منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

به مناسبت سالگرد تولد دیبان و گنوم: آشنایی با دبیان و گنوم

چند سال پیش در همین روز ها دو محصول بزرگ در حوضه گنو/لینوکس منتشر شد. البته اشتباه نکنید این دو محصول در دو سال متفاوت معرفی شدند! این دو محصول دبیان یک سیستم عامل آزاد و میزکار معروف گنوم هستند. هر دو محصول کاربران بسیار زیادی دارند و این کاربران در سرتاسر دنیا در سالگرد تولد این دو محصول جشن گرفتند. در ادامه می توانید با این دو محصول و تاریخچه آنها آشنا شوید.

\"دبیان\"

دبیان: یک سیستم عامل آزاد

دبیان

۱۶ آگوست ۱۱۹۳ بود که دبیان پایه گذاری شد. دبیان یک سیستم عامل آزاد است.بیش از ۲۹۰۰۰ بسته نرم افزاری این سیستم عامل را همراهی می کنند. ۱۹ سال پیش بود که این سیستم عامل توسط Ian Murdock بنیان گذاری شد ؛ در سال هایی که مبحث توزیع کاملا ساده و ابتدایی بود. Ian با کمک گرفتن از فلسفه گنو/لینوکس پروژه را قدرتمند کند. حال پس از گذشت این سال ها و رونمایی از ۶ نسخه , دبیان با عرضه هر نسخه قدرت خود را به رخ سایر توزیع ها می کشد.

دبیان هم اکنون بیشتر به عنوان یک نسخه اصلی به کار می رود و بسیاری از نسخه ها مثل معروف ترین توزیع لینوکس یعنی اوبونتو از بر پایه این توزسع هستند.

این نسخه ها عبارت اند از :

..::سایت رسمی دبیان::..

\"لوگو

گنوم: یک میزکار آزاد

گنوم

کمتر کسی است که در حوزه لینوکس فعالیت کند و گنوم را نشناخته باشد. گرچه هم اکنون در اوبونتو یونیتی جایگزین گنوم شده است , اما هنوز هم خیلی از افراد هستند که به نصب این میزکار بر روی اوبونتو می پردازند. این میز کار بر اساس فلسفه نرم افزار آزاد در تاریخ  ۱۵ آگوست ۱۹۹۷ پایه گذاری شد. پایه گذاران دو دانشجو بودند به نام های  Miguel de Icaza و Federico Mena Quintero بودند. هدف آن دو ایجاد یک میزکار آزاد و قابل‌گسترش بود که بر روی تمامی توزیع‌های گنو/لینوکس و سیستم‌عامل‌های مبتنی بر  یونیکس قابل نصب و اجرا باشد. در سال ۲۰۰۰ بنیاد گنوم تاسیس شد و کار به صورت غیر دولتی ادامه یافت.

..::نمایش کامل تاریخچه::..

منابع

دبیان

گنوم

توصیه ها

فلسفه‌ی نرم‌افزار آزاد

فلسفه‌ی گنو/لینوکس

سیستم‌عامل آزاد چیست؟

بنیاد گنوم

\"نظر

The post به مناسبت سالگرد تولد دیبان و گنوم: آشنایی با دبیان و گنوم appeared first on لینوکس سیزن.



برچسب ها : , , , , , ,