منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

جایگزین Ctrl+Alt+Delete در لینوکس

چگونه پنجره هایی که نرم افزارشان از کار افتاده را ببندیم؟

در لینوکس برای متوقف کردن پروسه ها از دستور kill با شماره ی PID پروسه یا دستور killall با اسم پروسه استفاده می شود مثلا

killall firefox

برای رابط گرافیکی هم دستور نسبتا خوبی وجود دارد به نام xkill که با اجرای آن در ترمینال یا در بخش اجرای دستورات (Alt+F2) نشانگر موس به شکل یک ضربدر در آمده و هر پنجره ای که روی آن کلیک کنید را ریشه کن می کند.

اگر می خواهید راحت تر این کار را انجام دهید و نخواهید که دستوری برای این کار وارد کنید باید برای این دستور یک کلید میانبر تعریف کنید تا هروقت مثلا Ctrl+Alt+Shift را زدید این دستور به کار افتاده و هر پنجره ای که روی آن کلیک کنید را منهدم! کند.

برای این کار در اوبونتو با فشار دادن کلیدی که نشان ویندوز دارد (کلید سوپر کنارCtrl یا Alt) بخش جستجو و اجرای نرم افزار ها را باز کنید.به راحتی با تایپ کردن واژه هایی مانند keyboard , shortcut می توانید بخش تنظیمات صفحه ی کلید را باز کنید. از آنجا قسمت Shortcuts را باز کرده و در هر بخش که می خواهید با کلیک بر روی گزینه ی + یک کلید میانبر جدید ایجاد کنید. اسم آن را به دلخواه و دستور آن را xkill بزنید. با تایید پنجره یک گزینه به لیست میانبر ها اظافه می شود ، که جلوی آن نوشته شده Disabled. روی Disabled کلیک کنید و ترکیب کلیدی مورد نظر را روی صفحه ی کلید فشار دهید. با عرض تبریک  این ترکیب برای دستور xkill ضبط شده است، و می توانید با آن به شکار پنجره ها بپردازید!.

\"\"



برچسب ها : , , ,