منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

برپاسازی LAPM بر روی فدورا 20

در این پست چگونگی نصب و پیکربندی LAMP Server را بر روی فدورا 20 توضیح داده می شود. LAMP مخفف Linux Apache MySQL PHP است که بستری را برای توسعه وب سایت ها و برنامه های تحت وب فراهم می کند. اکثر وب سرور ها که میزبانی صفحه های وب را انجام می دهند از این سه ابزار استفاده می کنند و بطور کل این سه ابزار همیشه در کنار هم هستند. البته امکان استفاده وب سرور Nginx به جای Apache نیز وجود دارد که LEMP گفته می شود.در این مطلب نخست چگونگی نصب آپاچی و ایجاد دو Virtual Host و سپس نصب mysql و در نهایت نصب php گفته خواهد شد.

  • گام نخست : نصب Apache در فدورا 20

با دستور زیر در فدورا 20 (یا نسخه های پیشین یا در توزیع های RHLE و CentOS) وب سرور را نصب می کنیم. فایل httpd.conf در مسیر etc/httpd/conf/ قرار دارد که تنظیمات Virtual Host ها در این فایل انجام می شود (و البته هر تغییر دیگری)

yum install httpd

سپس با دستور های زیر به ترتیب سرویس httpd را در زمان بوت شدن فعال و با دومین دستور آنرا start کنید.

systemctl enable httpd.service

systemctl start httpd.service

برای دسترسی به صفحات وب (بطور مثال از درون شبکه محلی) از آدرس ماشینی که روی آن قرار دارد استفاده می کنیم. همچنین از همین آدرس برای ایجاد Virtual Host ها نیز استفاده می کنیم. پیش از هر تغییری در فایل httpd.conf یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کنید.

cp /etc/httpd/conf/httpd.conf ~/httpd.conf.backup

  • گام دوم : ایجاد و پیکربندی Virtual Host ها بر اساس نام
Virtual Host که از این پس VH می گویم، برای ایجاد چندین صفحه وب (یا به عبارتی چندین سایت) بر روی یک ماشین است. ممکن ترین حالت این است که ما تنها یک اینترفیس (کارت شبکه) بر روی سرور داشته باشیم که قاعدتن یک آدرس نیز داریم (حال این آدرس می تواند آدرسی محلی و درون شبکه LAN و یا آدرسی عمومی برای دسترسی از اینترنت). بطور کلی هدف از VH داشتن چندین سایت بر روی هر آدرس از کارت شبکه است. VH به دو صورت است: یا مبتنی بر آدرس که در این حالت باید به ازای هر سایت (صفحه وب) یک کارت شبکه داشت و یا اینکه مبتنی بر نام باشد که بر روی هر کارت شبکه چندین صفحه وب قرار می گیرند و هر کدام نامی خاص دارند. (در این مطلب مفهوم تنظیمات زیر را بخوانید). برای تنظیم دو VM به نام های falearn.ir و falearn.org از تنظیمات زیر استفاده کنید.
خطوط شکل بالا را به فایل httpd.conf اضافه کنید. نام سایت ها با ServerName مشخص می شود که در Zone فایل dns به ازای هر ServerName یک رکورد A  وجود دارد که آدرس آن رکورد آدرس کارت شبکه ای خواهد بود که می توان به سایت دسترسی داشت. همچنین به ازای هر ServerName یک دایرکتوری همنام در زیر دایرکتوری var/www/ وجود دارد. همچنین منظور از سایت یا صفحه وب مجموعه فایل های تصاویر، جاوا اسکریپت، HTML/CSS و کد های PHP هستند که در هر کدام از دایرکتوری های ServerName قرار می گیرند و وقتی روی مرورگر نام سایت (همنام با ServerName) را می نویسید، محتوای آن نشان داده می شود. پس می بایست دایرکتوری های مورد نظر (مطابق با ServerName و ErrorLog را ایجاد کنید.
mkdir -p /var/www/falearn.ir/public_html
mkdir /var/www/falearn.ir/logs
mkdir -p /var/www/falearn.org/public_html
mkdir /var/www/falearn.org/logs
برای اعمال تغییرات دستور زیر را اجرا کنید.
systemctl reload httpd.service
دستور زیر را اجرا کنید.(البته جایگزین MySQL در فدورا یا نسخه 7 توزیع RHLE، پایگاه داده Maria DB است که یک پایگاه داده پیشرفته و توسعه داده شده از خود MySQL است)
yum install mysql-server
با دستور زیر MySQL را برای فعال شدن خودکار در زمان بوت سیستم، فعال کنید.
systemctl enable mysqld.service
و باد دستور زیر فعال کنید.
systemctl start mysqld.service
پیشنهاد می شود که برنامه mysql_secure_installation را اجرا کنید. mysql_secure_installation کمک می کند که MySQL را ایمن کنید. با اجرای mysql_secure_installation اعلان هایی برای تغییر پسورد root و همچنین حذف حساب های کاربری anonymous، غیر فعال کردن لایگن با root  از جایی به جز localhost و حذف پایگاه داده test که باید yes را جلوی هر کدام از اعلان ها وارد کنید.
  • گام چهارم : نصب php

دستور زیر را اجرا کنید. php زبان برنامه سازی تحت وب است که امکان ایجاد صفحه های پویای وب را می دهد. همچنین با پیکربندی LAMP می توانید CMS هایی همچون، وردپرس، جوملا و درپال و غیره را نصب کنید.

yum install php php-pear

  1. نصب و پیکربندی MySQL در توزیع های RHLE/CentOS
  2. نصب Apache2 در RHLE/CentOS

این مطلبر بر اساس فدورا 20 نوشته شده است اما می توایند آنرا در توزیع های RHLE/CentOS نسخه های 5 و 6 نیز استفاده کنید اما برای راه اندازی وب سرور باید از دستور service استفاده کنید.



برچسب ها : , , , , , , , , ,