منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

توزیع لینوکس SteamOS توسط Valve معرفی شد

بعد از شمارش معکوسی که دو روز به طول کشید، Valve فاز اول نقشه خود برای تسخیر نشیمن خانه را رونمایی کرد: SteamOS . و بهترین قسمت آن؟ استفاده از لینوکس به عنوان کرنلی که میشناسیم و دوستش داریم.

اعلانی که خیلی‌ها آن را کنسول بازی Steam Box تصور می‌کردند بستر Steam از آب درآمد که سازندگان سخت افزار برخلاف محیط‌های بسته Xbox و PlayStation می‌توانند پیاده سازی خود را از آن منتشر کنند.

توزیع SteamOS

چون پیشتر در آزادراه در مورد Steam ننوشته‌ام، ارائه تعریف دقیقی از آن به درک این‌که چیست و کجا می‌رود به ما کمک می‌کند.

استیم چیست؟

استیم پلتفرمی برای توزیع دیجیتال، چندبازیکنی و ارتباطات است که توسط کمپانی Valve طراحی شده. شرکت آمریکایی Valve با انتشار عنوان Half-Life در اواسط دهه نود به شهرت رسید.

بستر Steam را می‌توان در سه وجه بررسی کرد:

توزیع دیجیتال: مهمترین قسمت Steam فروشگاه آنلاین بازی هاست. در گذشته فرایند خرید و نصب بازی‌ها طولانی و پر رنج بود. برای خرید هر عنوان لازم بود به فروشگاه میرفتید و بازی را در قالب دیسک‌های نوری (CD یا DVD) تهیه و روی رایانه نصب می‌کردید. بعد از مدتی این دیسک‌ها تلنبار میشد و جا اشغال می‌کرد و اگر بعد از چند سال دوباره می‌خواستید عنوان‌های قدیمی را بازی کنید باید سراغ این دیسک‌های افتضاح می‌رفتید. به‌روزرسانی بازی هم دست کمی از کابوس نداشت. لازم بود اخبار مرتبط بازی را دنبال می‌کردید، آپدیت‌های منتشر شده را جدگانه می‌گرفتید و با رعایت زمان انتشار آن‌ها را نصب می کردید.

اما Steam هیچ کدام از مشکلات بالا را ندارد. خرید بازی به سادگی ورود به فروشگاه اینترنتی Steam و پرداخت هزینه آن با کارت اعتباری است. با خرید یک بازی، آن عنوان تا ابد به مجموعه بازی‌هایتان اضافه شده و هر موقع که دوست داشته باشید با یک کلیک دانلود و نصب می‌شود. Steam به محض انتشار به روزرسانی یک بازی آن را فورا نصب می‌کند.

جامعه کاربری: بخش دیگری از Steam امکانات اجتماعی آن مانند لیست دوستان، گروه‌ها و قابلیت چت متنی صوتی تصویری در بازی ‌هاست. هرکاربر Steam پروفایلی دارد که بازی‌های که انجام داده، دوستانش و Achivement های کسب کرده در آن لیست می‌شود. Steam در این جبهه رغیب مستقیم Xbox Live و PlayStation Network است.

پلتفرم توسعه: Steam پلتفرم توسعه بازی نیز هست. توسعه‌دهندگان بازی با استفاده از API های SteamWorks امکان قلاب کردن به شبکه Steam و استفاده از ویژگی‌های آن مانند سرورهای بازی، لیست دوستان، Achievement ها و غیره را در بازی‌های خود دارند.

Steam در سال ۲۰۰۳ به عنوان برنامه‌ای مبتنی بر ویندوز مایکروسافت منتشر شد که با توجه به چیرگی مایکروسافت بر بازار دسکتاپ‌ها طبیعی بود، Valve سال‌ها بعد steam را بر روی OS X و لینوکس منتشر کرد. اما وقتی پلتفرمی به گستردگی Steam دارید چرا آن را محدود به یک برنامه در دل سیستم عامل دیگران کنید؟ Valve برنامه‌هایی برای گسترش Steam به نشیمن خانه دارد که حالا بخشی از آن را می‌دانیم.

ویژگی‌های SteamOS

چیزهای که فعلا از SteamOS میدانیم:

  • یک توزیع لینوکس است و بر خلاف اندروید از کتاب‌خانه‌های مطرح xorg, Mesa و SDL استفاده می‌کند.
  • افزایش قابل توجه پردازش گرافیکی.
  • آزادی. بر خلاف Xbox یا PlayStation هر کس می‌تواند پلتفرم خود را بر اساس SteamOS بسازد.
  • قابلیت استریم بازی‌های از Mac و ویندوز به SteamOS. در این حالت رایانه اصلی زحمت پردازش بازی‌ها را کشیده و گرافیک رندر شده را به SteamOS می‌فرستد. مشابه Nvidia Shield
  • استریم فیلم‌ها، موزیک، شبکه‌های تلویزیونی. (بخوانید Netflix, Spotify در لینوکس)
  • انتشار ده‌ها بازی درجه یک (AAA) تا انتهای ۲۰۱۴ برای لینوکس. (از اولین آن خبر داریم؛ Metro: Last Light)

آینده Steam و لینوکس

Valve تا آخر هفته دو اعلان مهم دیگر برای انتشار دارد. در مورد این دو زیاد نمی‌دانیم ولی یک موضوع فطعی است: آینده Steam به لینوکس گره خورده است. و برای این‌که بفهمیم این مشارکت به کجا میرسد راهی جز صبر کردن نداریم.

شما استفاده Valve از لینوکس را چطور می‌بینید؟ این یکی از همکاری‌های سازنده مثل RedHat و لینوکس است که به توسعه آن کمک کرده یا از نوع Sony و FreeBSD که چیزی از آن به جامعه کاربری برنمیگردد؟ نظر خود را برایمان بنویسید.



برچسب ها : , , , ,