منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

برنامه نویسی با لازاروس

نوشته شده توسط علی نعمت اللهی.

لازاروسیک IDE آزاد چند سکویی با استفاده از کامپایلر پاسکال شئ گرا رایگان است که شباهت زیادی به دلفی دارد. چند سکویی به معنای این است که به پلتفرم خاصی وابسطه نیست و به راحتی در لینوکس ، ویندوز ، مک ، FreeBSD و … اجرا می شود. آموزشی در رایطه با این IDE در انجمن فارسی اوبونتو قرار گرفته که با اجازه‌ی نویسنده با کمی تغییر در نوشته ها آن را به در قسمت های مجزا در لینوکس سیزن قرار می دهیم.

\"محیط

محیط لازاروس در اوبونتو ۱۲.۰۴

دریافت و نصب

برای دریافت آخرین نسخه از لازاروس به این آدرس مراجعه کنید و نسخه مورد نظرتان را دریافت کنید. برای راحتی کاربران دو نسخه deb و rpm به طور مجزا بارگذاری شده اند پس اگر از مینت یا اوبونتو یا هر توزیع دبیان بیس دیگر استفاده می کنید فایل deb را دریافت کنید.برای نصب ترمینال را باز کنید ، به پوشه ای که فایل دانلودی قرار دارد بروید و دستور زیر را وارد کنید:

sudo dpkg -i *.deb

که به جای * باید نام فایل دانلود شده را قرار دهید.

نصب در Raspbian

Raspbian  چیست؟
یک سیستم عامل رایگان بر پایه دبیان است که  برای سخت افزار   Raspberry Pi طراحی شده است (یعنی سیستم عامل استاندارد پیشنهاد شده جهت اجرا رو ی سخت افزار Raspberry Pi ) اگر چه Raspbian  بیشتر از یک سیستم عامل خالص (سیستم عاملی که بسته های اضافی ندارد) است زیرا دارای ۳۵۰۰۰ بسته و نرم افزار از پیش کامپال شده است  به همراه یک فرمت مناسب است که به راحتی نصب می شود و جهت بهترین عملکرد برای استفاده از Raspberry Pi بهینه سازی شده – اطلاعات بیشتر

\"\"

در این پست به نحوه نصب برنامه لازاروس (زبان  Object Pascal) بروی سیستم عامل Raspbian می پردازیم. برای این کار در محیط Raspbian  یک ترمینال باز میکنیم و دستورات زیر را اجرا می کنیم.

  sudo apt-get upgrade

sudo apt-get install fpc

sudo apt-get install lazarus

فرایند نصب یک نسخه از نرم افزار لازاروس رو بر روی  Raspberry Pi نصب میکند و در حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.پس از  نصب برای اجرای لازاروس به بخش Programming  از منوی استارت LXDE  مراجعه کنید – اطلاعات بیشتر

پیشنهاد

ZEOS Access

ZEOS یک کامپوننت برای کار با انواع پایگاه های داده است. البته به طور پیشفرض ابزارهایی برای اتصال و انجام کارهای مربوط به بانک های اطلاعاتی در لازاروس پیش بینی شده ولی کار کردن با آن ها کمی مشکل است  و برای کسانی که قصد دارند به انواع پایگاه داده های مختلف مثل mysql – oracle- firebrid-sqllite-postgrysql متصل شوند این کامپوننت پیشنهاد می شود .

\"\"
همانطور که در بالا مشاهده می کنید از چندین کامپوننت تشکیل شده و برای دانلود می توانید از اینجا آخرین ویرایش را دریافت کنید. بعد از باز کردن صفحه بر روی Download GNU tarball کلیک کرده و دانلود شروع خواهد شد.پس از دانلود لازاروس را باز کنید و از منوی Package گزینه ی Open Package File را بزنید و سپس به پوشه trunk > Packages > lazarus > zcomponent بروید و در نهایت آن را کامپیال کرده ؛ سپس بر روی install کلیک کنید تا لازاروس دوباره ساخته شود.

یک نکته :از آن جایی که کامپایلر پاسکال همراه لازاروس به طور پیشفرض داده های دیباگ را به فایل اجرایی الحاق می کند حجم فایل های اجرایی ممکن است خیلی بیشتر از مقدار کدی که در برنامه نوشته شده باشد . هرچند که طبق گفته wiki این حجم به نسبت پیچیدگی برنامه در ادامه کمتر از برنامه های مشابه که با ++C نوشته شده است خواهد شد .
\"\"
برای اینکه این اطلاعات اضافه در فایل اجرایی قرار نگیرد کارهای زیر را یکبار  برای تنضیمات کامپایلر لازاروس انجام بدید :
Project|Compiler Options|Code|Smart Linkable (-CX) -> Checked
Project|Compiler Options|Linking|Debugging| Uncheck all except
Project|Compiler Options|Linking|Debugging|Strip Symbols From Executable (-Xs) -> Checked
Project|Compiler Options|Linking|Link Style|Link Smart (-XX) -> Checked
با انجام این تنظیمات حجم فایل نهایی کمتر از حالت قبل خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید اطلاعات این Wiki  را مطالعه نمایید.
این آموزش توسط آقای امیر شهریاری تولید و توسط تیم لینوکس سیزن ویرایش شده است.

نوشته برنامه نویسی با لازاروس اولین بار در لینوکس سیزن , آموزش گنو / لینوکس پدیدار شد.



برچسب ها : , , , , , ,