضیحاتی درباره اهمیت و کاربرد  ترمینال قرار داده شود.

در نهایت یکی از بهترین چیزهایی که من در این دوره شاهد آن بودم این بود که توضیحاتی بسیار عالی در زمینه‌ی فرهنگ لینوکسی، چگونگی سوال پرسیدن و چگونگی تحقیق کردن داده شد. برای همین طراح این دوره را در این مورد بسیار تحسین می‌کنم.

آزمون‌ها و کیفیت‌ آن‌ها:

هر آزمون با فاصله‌ی دو روز از ارسال هر درس ارسال می‌شود. به طور معمول برای هر تک درس ۳  تست ارائه می‌شود که می‌توانید یکی از تست‌ها را اشتباه بزنید. در آزمون انتهای دوره ۱۰ تست از شما پرسیده‌ می‌شود که تا ۵۰٪ اجازه‌ اشتباه دارید.

آزمون‌ها بسیار ساده و در عین‌حال مفهومی بودند که به نظر من نقطه‌‌ قوتی برای این دوره محسوب می‌شود.

نمونه‌ی آزمون‌های درسنامه

در انتها:

در انتهای دوره، در صورت قبولی، به شما مدرکی مبنی بر این که شما این دوره رو با موفقیت گذراندید داده‌ می‌شود.

من در اواسط دوره با ایمیلی از بخش پشتیبانی درخواست آماری مبنی بر تعداد شرکت کننده‌ها داشتم که متاسفانه تا به حال به من جوابی داده نشده است.

اگر بخواهم به این دوره نگاهی نظری کنم باید بگویم که حداکثر استفاده از این دوره را کسی خواهند برد که با موفقیت یک توزیع لینوکس را نصب کرده و حال می‌خواهد با مفاهیم و فرهنگ لینوکسی عمیقا آشنا شود. شاید گذراندن‌ این دوره برای کسی که در یکی از جشن نصب‌های لینوکس شرکت کرده بسیار مفید باشد.

در نهایت هر چند با اغلب مفاهیم این دوره آشنا بودم اما به طور کلی از خواندن مقالات بسیار لذت بردم.

17 دیدگاه برای این نوشته:

  1. افشین:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    سلام.
    سایت درسنامه مسدود شده!
  2. bijan:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    من قبلا این دوره‌شون رو دیدم بهشون هم پیشنهاد دادم پارتیشن بندی رو یه مقدار بیشتر توضیح بدن در دوره‌هاشون. در کل برای شروع به نظرم کار خوب و جالبی است و توضیحات جالبی بخصوص در مورد نرم افزارهای آزاد و شکل گیری این سیستم عامل داده
  3. همایون:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    درود
    من هم قبلا این دوره رو گذروندم و خیلی هم لذت بردم، به خیلی‌ها هم توصیه کردم اگر دنبال مفاهیم دنیای آزاد می‌گردند از این جا شروع کنند.
    شما توی لینوکس ریویو و آزاد راه همیشه برای انتشار نسخه‌های جدید توزیع‌ها مطالب مفصلی دارید، به نظرم اگر به کمک همین مطالب، یه دوره‌ی آموزشی مثلا نصب و استفاده‌ی اولیه‌ی اوبونتو رو توضیح بدید خیلی‌ها سود می‌برن.
  4. امیر حسینی پژوه:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    بله اما همچنان می‌توانید از خدمات این سایت استفاده کنید.
  5. hadi:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    یکی بگه جواب سوال آخری که در مورد خرید سی دی هنرمنده چی هست ؟؟؟
    من که به نظرم هر 3 تای اولی مشکل حقوقی نداشته باشن فقط آخری مشکل داره!!!
    یکی جوابشو بگه!! با دلیل
  6. ساسان:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    البته یه کارهایی در این مورد انجام شده http://ubuntu-book.org/
  7. ساسان:

    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    به نظرم دومی درسته. آخری که نقض کپی رایته، اولی و سومی هم راه خوبی برای حمایت نیست چون بهتره دوستان رو برای حمایت از هنرمند به خرید نسخه مجزا تشویق کرد.
    الیته یک سوال خیلی مهم این‌جا مطرحه. آیا خرید نسخه اضافی واقعا به صاحب اثر کمک میکنه؟ در اکثر مواقع خیر. هنرمند و صاحب اثر پولش رو گرفته. خریدهای بیشتر ما فقط مافیای نشر پولدارتر می‌کنه.
  8. Saeed Zarinfam:

    ۱۰ تیر ۱۳۹۲
    منم نتونستم سایتو ببینم!
  9. امیرحسین هنردوست:

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    الان من سورپرایز شدم :)) الان این پست رو من فکر کنم پنج ماه پیش فرستادم.
    آپدیتش کردین؟ یعنی چک کردین چیزی اصلاح لازم نداشته باشه؟
  10. امیر حسینی پژوه:

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    خودتو کنترل کن.:) چون پست دیگه‌ات هم قراره منتشر بشه. اگه میخوای اصلاحش کنی سریع تر این کار رو بکن. و اگه میخوای باز هم پست دیگه‌ای بنویسی باز هم سریع‌تر این کار رو بکن. قول میدیم این بار خیلی زودتر منتشر میشه.
  11. کیوان:

    ۱۶ تیر ۱۳۹۲
    سایت خوبی دارید ولی یه انتقاد ازتون دارم، هر دفه که اوبونتو منتشر می شه شما یه مقاله درموردش میذارید مثلا همین 13.4 رو فقط سه تا مقاله در موردش گذاشتید ولی برای فدورا از ورژن 17 به بعد هیچ مطلبی نزاشتید. من احساس میکنم جهتگیری این سایت یه مقدار جانبدارانه هست
  12. امیر:

    ۱۸ تیر ۱۳۹۲
    آقا ساسان، فکر کنم این کتاب باید با توجّه به آخرین نسخه Ubuntu بروز بشه. چرا این کار انجام نشده؟ منم میتوانم به این کار کمک کنم؟! چطوری میتوتنم این کار را انجام بدهم؟!
  13. امیرحسین هنردوست:

    ۲۰ تیر ۱۳۹۲
    برای ورود یکم مشکل پیدا کردم. فعلا در حال عوض کردن توزیع هستم و می‌خوام نقل مکان کنم به فدورا. اگر چیزی مد نظرم بود می‌فرستم.
  14. نادر:

    ۲۲ تیر ۱۳۹۲
    این دوستمون راست میگه،، منم با مرور آرشیو مطالب این سایت، کاملأ برایم محرض شد که مدیران این سایت دلبستگی خاصی به اوبونتو دارند و واسه اوبونتو خوب بلدند سرو دست بشکند ولی به فدورا که میرسن انگار حالشون خراب میشه. این سایت حتی اساسی ترین اصل بررسی توزیعها (یعنی بیطرفی) رو نقض میکنه. اشکالی نداره خب سایت خودتونه و اختیارشو دارید ولی بدونید که هوادارای فدورا تعدادشون اگه بیشتر از طرفدارای اوبونتو نباشه کمتر هم نیست.
  15. azad:

    ۲۹ تیر ۱۳۹۲
    دوست گرامی این حق طبیعی هر سایتی هست که نظر شخصیشو توی پستهاش اعمال کنه. شما نمیتونی گیر بدی که مثلا چرا این سایت به اوبونتو یا هر توزیع دیگه ای علاقه منده. هرکسی یه چیزی رو میپسنده، شما فدورا رو، سایت لینوکس ریویو هم مثلا اوبونتو رو. شما عاشق فدورا باش، هر کس نظر خودشو داره.
  16. محمد ک.:

    ۰۸ مرداد ۱۳۹۲
    خب این چیز عجیبی نیست، بعضی از سایتهای لینوکسی حتی اسم یه دیستروی خاص رو اضافه کردن به آدرس سایتشون. بعضی سایتها طرفدار اوپن سوزه ان، بعضیها طرفدار فدورا و … به نظر من ما نمیتونیم به این سایت خرده بگیریم که مثلأ چرا عاشق اوبونتوئه و از فدورا متنفره. هر سایتی یه نظر و دیگاهی داره که بقیه باید بهش احترام بزارن.
  17. مسعود آموزگار:

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۲
    در پاسخ به همه دوستان باید بگم اغلب نویسندگان این سایت از توزیع هایی غیر از اوبونتو استفاده میکنن… ولی نمیتونین این رو انکار کنیم که اوبونتو اغلب خبرسازترین و مورد توجه ترین توزیع هست. گاهی برای ایجاد وحدت در جذب کابران سیستم‌عامل های دیگه نیازه تمرکز بیشتری روی توزیع مطرحمون داشته باشیم چون دروازه ای برای ورود به دنیای ما هست.
    پیروز باشید

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , ,