منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تبدیل گوشی های اندرویدی به لینوکس دسکتاپ با MaruOS

به احتمال زیاد تلفن‌همراه هوشمند شما به اندازه‌ی کافی قدرتمند می باشد که بتواند برخی از نرم‌افزار‌های دسکتاپ مانند مجموعه ‌آفیس، مروگر وب و سایر ابزار‌های مشابه را اجرا کند. اما نرم‌افزار‌های اکثر تلفن‌ها برای دستگاه‌های موبایل طراحی شده‌است، نه برای صفحات دسکتاپ.
maruos
مایکروسافت با پروژه ی کنتینیوم و کنونیکال با پروژه اوبونتو کانورجنس(همگرایی) در آینده‌ این امکان را به شما ارایه می‌دهند که هم برنامه‌های موبایل و هم برنامه‌های دسکتاپ را بر روی گوشی خود اجرا کنید.

اما حالا یک بازیگر جدید نیز به این صحنه اضافه شده است: مارو‌ او‌اس یک بیلد تغییریافته از اندروید است که  به شما اجازه می دهد با نرم‌افزاهای اندرویدی خود برروی صفحه‌ی تلفن همراه خود کار کنید. اما هنگامی که آن را به یک صفحه‌ی نمایش، کیبود و ماوس وصل می‌کنید می توانید لینوکس دبیان را اجرا کنید.

در حال حاضر مارو او‌اس تنها از نکسوس ۵ گوگل پشتیبانی می‌کند، و شما به یک کابل SlimPort(تبدیل میکرو usb به hdmi) برای اتصال تلفن همراه خود به یک صفحه‌ی نمایش، احتیاج دارید.

به نظر می‌رسد که مارو اواس جادوی خود را به وسیله‌ی یک نرم‌افزار که وصل شدن صفحه‌ی نمایش را تشخیص می‌دهد و LXC که امکان اجرای لینوکس در اندروید را فراهم می‌آورد انجام می‌دهد.

تعداد زیادی نرم‌افزار اندرویدی وجود دارند که به شما اجازه می دهند تا کاری مشابه را با نصب یک توزیع لینوکسی به وسیله‌ی chroot انجام بدهید و پس از آن به وسیله‌ی یک VNC یا کلاینت remote desktop به آن متصل شوید. اما اگر مارو او اس بتواند این کار را به صورت یکپارچه و خودکار انجام دهد، می‌تواند عهدی که سالها پیش توسط توسعه دهندگان اوبونتو بسته شد و سپس رها شد را عملی کند.

تعدادی بحث در رابطه با مارو اواس در Hacker News و reddit در جریان است، اما به نظر می‌رسد هنوز هیچ کس آن را تست نکرده است.

نصب کننده‌ای که برای ویندوز ارایه شده شامل یک اسکریپت است که به صورت گام‌به‌گام شما را در پروسه‌ی فلش کردن یاری می‌کند و همچنین پاک کردن و بازگشتن به رام قبلی را نیز انجام می‌دهد. همچنین لینک کد منیع هسته، BusyBox و LXC در وبسایت مارو اواس قرار گرفته است.

منبع : Liliputing