منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

توسعه دهندگان گوگل چطور از ubuntu استفاده می کنند ؟

این که کارمندان یک شرکت به بزرگی گوگل از چه نرم افزارهایی یا زبان های برنامه نویسی یا از چه سیستم عاملی برای پروژه های روزمره خود استفاده می کنند می تواند برای خیلی ها جذاب باشد. اگر شما هم یکی از این افراد هستید یا می خواهید بیشتر در مورد اینگونه کمپانی ها بدانید٫ پیشنهاد می کنم این پست و پست های آتی را که در همین راستا خواهند بود را دنبال کنید.

\"\"چندی پیش بود که گوگل به تیم توسعه و کارمندان خود اعلام کرد که سیستم عامل ویندوز سیستم عاملی امن و پایداری نیست و از این پس هیچ یک از کارمندان شاغل در گوگل نمی توانند از مایکروسافت ویندوز استفاده کنند و برای جایگزینی آن می توانند از یکی از توزیع های لینوکس یا مک برای انجام کارهای خود بهره ببرند. دوستانی هم که خبرهای گنو لینوکسی را دنبال می کنند کم و بیش این طرف و آن طرف و این وبلاگ و آن وبلاگ خوانده اند که گوگل برای کارمندان خود توزیعی از لینوکس را دارد که به آنها پیشنهاد می کند که از آن برای انجام امور روزمره استفاده کنند. عده ای این توزیع را Goobun مینامند که تنها یک نسخه شخصی سازی شده برای گوگل و کارمندانش است و هیچ ارتباطی با سیستم عامل رسمی گوگل که چیزی شبیه کروم یا اندرویید باشد٫ ندارد.

مدتی بود توزیعی به نام gOS بر پایه‌ی اوبونتو بر سر زبان ها بود که به واسطه اینکه از اپلیکیشن های تحت وب گوگل و ترکیب رنگ لوگوی گوگل در آرتورک خود استفاده میکرد٫ خیلی ها آنرا سیستم عامل گوگل می نامیدند و ادعا می کردند که پروژه آزمایشی گوگل است و قرار است به زودی به عنوان سیستم عامل گوگل معرفی شود. ولی خب این تنها یک تشابه بود و gOS هم مخفف Green OS بود و گوگل هم هیچگاه حتی از آن پشتیبانی مالی نکرد ٫ چه برسد به اینکه ادعای مالکیتی بر آن داشته باشد.

اوبونتو و شرکت کنونیکال هر ۶ ماه یکبار نشستی موسوم به UDS یا Ubuntu Developers Sumit برای توسعه دهندگان این توزیع برگزار می کنند که در آن اهداف و سیاست های راهبردی اوبونتو برای نسخه بعدی مشخص میشود. در آخرین UDS برگزار شده توسط کنونیکال در اوکلند-کالیفرنیا (UDS-Q) یکی از توسعه دهندگان گوگل به نام Thomas Bushnell سمیناری ارائه داده است که در آن مختصرا از سیستم عامل توسعه دهندگان گوگل پرده برداشته است و توضیح داده است که گوگل چطور از اوبونتو و لینوکس برای کارمندان و توسعه دهندگان خود استفاده می کند.

\"\"

توماس سمینار خود را اینگونه آغاز می کند که “Precise Rocks” (اشاره به اوبونتو نسخه ۱۲.۰۴ و قدرت و پایداری آن). و در ادامه توضیح می دهد که در تیم گوگل از مدیران هر بخش و مهندسین نرم افزار و توسعه دهندگان تا اعضای تیم ترجمه و کسانی که هیچ ارتباطی به تیم فنی ندارند تا حتی توسعه دهندگان Chrome و Android همه و همه از اوبونتو استفاده می کنند. البته به جز تعدادی از افراد شاغل در بخش اداری که از Kubuntu (نسخه ای از اوبونتو به همراه میزکار گرافیکی KDE) استفاده می کنند.

در واقع باید گفت گوگل از نسخه ای سفارشی شده از اویونتو به اسم Goobuntu استفاده می کند که هر ۲ سال یکبار بر پایه ی نسخه های LTS به صورت داخلی برای کارمندان گوگل منتشر میشود. گوبونتو بر خلاف توزیع های دیگر بر پایه ubuntu مثل لینوکس مینت هیچ تغییری در رابط کاربری آن به وجود نمی آورد و تنها نرم افزارهای کاربردی توسعه دهندگان و وصله های امنیتی و همچنین مخازن اختصاصی گوگل به آن اضافه می شود که توسعه دهندگان بدون هیچ مشکلی بعد از نصب آن به سراغ امور کاری خود بروند و نیازی به نصب نرم افزار یا کارهای اضافی نداشته باشند.

\"\"

سیستم های کاری گوگل هر ۲ سال یکبار و بعد از انتشار رسمی نسخه LTS اوبونتو ارتقاء داده می شوند و این پروسه حداقل ۴ ماه بعد از انتشار اوبونتو و بعد از شخصی سازی های گوگل انجام میگیرد. در حال حاضر Goobuntu بر پایه Ubuntu 10.04 بوده و طبق اعلام گوگل حداقل تا ۱ سال آینده گوگل به نسخه ۱۲٫۰۴ اوبونتو مهاجرت نخواهد کرد.

ولی اینکه کارمندان و توسعه دهندگان شاغل در گوگل متمایل به چه میزکار گرافیکی (KDE یا Gnome یا Unity) هستند می تواند برای خیلی ها جالب توجه باشد. طبق گفته توماس اکثر آنها تمایل زیادی به استفاده از KDE دارند و از آنجایی که در هر انتشار ۶ ماهه KDE شاهد تغییرات و بهبودهای زیادی هستیم شاغلین در گوگل تمایل زیادی به ارتقاء به نسخه Goobuntu 12.04 هستند چرا که می توانند تغییرات زیادی را نسبت به نسخه ۱۰٫۰۴ شاهد باشند.

اگر تمایل دارید بیشتر در مورد این موضوع اطلاعات داشته باشید پیشنهاد می کنم ویدئوی سمینار Thomas Bushnell را نشست UDS-Q در YouTube ببینید.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,