منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی لوبونتو 14.04

لوبونتو  Lubuntu Farsi  نیز یکی از توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو است که از میز کار LXDE بهره می‌برد. میز کار LXDE میز کاری سبک است که با استفاده از مدیر پنجره‌ی OpenBox، به گزینه‌ای ایده آل برای کامپیوترهای ضعیف تبدیل‌شده است. درواقع لوبونتو همان اوبونتو است که برخی نرم‌افزارها در آن اضافه و برخی دیگر کم شده‌اند. به‌عنوان مثال نرم‌افزار لیبره آفیس به‌طور پیش‌فرض ارائه نشده است و همچون زوبونتو از AbiWord و Gnumetric بهره گرفته‌شده است.

باوجودآن که LXQT با ترکیب RazorQt و LXDE به وجود آمده است، اما این توزیع قصد ندارد تا از آن در نسخه‌ی بعد استفاده کند بااین‌وجود به‌راحتی قادر خواهید بود تا از این توزیع نیز به تست و نصب آن بپردازید که در این بررسی به نحوه‌ی نصب آن خواهیم پرداخت.

نصاب و نشست زنده:

نصاب توزیع همچون نصاب دیگر مشتقات اوبونتو بوده و تغییر خاصی در آن دیده نمی‌شود به‌جز مواردی در بخش پایانی که اسلایدشوها سفارشی‌شده هستند در زیر می‌توانید دو تصویر از محیط پایانی نصب را ببینید.

lubuntu-14.04-1

 

در اسلایدها به استفاده از Lubuntu Software Center هم اشاره‌شده است که فروشگاه نرم‌افزاری سفارشی‌شده برای این توزیع است که بسیار سبک‌تر از Ubuntu Software Center طراحی‌شده است.

lubuntu-14.04-2

توزیع در حالت زنده نیز بسیار نرم و روان اجراشده و به قدرت سخت‌افزاری و رم بالایی نیاز ندارد. زمان اجرای این توزیع نیز زمانی که آن را بر روی فلش دیسک ذخیره کرده بودم بسیار روان و سریع بود.

lubuntu

صفحه‌ی وروردی:

صفحه ورود کاربران یا همان Login Manager در این توزیع مانند اوبونتو، LightDM می‌باشد که قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد به‌عنوان‌مثال شما قادر خواهید بود با نصب صفحه‌ی ورودی اوبونتو و یا کوبونتو، ظاهر LightDM را تغییر دهید. بااین‌حال ظاهر پیش‌فرض صفحه‌ی ورودی بسیار ساده و ابتدایی می‌باشد که شامل پانلی در بالا به همراه کادری جهت ورود نام کاربری و گذرواژه است.

lubuntu-14.04-3

میز کار و نرم افزارهای پیش فرض:

بعد از ورود به میز کار با تصویری همچون تصویر زیر مواجه خواهید شد. میز کار شامل پانلی ساده در پایین و آیکون‌هایی در میزکار می‌شود که گزینه‌های کلاسیکی را در این بخش تشکیل داده‌اند. پانل نیز از یک Task Manger  لانچری ساده برای اجرای برنامه‌ها در کنار منو و System Tray تشکیل شده است. آیکون استفاده شده در این توزیع از آیکون Elementary درست‌شده که به همراه تغییراتی جزئی در این توزیع استفاده‌شده است.

lubuntu-14.04-4

مدیر پرونده‌ی این میز کار Pcmanfm است که بسیار ساده و مینیمال بوده و گزینه‌های زیادی را دارا نیست. بااین‌وجود مدیر پرونده‌ای بسیار سبکی است. گزینه‌ی قابل‌توجه در این برنامه پنجره‌ی کپی فایل‌ها است که بسیار بهتر از برخی مدیر پرونده‌ها بوده و دارای امکان توقف و نگهداری فرآیند کپی فایل نیز هست. در این نسخه از PCManFM نسخه‌ی ۱.۲ استفاده شده است.

lubuntu-14.04-5

مرورگر فایرفاکس نیز به‌عنوان مرورگر نصب است که گزینه‌ای مشابه اوبونتو است.  نرم‌افزار MTPaint، به همراه Simple Scan، GPicView و Document Viewer  گزینه‌های گرافیکی را تشکیل می دهند. نرم‌افزار Audacious  هم به‌عنوان پخش‌کننده‌ی فایل‌های موسیقی به‌کاررفته است.  برنامه‌های Gnome MPlayer، guvcview، Xfburn ، Sylpheed، Pidgin ، Transmission، Abiword، Gnumeric نیز به‌طور پیش‌فرض نصب‌شده‌اند.

lubuntu-14.04-9

همانطور که اشاره شد Audacious  گزینه‌ای که برای پخش فایلهای موسیقی به کار رفته است. این نرم افزار سبک که از  گزینه‌های مناسبی را نیز برای پخش موسیقی برخوردار است، دارای قالبهای زیبایی نیز هست که ظاهر بهتری را به این برنامه خواهد بخشید. از مزایای این پخش کننده می توان به سبکی و قابلیتهای کاربردی آ» اشاره کرد که اکثر نیاز های شما را برآورده خواهد کرد با این وجود گزینه‌های بهتری نیز وجود دارند که از این نرم افزار بهتر عمل می کنند.

lubuntu-14.04-7

نرم‌افزار GUVCViewer هم برای نمایش و ذخیره تصاویر از وب کم نصب‌شده است که باوجود ظاهر ساده، از امکانات نسبتاً مناسب برخوردار است در این نرم‌افزار به‌راحتی قادر خواهید بود تا بر روی صدا و تصویر گرفته‌شده جلوه‌هایی را اضافه کنید همچنین می‌توانید کیفیت صدا و تصویر را به‌صورت دلخواه تنظیم کنید. به شخص در هر توزیعی که نصب می‌کنم از این نرم‌افزار نیز برای استفاده از وب کم استفاده می‌کنم که شامل گزینه‌های متنوعی است.

lubuntu-14.04-8

LxTerminal و LeafPad دو گزینه‌ی موجود برای ویرایش متن و دسترسی به ترمینال هستند که امکانات و ظاهری مینیمالی را ارائه می دهند. همچون توزیع زوبونتو بعد از نصب این توزیع اقدام به تعویض آن با GEdit نمودم که گزینه‌ای به‌مراتب بهتری به شمار می‌آید.

lubuntu-14.04-10

کارایی و سرعت:.

همان‌طور که اشاره شد این میز کار برای سیستم‌های پایین و ضعیف بسیار مناسب بوده و مقدار کمی از سرعت سیستم و حافظه‌ی آن را درگیر می‌کند. میزان مصرف حافظه‌ی این میز کار در یک سیستم با ۵۱۲ مگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت گرافیک در نسخه‌ی شصت و چهار بیتی حدود ۱۸۶ مگابایت است که از کم‌مصرف بودن این میز کار ناشی می‌شود.

lubuntu-14.04-6

اکثر مشکلاتی که کاربران در نسخه‌ی قبل با آنان مواجه بودند برطرف شده است و لوبونتو بسیار روان و بی مشکل کار می‌کند. به‌شخصه در تست‌هایی که با این توزیع بر روی برخی سیستم‌های قدیمی داشتم، عملکرد بسیار روان و خوبی را شاهد بودم بااین‌وجود عملکرد برخی نرم‌افزارها مانند فایرفاکس و … در یک توزیع قدیمی نسبتاً کند بوده و بهتر است در این سیستم‌ها از مرورگری سبک‌تر استفاده شود.

 نصب LXQt:

سال گذشته میز کار جدید با استفاده از Qt ایجاد شد که میز کاری سبک را برای کاربران دوستدار Qt و دارای سیستم ضعیف فراهم می‌کرد بااین‌وجود برخی بخش‌ها در این میز کار بسیار مشکل‌دار بودند تا این‌که چندی پیش خبری منتشر که میز کار LXDE با این میز کار ادغام شده و میز کار LXQt را تشکیل داده‌اند.
میز کار جدید از ویژگی‌ها هردو میز کار بهره می‌برد با این تفاوت که دیگر مبتنی بر GTK نبوده و به‌وسیله‌ی Qt5 نوشته خواهد شد. این میز کار فعلاً در مرحله‌ی آزمایش به سر می‌برد بااین‌وجود شما می‌توانید به‌راحتی آن را در توزیع موردنظر خود نصب کنید برای نصب این توزیع در اوبونتو ۱۴٫۰۴ و مشتقات آن از دستورات زیر استفاده کنید:

sudo add-apt-repository ppa:lubuntu-dev/lubuntu-daily
sudo add-apt-repository ppa:gilir/q-project
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install lxqt-metapackage lxqt-panel openbox

اکثر نرم‌افزارهای LXDE به Qt پرت شده‌اند و به همراه نرم‌افزارهای Razor-Qt میز کار جدید را تشکیل داده‌اند به‌عنوان مثال PCManFM به Qt5 پرت شده است که بااین‌وجود ظاهر قبلی را نیز حفظ کرده است. در تصویر زیر نمایی از میز کار را به همراه چند نرم‌افزار این میز کار را می‌توانید ببینید.

lubuntu-14.04-13

اگرچه به‌طور پیش‌فرض از OpenBox برای مدیریت پنجره‌ها استفاده‌شده است بااین‌حال به‌راحتی قادر خواهید بود تا KWin و یا Compiz را نیز به‌عنوان مدیر پنجره برگزینید. پانل پایین و ظاهر LXQt هم به‌راحتی با استفاده از قالب‌های پیش‌فرض که در نظر گرفته‌شده است قابل‌تغییر است که در تصویر بالا از قالبی تحت عنوان Plasma-Next استفاده‌شده است.

فارسی سازی زبان کی‌برد:

برای فارسی کردن زبان کی‌برد در میز کار LXDE، ابتدا بر روی آیکون EN که در پانل قرار دارد راست کلیک کرده و گزینه‌ی اول با عنوان Keyboard Layout Handler Settings را انتخاب نمایید بعد از کلیک پنجره‌ی تنظیمات باز می‌شود که در آن پنجره تیک کنار Keep System Layout را برداشته و زبان فارسی را به لیست می‌افزایید. بعدازاین کار از گزینه‌ی Change Layout Option قادر به تعریف میانبری برای تغییر زبان کی‌برد هستید که اکثر آن را بر روی Alt+Shift قرار می‌دهند.

lubuntu-14.04-11

برای تنظیم تغییر زبان کی‌برد در میز کار LXQt وارد LXQtSettings شده و از گزینه‌ی Keyboard and Mouse settings قسمت Keyboard Layou اقدام به افزودن زبان فارسی در لیست Keyboard LAyout نمایید. بعد از آ» می‌توانید در قسمت Keys to change layout به انتخاب کلید میانبر اقدام کنید.

lubuntu-14.04-12

Lubuntu Software Center:

فروشگاه نرم‌افزاری این توزیع Lubuntu Software Center است. این نرم‌افزار که برای نصب نرم‌افزار در این توزیع تعبیه‌شده است از امکانات کمی برخوردار است و از ویژگی‌های آن می‌توان به‌سادگی و سرعت آن اشاره داشت.

Lubuntu-14.04-LTS-Software-Center

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است لیستی از دسته‌بندی‌های نرم‌افزارها به صورتی ساده در نظر گرفته‌شده است که با کلیک بر روی هر یک از آنان وارد لیست نرم‌افزارهای موجود در آن دسته خواهید شد. همچنین بخشی بانام Installed Software می‌توانید لیستی از برنامه‌های نصب‌شده را ببینید.

Lubuntu-14.04-LTS-Installed-Software

نتیجه گیری:

این توزیع همان‌طور که ذکر شد بسیار سبک بوده و از مقدار حافظه‌ی بسیار کمی استفاده می‌کند، بااین‌حال امکانات بسیار کمی را دارا می‌باشد و ظاهری مینیمال و سبکی را عرضه می‌کند. همچنین با استفاده از این قالب می توانید ظاهر ویندوز  XP را به لوبونتوی خود بیاورید.

162880-1

درهرصورت اگر از سیستمی قدیمی استفاده می‌کنید و یا مشخصات سیستم شما پایین‌تر از آن است که بتوانید میز کارهای دیگر را تست کنید، این توزیع مناسب شما خواهد بود. توزیع اوبونتو به همراه میز کار سبک LXDE قادر خواهد بود تا اکثر نیازهای شمارا برطرف کنید بااین‌وجود که ممکن است برخی نرم‌افزارها در سیستم قدیمی و ضعیف شما به‌خوبی اجرا نشوند.

به این نسخه از لوبونتو با مقایسه با دیگر توزیع‌های سبک نمره‌ی ۸ از ۱۰ را می دهم. به این دلیل که این توزیع در کنار سادگی امکانات متنوعتری را نیز شامل می‌گردد.

 

3 دیدگاه برای این نوشته:

  1. ر.م:
    ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ سلاملطفا قالب بندی ایمیل هایتان را درست کنید. ما نصف نوشته ها را چپ به راست و بقیه را درست می بینیم.
  2. وقتی:
    ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ وقتی که تفاوت لوبونتو و زوبونتو و کوبونتو و ادوبونتو و … همه اوبونتو هست و تنها تفاوت در میزکار هست چه نیازی به بررسی یکایک این توزیع ها میباشد ؟
  3. mrmrn:
    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ اره دیگه.
    اصلا وقتی کرنل همه لینوکس هست و برنامه ها هم همه همون برنامه ها و میزکارها هم همون ها اصلا کلا چرا بیایم توزیعهای دیگه رو حتی بررسی کنیم.
    همین اوبونتو رو بررسی کنیم بسه دیگه؟!!

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , , ,