منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

جوایز سالیانه‌ی نرم‌افزار آزاد اعطا شد

مطابق رسم هر ساله، در روز بیستم مارس، بنیاد نرم‌افزارهای آزاد جوایزی را به تاثیرگذارترین افراد در دنیای نرم‌افزار آزاد اعطا نمود. هرسال در کنار همایش LibrePlanet بنیاد نرم‌افزارهای آزاد برندگان «مفیدترین پروژه برای جامعه» و «کمک به پیشرفت نرم‌افزار آزاد» را اعلام کرده، و جوایز به دست ریچارد استالمن به برندگان اهدا می‌گردد.

Brewster Kahle یکی از بنیانگذاران و رئیس کنونی Internet Archive جایزه‌ی «مفیدترین پروژه برای جامعه» را دریافت نموده و گفت: «ما سعی می‌کنیم جنبش نرم‌افزار آزاد را دنبال کنیم، ایده‌های آن را در لایه‌ی فرهنگی پیاده سازی کرده، و سازمان‌هایی را پدید آوریم که بر روی اصول نرم‌افزار آزاد بنا شده‌اند.»

جایزه‌ی «کمک به پیشرفت نرم‌افزار آزاد» به جان گیلمور اهدا شد. جان گیلمور که در دنیای نرم‌افزارهای آزاد به خاطر فعالیت‌هایش بسیار شناخته شده است، پیش از مراسم اهدای جوایز سخنرانی‌ای درباره‌ی اهداف آینده‌ی نرم‌افزار آزاد نیز داشت. وی هنگام دریافت جایزه گفت: «نرم‌افزار آزاد برای من خیلی مفید بوده است، و خوشحالم که من هم توانسته‌ام برای آن مفید باشم.»

بخشی از آنچه در تقدیرنامه‌ی جان گیلمور آمده بود:

گلیمور با بنیان گذاردن Cygnus Solutions پیش از پدیدار شدن گنو/لینوکس نرم‌افزار آزاد را وارد دنیای تجارت نمود. وی یکی از بنیان گذاران EFF، گروه خبری alt و همچنین یکی از اصلی‌ترین توسعه دهندگان cryptography است. وی همچنین در بسیاری از پروژه‌های بزرگ نرم‌افزار آزاد، همانند pdtar (که بعدها به GNU tar تبدیل شد) GNU UCCP، GNU GDB و Kerberos مشارکت نموده است. جان با بشر دوستی خود در ترویج نرم‌افزار آزاد نقش بسیار مهمی ایفا کرده است، و پروژه‌های بزرگی همچون GNU Radio و GNU Gnash را پدید آورده است. وی همچنان با هدف اعطای آزادی به کاربران تلاش می‌کند.

این جایزه سال قبل به Wietse Venema، سال ۲۰۰۷ به Harald Welte و ۲۰۰۶ به Ted Ts’o اعطا شده بود.

منبع اصلی خبر، به همراه تصاویر



برچسب ها :