منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

حرکت سازندگان IVI به سمت لینوکس و اوپن‌سورس

بنیاد لینوکس یه خبر منتشر کرده مبنی بر اینکه سال آینده شرکت تویوتا تو اتومبیل‌های لکسوس خودش از IVIهای مبتنی بر لینوکس استفاده خواهد کرد. IVI مخفف In-Vehicle Infotainment هست و به این دستگاه‌های سرگرم‌کننده، چندرسانه‌ای، ناوبری و نمایش‌دهنده اطلاعات داخل ماشین گفته میشه.

سال ۲۰۰۹ یه آلیانس به نام GENIVI تشکیل شد که روی استانداردهای این کامپیوترهای مبتنی بر لینوکس صنعت خودرو کار بکنه. تا اینجا روند استفاده از لینوکس تو این زمینه کند بوده، اما الان خبرهای خوبی داره می‌رسه. سال گذشته جنرال موتورز برای اولین بار تو ماشین‌های کادیلاکش از IVIهای مبتنی بر گنو/لینوکس دبیان استفاده کرد. حالا هم تویوتا دومین شرکتی هست که این کار انجام میده.

IVI مبتنی بر لینوکس

تصویر IVI مبتنی بر لینوکس کادیلاک

 

طبق گزارشی که ABI هفته گذشته منتشر کرده تعداد خودروهایی که از IVI و سیستم‌های مشابه استفاده می‌کنند از ۷.۸ میلیون در سال ۲۰۱۲ به ۴۶.۸ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. طبق این گزارش سهم اصلی بازار IVIها در اختیار سیستم‌عامل QNX شرکت بلک‌بری هست که یه سیستم‌عامل شبه‌یونیکس تجاریه. جایگاه دوم متعلق به ویندوز مایکروسافته و این دو شرکت چیزی در حدود ۷۵-۸۰ درصد سهم بازار رو در اختیار دارن. پیش‌بینی میشه تا سال ۲۰۱۸ لینوکس بتونه به سهم ۲۰٪ برسه و خودش رو نزدیک کنه به ویندوز مایکروسافت.  مدتی قبل هم شرکت فورد که از اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان ویندوز در این حوزه بود اعلام کرد که سورس کد نرم‌افزار IVI خودش با نام Sync رو برای آلیانس GENIVI منتشر خواهد کرد. همین‌طور پروژه‌های اوپن‌سورسی رو با همراهی GENIVI شروع کرده.

این گزارش ABI نتیجه‌گیری می‌کنه که یه پارادایم‌شیفت به سمت محصولات اوپن‌سورس داره اتفاق می‌افته و حتی به بلک‌بری هم پیشنهاد کرده که با متن‌باز کردن محصولاتش بتونه بازارش رو حفظ کنه و حتی از این فرصت استفاده کنه.

منبع

 



برچسب ها : , , , , , ,