منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

تشخیص اعمال محدودیت سرعت دسترسی به پروتکل های وب

سلام \':)\'

یکی از مواردی که در جهت کنترل ترافیک وب نیز اعمال محدودیت دسترسی کاربران در بعضی از کشور از جمله ایران صورت می گیرد، مدیریت سرعت دسترسی به برخی از پروتکل های وب می باشد. مثلا گاهی اوقات سرعت اتصال و استفاده از دسترسی امن (SSL و SSH) به شدت کاهش می یابد. مثلا با وجود سرعت مناسب، دسترسی به سرویس ایمیل گوگل (جی میل) با پروتکل SSL که با https صورت می گیرد بسیار کم می شود. البته در این مواقع این مشکل مختص سرویس جی میل نمی باشد و اعمال محدودیت بر روی تمامی آدرس های https صورت می گیرد. از جمله دسترسی به پلسک (مدیریت هاستینگ) وب سایت ها.

Traffic Shaping
در اصطلاح به مدیریت ترافیک بین کاربر و سرویس دهنده اینترنت Traffic Shaping گفته می شود. بعد از ظهور سرویس های P2P و بخصوص BitTorrent استفاده از Traffic shaping در جهان به شدت افزایش یافت.
البته هدف اصلی از ایجاد چنین سیستمی، بهینه سازی دسترسی به اینترنت برای کاربران و سازمان ها می باشد. به عنوان مثال شرکتی که بیش از ۱۰۰۰ کارمند دارد، جهت بهینه سازی سرعت استفاده از اینترنت و نیز جلوگیری از اتلاف پهنای باند، هنگام عقد قرارداد با سرویس دهنده خدمات اینترنتی (ISP) از وی تقاضا می کند تا دسترسی به پروتکل P2P مانند تورنت را کاهش دهد.
یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص اعمال محدودیت صورت گرفته از سوی سرویس دهنده استفاده از سایت و سرویس Glasnost می باشد.

هدف از پروژه Glasnost شفاف سازی خدمات ارائه شده و سیاست های صورت گرفته توسط ISP ها در قبال مشتریان می باشد.

این سایت برای محاسبه سرعت و تشخیص محدودیت از Applet جاوا استفاده می کند. در نتیجه شما باید JRE را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده باشد. کاربران سیستم عامل ویندوز می توانند JRE را از صفحه مربوط به JRE در سایت filehippo.com دریافت کنند. کاربران سیستم عامل اوبونتو نیز می توانند از دستور زیر جهت نصب و فعال سازی پلاگین جاوا استفاده کنند:

sudo apt-get install sun-java6-plugin

کاربران بقیه سیستم عامل ها نیز می توانند نسخه مرتبط با سیستم عامل خود را از سایت اوراکل دریافت نمایند.
بعد از نصب پلاگین جاوا، کافیست به آدرس Glasnost Tests مراجعه و پروتکل مورد نظر خود جهت بررسی سرعت را انتخاب کنید. بعد از انتخاب پروتکل، بر روی دکمه Start testing کلیک نمایید:

\"\"

انتخاب پروتکل در تست Glasnost

*بررسی و تشخیص اعمال محدودیت صورت گرفته بین ۵ تا ۸ دقیقه زمان می برد.
*در هنگام بررسی سرعت از انجام دانلودهای حجیم خودداری فرمایید.
و تست در حال اجراست:

\"\"

تست Glasnost در حال اجراست…

در زیر نمونه ای از نتایج بدست آمده را مشاهده می فرمایید:

\"\"

نمونه نتایج بدست آمده از تست Glasnost

سورس ابزار تست سرعت Glasnost
سرویس Glasnost سورس ابزار تست سرعت خود را در اختیار عموم قرار داده است. برای اطلاعات بیشتر دراین زمینه به صفحه Glasnost: Hosting a test server ، بخش How to get the source code مراجعه نمایید.

پی نوشت
• امیدوارم که سایت Glasnost فیلتر نشه!

شاد و موفق باشید \';)\'

\"Share\"/

مطالب مرتبط:

  1. مشاهده سرعت اتصال به اینترنت در لحظه (اوبونتو)
  2. OYAX، نسخه ۲
  3. اعمال چندین کلاس به یک عنصر (تگ) HTML



برچسب ها : , ,