منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

بررسی کوبونتو 14.04

در چند بررسی که در مورد اوبونتو و توزیع‌های مبتنی بر آن همچون لوبونتو و زوبونتو داشتیم به مواردی که در این توزیع‌ها نسبت به اوبونتو تفاوتی مشاهده می‌شد اشاره کردیم. هدف از این بررسی‌ها کمک به افرادی است که قصد دارند تا بین این توزیع‌ها که همگی از خانواده‌ی اوبونتو هستند یک توزیع را انتخاب کنند.

اگر از دوستداران و یا کاربران میز کار KDE باشید حتماً یک بار از کوبونتو استفاده کرده‌اید، سابق بر این توزیع اوبونتو نزد کاربران به‌عنوان توزیعی پر اشکال به شمار می‌رفت اما در نسخه‌های جدید اکثر مشکلاتی که کاربران در این توزیع داشتند رفع گشته‌اند. به‌شخصه استفاده از آن را با وجود چندین سال دوری از خانواده‌ی اوبونتو بسیار جالب‌توجه یافتم. اکثر مشکلات و اشکالات این توزیع کاملاً رفع شده‌اند و استفاده از این توزیع را به کاربران دوستدار اوبونتو و میز کار KDE توصیه می‌کنم با این مقاله همراه باشید تا به ذکر نکاتی در مورد این توزیع بپردازیم.

نشست زنده:

بعدازآنکه سیستم را با استفاده از رسانه‌ای که این توزیع بر روی آن قرار دارد بالا آوردیم، وارد محیط بوت لودر شده و بعدازآن با پنجره‌ای مانند تصویر زیر مواجه شدیم. در این تصویر دو گزینه برای اجرا به‌صورت نسخه‌ی زنده و یا شروع نصب در اختیار قرار دارد که با انتخاب گزینه‌ی اجرای زنده و یا امتحان کوبونتو وارد میز کار می‌شویم.

kubutnu-1

نسخه‌ی زنده بسیار کم اشکال و مناسب اجرا شد، اکثر قسمت‌ها به‌خوبی کار می‌کردند و درایوهای سیستم به‌راحتی متصل می‌شدند. بااین‌وجود تجربه‌ی استفاده از این توزیع بر روی حافظه‌ی جانبی USB بسیار بهتر از استفاده‌ی آن در DVD بود. ضمناً همان‌طور که می دانید مدتی است که توزیع‌های مبتنی بر اوبونتو همانند اوبونتو دیگر بر روی CD قابل رایت شدن نیستند و حجم بالاتری دارند.

kubutnu-2

 

البته بعضی مشکلات در اجرای برخی نرم‌افزارها بروز می‌کرد که باوجود کم بودن تعداد این موارد ولی قالبا آزاردهنده بودند. به‌عنوان‌مثال نرم‌افزار Strtuap Disk Creator مرتب با خطای زیر بسته می‌شد و یا Amarok در برخی موارد کرش می‌کرد.

kubutnu-3

نصب توزیع:

بعد از اجرای نشست زنده و تست توزیع در نشست زنده وارد نرم‌افزار نصاب توزیع شدم. همانند اوبونتو در کوبونتو هم برخی گزینه‌ها چک شد مانند اینکه چه قدر فضای خالی دارید و آیا بزرگ‌تر از شش گیگابایت هست یا نه و بررسی وصل بودن سیستم به منبع انرژی و دسترسی به اینترنت که در صورت اتصال به اینترنت قادر خواهید بود تا به نصب کدک‌ها و نرم‌افزارهای اضافی و به روز رسانی‌ها اقدام کنید.

kubutnu-4

سپس وارد تنظیمات پارتیشن‌بندی می‌شوید در این بخش چهار گزین در پیش رودارید. اولین گزینه از دیسک به‌طور کامل برای نصب استفاده می‌کند دو گزینه‌ی بعدی هم برای رمزنگاری به‌کاررفته و گزینه‌ی سوم هم برای رفتن به حالت تنظیمات دستی پارتیشن‌بندی به کار می‌رود.

kubutnu-5

در قسمت دستی و Manual می‌توانید به‌دلخواه، اقدام به ایجاد پارتیشن‌های مختلف و اتصال آنان به نقاط اتصال بپردازید. در تصویر از چندین پارتیشن برای نقاط اتصال home،var و Boot استفاده کرده‌ام.

kubutnu-6

سپس وارد تنظیمات کاربری می‌شوید در این صفحه علاوه برنوشتن مشخصات سیستم و نام کاربری قادر به رمزگذاری پوشه‌ی خانگی نیز هستید.

kubutnu-7

صفحه‌ی ورودی و نرم‌افزارهای پیش فرض:

بعد اتمام نصب و شروع مجدد سیستم به LightDM هدایت خواهید شد و مدیر صفحه‌ی ورودی این توزیع برخلاف اکثر توزیع‌های گنو/لینوکس ارائه‌شده با میز کار KDE، گزینه‌ی دیگری جز KDM می‌باشد. از دلایل استفاده از LightDM می‌توان به هماهنگ‌تر کردن توزیع با توزیع مادر یعنی اوبونتو یادکرد. با این وجود KDM گزینه‌ی بسیار بهتری است!

kubutnu-8

برخلاف نسخه‌های قبلی کوبونتو که از مرورگر rekonq استفاده‌شده بود، از مرورگر محبوب و معروف‌تر موزیلا فایرفاکس استفاده‌شده است. فایرفاکس استفاده‌شده با میز کار KDE هماهنگی دارد و برای دیالوگ‌های ذخیره و باز کردن فایل از K Dialog استفاده می‌کند.

kubutnu-18

از دیگر نرم‌افزارها می‌توان به میز کار KDE 4.13 اشاره داشت. Muon Discover  همه که مدیر بسته‌های نرم‌افزاری این توزیع است هم به نسخه‌ی ۲٫۲ به‌روز شده است. از نرم‌افزار KDE Connect 0.5 هم برای ارتباط با اسمارت فون اندروید استفاده‌شده است. نرم‌افزار لیبره آفیس هم همچون اوبونتو نصب می‌باشد که بسیار بهتر از Calligra می‌باشد. خوشبختانه توسعه‌دهندگان اسراری بر Qt بودن برنامه‌ها ندارند. با این وجود برخی انتخاب‌ها بشیار عجیب هستند. مانند انتخاب Dragon Player برای پخش فایل‌های تصویری.

kubutnu-19

پخش فایل تصویری:

همان‌طور که اشاره شد برای پخش ویدیو نیز از نرم‌افزار بسیار ساده و ابتدایی Dragon Player استفاده‌شده است که گزینه‌ی بسیار عجیبی به نظر می‌رسد زیرا که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان بر روی آن حساب باز کرد. به‌شخصه VLC و یا SMplyer را ترجیح می‌دادم، حتی Rosa Media Player موجود در توزیع Rosa نیز بسیار بهتر از Dragon Player عمل می‌کند. توزیع زوبونتو نیز سلیقه‌ی بهتری را در این بخش داشتند.

kubutnu-20

 

مدیر یسته‌های نرم‌افزاری:

در نسخه‌های قبل در کوبونتو از Apper برای نصب نرم‌افزارها استفاده می‌شد که در نسخه‌های جدیدتر جای خود را به Mouon Discover داده است. این ابزار از لحاظ کارایی و کیفیت به ابزار Ubuntu Software Center بسیار نزدیک‌تر است.

kubutnu-10

همان‌طور که در تصویر نیز قابل‌مشاهده است. در بالای نرم‌افزار لیستی از نرم‌افزارهای مطرح قرار دارند و در پایین لیست که به‌صورت اسلاید است لیست دسته‌بندی نرم‌افزارها قرار دارد که با کلیک بر روی هر دسته وارد نرم‌افزارهای داخل آن خواهید شد.

kubutnu-13

نرم‌افزار دارای سه دسته‌بندی کلی نیز هست که به‌صورت سربرگ‌هایی در نوارابزار قرارگرفته‌اند. این ابزارها شامل نرم‌افزارهای نصب‌شده و تنظیمات Source می‌باشد. در قسمت نرم‌افزارهای نصب‌شده لیستی از نرم‌افزارهای نصب‌شده را مشاهده خواهید کرد.

kubutnu-11

در قسمت تنظیمات Source هم قادر خواهید بود تا به تنظیم مخازن توزیع بپردازید. با کلیک بر روی Configure Software Source قادر به تنظیمات بیشتری خواهید بود که کاملاً شبیه تنظیمات مشابه در اوبونتو می‌باشد.

kubutnu-12

برای به‌روزرسانی نرم‌افزارها نیز آیکون برنامه مدیریت به روز رسانی‌ها در System Tray موجود است که با کلیک بر روی آن وارد  پنجره‌ی به‌روزرسانی خواهید شد. در این پنجره شاهد دسته‌بندی نرم‌افزارها به دو دسته‌ی Application Update و System Update هستیم که هر یک از آنان نرم‌افزارهای عادی  سیستمی را در خود جا داده‌اند.

کارایی و مصرف انرژی:

کوبونتو در حدود ۶۰۰ مگابایت از حافظه‌ی سیستم را مشغول خود می‌کند  و در مصرف باطری نیز در یک مک بوک ایر با پخش یک فیلم و قرار دادن نور بر روی ۷۰ درصد  سیستم حدود ۵ ساعت دوام آورد که در سیستم‌عامل مک حدود ۷ ساعت و در آرچ لینوکس و استفاده از تنظیمات و نصب کرنل سفارشی حدود شش ساعت و بیست دقیقه سیستم روشن ماند. در یک سیستم با ۲ گیگابایت رم هم کوبونتو بسیار روان و بی مشکل اجرا می‌شد.

kubutnu-16

بااین‌وجود برخی مواقع نرم‌افزار Amarok کرش می‌کرد که مجبور به استفاده از Clementine شدم. باوجود امکانات زیادی که در Amarok موجودند، در برخی مواقع نرم افزار در زمان پخش موسیقی می‌بندد و خطای زیرنمایان می‌شود.

kubutnu-14

نصب درایورهای اضافی مانند درایور انحصاری (برخی کارت‌های شبکه‌ی بی‌سیم و باسیم، کارت گرافیک) ه راحتی قابل‌نصب هستند در این نسخه نرم‌افزار مربوط به مدیریت درایورهای اضافی تغییر کرده و کارایی بهتری را ارائه می دهد.

kubutnu-9

جمع بندی:

درمجموع تغییرات زیادی نسبت به نسخه‌ی قبلی صورت نگرفته است بااین‌حال پایداری و کارکرد سیستم بسیار بهتر از نسخه‌ی قبل شده است. مدیر بسته‌های نرم‌افزاری نیز بسیار ساده، سبک و سریع است که کار را برای نصب نرم‌افزار بسیار ساده‌تر از قبل کرده است.

باوجودآنکه اکثر کاربران میز کار KDE، توزیع‌های دیگری را برای استفاده می‌پسندند ولی این توزیع نیز در نسخه‌های جدید ارزش استفاده را داشته و بسیاری از مشکلات گذشته را از بین برده است بااین‌حال در تجربه‌ای که برای معرفی سیستم‌عامل لینوکس به کاربران دیگر داشتم توزیع کوبونتو بهتر از دیگر توزیع‌ها نظر کاربران ویندوزی را جلب می‌کرد.

6 دیدگاه برای این نوشته:

  1. محسن منصوری:
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ احسان یه خواهشی دارم توزیع pearos یا همون گلابی لینوکس رو یه بررسی کن برا علاقمندای مک osx جالبه
    هر چند توسعه اون موقتا متوقف شده و نسخه 8 آخرین نسخه موجوده . با تشکر
  2. محراب:
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ من چندین ساله که از کوبونتو استفاده می‌کنم و کاملا راضیم.
    فقط یک مورد فکر می‌کنم تو این ریویو اشتباه باشه و اونم اینکه در نسخه‌های قبلی کوبونتو هم برای نصب نرم‌افزار از Muon استفاه می‌شد. و فکر می‌کنم هیچ وقت Apper پیش‌فرض نبوده تا جایی که یادم هست.
  3. احسان ترک:
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ نه اشتباه می کنی KpackageKit بود یه زمانی.
  4. مجتبی:
    ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ من هم قبلا با کوبونتو مشکل داشتم ولی الان میشه روش حساب کرد.
    ولی از آنجا که به آرچ با انتشار غلطان عادت کردم دیگه نمی‌توانم برگردم.
    منتظرم تا دو هفته دیگه نسخه‌ی پایدار kde 5 بیاد، نصبش کنم ببینم چجوریاست
  5. محراب:
    ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ بله. از وقتی که با kde4 عرضه شد با kpackagekit بود ولی بعدا muon جاش رو گرفت. فکر می‌کنم از ۱۲.۱۰ یا حتی زودتر.
    منظور اصلی این بود که Apper هیچ وقت پیش‌فرض نبوده.
  6. محراب:
    ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ظاهرا از۱۱.۱۰بوده
    http://beta.slashdot.org/story/152202

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , , , , , , ,