منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

توسعه آسان اپلیکیشن‌های موبایل برای همه پلتفرم‌ها با استفاده از جاوا در ابرها

یکی از مشکلات بزرگ توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل در بازار امروزی، مشکل چند پارگی (fragmentation) بواسطه ظهور پلتفرم‌های نرم‌افزاری مختلف در بازار تلفن همراه است که توسعه‌دهندگان را درگیر جزئیات ایجاد نسخه‌های سازگار با این دستگاه‌ها میکند.

\"codename

پروژه codename one یک پلتفرم و زنجیره ابزار (Toolchain) برای توسعه اپلیکیشن‌ها برای همه دستگاه‌های همراه بصورت مستقل از پلتفرم است. codename one با هدف آسان کردن مراحل توسعه اپلیکیشن‌ها بر روی سکوهای مختلف از جمله اندروید، iOS، ویندوز فون و… و از میان برداشتن پیچیدگی‌های مراحل توسعه و ایجاد اینگونه اپلیکیشن‌ها و آسان‌سازی آن برای همه توسعه‌دهندگان، ایجاد شده و راه‌حل‌های جامعی در این زمینه، از توسعه و طراحی تا اشکال‌زدایی، استقرار و تجزیه و تحلیل اپلیکیشن‌ها را در اختیار شما قرار میدهد و به شما اجازه میده تا اپلیکیشن‌های خودتان را بصورت بومی (Native) و قابل اجرا بر روی اکثر سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های همراه رایج در بازار امروزی توسعه دهید.

با استفاده از codename one یکبار کد را نوشته و از آن بر روی همه دستگاه‌های تلفن همراه استفاده میکنید. بایت‌کد جاوا به کد بومی C و Objective C ترجمه شده و با استفاده از xcode کامپایل میشود.  مزیت Codename one به نسبت ابزارهای مشابهی مانند فون‌گپ (PhoneGapp) این است که اپلیکیشن‌ها با استفاده از کد جاوا ایجاد و توسعه داده می‌شود و عملکرد و سرعت را تا ۳ برابر افزایش میدهد. codename one شامل یک API، GUI Builder، Theme Designer، شبیه‌ساز و … است.
ابزار codename one آزاد و متن‌باز است. این چارچوب نرم‌افزاری امکانات زیر را فراهم میکند:

  • محیط بسیار کامل برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید همراه با شبیه‌ساز اندروید بسیار سریع
  • روند آسان برای ایجاد اپلیکیشن‌های مناسب برای صفحات بزرگتر مانند آیپد ظرف مدت چند دقیقه همراه با شبیه‌ساز آیفون/آیپد
  • پشتیبانی جامع از استاندارد اشکال‌زدایی جاوا،پروفایل‌های مخصوص برای اپلیکیشن‌های هر پلتفرم
  • قالب‌دهی و طراحی ظاهر اپلیکیشن‌ها بصورت ساده و آسان با یک کلیک!
  • قالب‌های آماده برای ساخت اپلیکیشن‌های تبلت‌ و گوشی
  • استحکام رابط کاربری، تغییرپذیری آسان
  • پشتیبانی کامل برای محلی‌سازی، پشتیبانی از multiple dpi
  • ساختن اپلیکیشن‌های iOS بدون نیاز به در اختیار داشتن سیستم‌عامل Mac OSX
  • پشتیبانی از IDEهای Eclipse و Netbeans
  • و …

 

\"codename

با استفاده از Codename one شما نیازی به دست و پنجه نرم کردن با پیچیدگی‌های مراحل پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های خود برای اندروید و iOS و … نخواهید داشت.
برای اطلاعات بیشتر و استفاده از آن به سایت پروژه codename one مراجعه کنید.
صفحه رسمی در گوگل کد
ویدئوی نحوه کارکرد Codename one و معرفی ویژگی‌ها
ویدئوی ایجاد یک اپلیکیشن Hello world با استفاده از codename one
ویدئوی ایجاد و استفاده از چارچوب‌‌ها
کانال یوتوب codename one

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

3 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال

  1. \'\'امیررضا:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ از این مدل پروژه ها زیاد ایجاد شدن تو این چند سال. هر کدوم هم به روش خاص خودشون می خواستن روند برنامه نویسی برای پلتفرم های مختلف رو یکپارچه کنن. به نظر من این جور پروژه ها با اینکه یه مقداری طرفدار پیدا میکنن، اما هیچ وقت نمی تونن با روش کلاسیک توسعه رقابت کنن. اول اینکه خیلی ها با زبان جاوا رابطه ی خوبی ندارن! کسانی هم که رابطه ی خوبی دارن میدونن تمام قدرت جاوا از JVM میاد که در حال حاظر رقیب نداره. اما این پروژه با JVM کاری نداره و قراره کدها رو ترجمه کنه به c و Objc .... همین عمل ترجمه هم معلوم نیست تا چه حدی کیفیت داره. این اولین باری نیست که تلاش شده جاوا به کد native ترجمه بشه، هیچ کدومشون نتونستن طرفدار زیادی جلب کنن. از طرفی برنامه نویس های آندروید همین الآنش هم دارن با جاوا برنامه نویسی میکنن، فکر نمیکنم خیلی به یه پلتفرم دیگه ترغیب بشن. برای اون ها جاوا حکم native رو داره. برنامه نویس های اپل هم که سال هاست با objc کد میزنن، کلا فاز خودشون رو دارن. اکثرشون هم براشون مهمه که توی همون اکوسیستم بمونن. بهرحال مک و بقیه دستگاه های اپل هم هستن. اپل هم کلا رابطه ی حسنه ایی با جاوا نداره، و با این وضعیتی که اپل مغز طرفداراش رو کنترل میکنه، تا خودش راضی به چیزی نباشه کاربراش هم به اون راضی نمیشن. اپل کلی روی xcode و کامپایلر clang کار کرده، نمی ذاره کسی به همین راحتی جاشو بگیره. من فکر نمیکنم این پروژه یا بقیه پروژه هایی از این قبیل بتونن در سطح وسیع طرفدار جلب کنن. البته باید صبر کرد و دید چی میشه...
  2. \'\'محمود:
    ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ @امیررضا, ممنون امیر رضا از کامنت بلند و خوبت :) کاملا درسته. حالا باید منتظر موند و دید که سرانجام این پروژه چی میشه
  3. \'\'Saeed:
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ من با امیررضا موافقم . روش کلاسیک توسعه هیچوقت جای خودشو به این پروژه ها نمیده مخصوصا اینکه پشتوانه قوی هم براشون وجود نداره و تقریبا ریسک حساب میشن .



برچسب ها : , , ,