منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

جنبش متن باز و مایکروسافت قمارباز!

مایکروسافت هفته ی گذشته در کنفرانس کانکت خود در نیویورک از گسترش ابزارهای توسعه ای خود با تمرکز بر روی لینوکس,اندروید و نرم افزارهای متن باز خبر داد.

این حرکت یک تلاش برای بستن شکاف بین پلتفرم های توسعه ی مایکروسافت و دنیای متن باز است. این گام های نوین مایکروسافت، شامل دسترسی آزادانه توسعه‌دهندگان تازه کار, یک حساب اشتراک به سرویس های مایکروسافت, یک فروشگاه برای فروش افزونه ها, آپدیت هایی به .NET و تغییر نام ویژوال استادیو آنلاین می باشد.
جان مونتگومری, مدیر مسئول برنامه های مایکروسافت اظهار کرد که “نقش توسعه‌دهنده ها در پنج تا هفت سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری بوده است.” همچنین ایشان در گفتگو با سایت تحلیلی خبری LinuxInsider بیان کردند که یک تغییر کلیدی در سیاستهای مایکروسافت، این امکان را به توسعه دهندگان می دهد که در کنار توسعه ویندوز، iOS و اندروید را نیز هدف فعالیتهای روزمره خود کنند. و این تغییر چیزی نیست جز اجازه ورود تجهیزات شخصی به درون شرکت های وابسته مایکروسافت توسط توسعه دهندگان. همچنین ما شاهد آن هستیم که به نقل آمار، بسیاری از توسعه های Microsoft Azure cloud بر روی سخت افزارهای لینوکسی انجام می شود.

همگام شدن با تغییرات
این مقام ارشد مایکروسافت در ادامه سخنان خود می گوید که ویژیوال استودیو در این چشم انداز تغییرات، دچار دگرگونیهایی خواهد شد و مایکروسافت دریچه های جدیدی به روی توسعه دهنگان خواهد گشود تا دسترسی آنان به یک مجموعه ابزار قدرتمند طراحی و توسعه برای پلتفرم‌های مختلف آسان‌تر شود و تا حد امکان کدهای بیشتری را به اشتراک بگذارند.
برای مثال در طرح free Visual Studio Dev Essentials بسیاری از ابزار ها و سرویس های شرکت در یک پکیج گردآوری شده است. این بسته امکان دسترسی به کد, فروم و سرویس های تیمی ویژوال استادیو را به توسعه دهندگان می دهد. و آنها دسترسی ماهانه و سالانه به نسخه های professional و Enterprise خواهند داشت.آمارها نشان می دهد در سال جاری ۵ میلیون نفر نسخه ی ۲۰۱۵ Microsoft visual Studio را دانلود کرده اند.

نگرش جدید
راب اندرل, آنالایزر اصلی گروه اندرل این گونه بیان می کند که تغییر نگرش مایکروسافت به جامعه ی متن باز باعث موفقیت در هر دو جبهه شده است. لینوکس و مایکروسافت آغاز بدی داشتند و این مسئله تا مقدار زیادی از آن ناشی می شد که پیشتیبانی های لینوکس، با توجه به هدف اولیه شان، مایکروسافت را نابود می کرد. و نه تنها مایکروسافت به بعضی از تحقیقات آن‌ها کمک نمی کرد بلکه فکر می‌کرد لینوکس از آن‌ها دزدی می کند.

جی لایمن, مدیر تحقیقات cloud platform این شرکت، اظهار می دارد که مایکروسافت راه زیادی را برای تغییر ماهیت از دشمن جامعه ی متن باز به یک عضو فعال و برجسته در این دنیای گسترده، پیموده است.
با پیاده‌سازی جدید هسته های .NET برای هر نوع سیستم عاملی، توسعه دهندگان اکنون می‌توانند استفاده از آن را در محیط های توسعه آغاز نمایند.
______________________________________________

منبع: LinuxInsider