منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

دانشگاه و لینوکس

خب هدف از این پست فقط و فقط کمی گیر دادن به دانشجوهای رشته کامپیوتر هست ولاغیر !

همه شما میدونین که یکی از مشکلاتی که باعث عقب افتادگی شدید ما در زمینه نرم افزار در دنیا هست، کمبود نیروی ماهر و علاقه مند در زمینه کامپیوتر در ایران هست اما چرا؟

معمولا دانشجو های رشته کامپیوتر در ایران به شیوه ی حفظ کن، امتحان بده و فراموش کن عمل میکنن و البته نتایج خوبی هم از لحاظ معدل میگیرن!!

اصولا توی این روال ، دانشجو ها وابستگی شدید به اساتید خودشون دارند و از اون طرف هم اساتید رشته کامپیوتر معمولا از دنیای کامپیوتر به دور هستند و کلا در حالت آفلاین به سر میبرند !!!

حالا این وسط همه چیز برمیگرده به این دانشجوی محترم که چقدر به کامپیوتر و نرم افزار علاقه مند باشه و چقدر فعال باشه !!!

معمولا بخش مهمی از علاقه افراد به رشته کامپیوتر، به بازی های کامپیوتری مربوط میشه! عجب علاقه ای ! :p

بخشی هم به امید پول ! و بخشی هم به این دلیل که به هیچ رشته ی دیگه ای علاقه نداشتند !

اما جدا از همه این مسائل ! وقتی اومدین رشته کامپیوتر، حداقل کمی فعال باشین تا مثل بعضی از فارغ التحصیل های رشته کامپیوتر (که شما عزیزان دانشجو هنوز مشاهده نکردینشون!!!! ) به دنبال استخدام در ادارات مختلف نباشین !

شاید یکی از مسائلی که همیشه در مورد دانشجو های کامپیوتر برام جالبه جدا از این که من به نرم افزار آزاد اعتقاد دارم یا به فلسفه گنو/لینوکس علاقه مند هستم، میزان آشنایی اون ها با سیستم عاملی غیر از ویندوز هست.

به طور مثال … هووم…اااا…مثلا…. آها > گنو/لینوکس !!! \':D\'

لینوکسی که جایگاهی توی سیستم آموزشی ما نداره و اگر احیانا جایی تدریس میشه یا با اون کار میشه به دلیل وجود یک استاد علاقه مند به لینوکس در اون دانشگاه هست.

حالا فرض رو بر این میذاریم که همچین استادی در یک دانشگاه نیست ،پس همه چیز بر میگرده به دانشجو و میزان گیک (خوره) بودن اون !

خوره بودن به رشته کامپیوتر ربطی نداره و شامل تمام رشته ها میشه .

گاهی اوقات یکسری افراد رو میبینم که علاوه بر این که با سیستمی که همه ی اطرافیانشون کار میکنند ، وفق پیدا کردند ، از لینوکس هم اطلاعات زیادی دارند یا حتی برنامه نویسی یا شبکه رو هم در سطح قابل قبولی بلندند ، این طور افراد پتانسیل زیادی داشتند که رشته کامپیوتر رو ادامه بدن اما انتخابشون اشتباه بوده ! و حیف شدن ! و البته از اون طرف هم یکسری از دانشجو های کامپیوتر هستند که بیشتر به درد رشته آبیاری جلبک ها میخورند !! \';)\'

اصولا چیزی که مد هست بین دانشجو های رشته کامپیوتر، مایکروسافت زدگی هست که سیستم آموزشی ایران به خوردشون داده!

معمولا وقتی وارد دانشگاه میشیم، یک استاد در مورد سیستم عامل های مختلفی مثل ویندوز سون، ویستا ، ایکس پی، و تفاوت اون ها با ویندوز ۹۸ صحبت میکنه و اگه خیلی لطف کنه حرفی هم از سیستم عامل اپل میزنه که به دلیل سخت افزار گرون به درد ما ایرانی ها نمیخوره و یک چیزی هم به نام لینوکس هست که زیاد استفاده گسترده نداره و شمای دانشجو وقتت رو بزار روی همین ویندوز که منه استاد میتونم سوال هات رو پاسخ بدم !!

از اون طرف هم که تا دلت بخواد کتاب سی شارپ ریخته توی بازار و چه چیزی راحت تر از تدریس زبونی که اگه احتمالا دانشجو اون رو بلد نباشه ، میتونه به منابع فارسی! زیادی دسترسی داشته باشه و البته در طول ترم هم سوالات مهمی که داره رو بین جمع دوستانش حل کنه !!

خب به نظر من رشته کامپیوتر از پایه مشکل داره چون تنوع خاصی نداره و افرادی که از این رشته فارغ التحصیل میشن به طور خودمونی همه کاره و هیچ کاره هستند در کامپیوتر .

این طور افراد اصولا در سطح بالاشون، میتونن فقط وقتی به چیزی نیاز داشتند اسم اون رو همراه با کلمه کرک توی گوگل سرچ کنند و دانلود و تمام !

پس باید ابتدا این مورد رو بدونین که نباید وابسته به هیچ سیستم و استادی بشین!

خب بزارین این مورد رو بررسی کنیم که آیا اصلا باید در مورد سیستم عاملی غیر از ویندوز هم چیزی بدونیم ؟

این مورد رو دوران دانشجویی نمیفهمین !! بعد از دانشگاه و در بازار بهش پی میبرین ، حتی همین بازار ایران ! ( این مورد رو به خاطر دوستانی میگم که روش ویندوزیشون جواب نداده تو بازار و هر از چند گاهی تماس میگیرن و در مورد روش یادگیری لینوکس سوال میپرسند !! \';)\' )

گنو/لینوکس فقط یک سیستم عامل یا یک فرهنگ \';)\' نیست ، بهتره بگیم یک دنیای دیگه است. ترس از دنیای دیگه هم بعضی وقت ها باعث میشه که حتی کسی که برنامه نویسی php بوده حتی به سمت لینوکسی که برنامه تحت وب هیچ فرقی براش نداره نمییاد و جاهای زیادی ضرر میکنه فقط به این دلیل که آشنایی با لینوکس هم در درجه دوم اهمیت داشته!!!

دوران دانشجویی خود من که کلا به معرفی لینوکس در دانشگاه و کار با اون گذشت و دوران جالبی بود اما خیلی ها بودن که چون آشنایی با لینوکس نداشتند ترجیح دادند که به همون سیستمی که بلدند بچسبند !

خب مشکل اینه که این دوستان نمیدونند که دانشگاه بهترین مکانی هست که میتونن وقتشون رو به یادگیری لینوکس بپردازند ! این که توی دانشگاه حرفی از گنو/لینوکس زده نمیشه دلیل خوبی نیست ! من حتی کلاس مربوط به سی شارپ رو یادمه کلا با کیوت پاس کردم ! حتی توی برگه امتحان هم برنامه ها رو با سی پلاس پلاس و کیوت پاسخ دادم !!!! ( دیگه نمیدونم استاد چطوری تصحیح کرد اما نمره خوبی داد \';)\' )

پس نگین به سیستم ربط داره ! مشکل به خودتون برمیگرده !

حتی تو سربازی هم گفتن سی شارپ !! گفتم کیوت ! :دی

من به همون راحتی که توی لینوکس با کیوت و سی پلاس پلاس برنامه نویسی میکردم به همون راحتی هم اومدم و به اجبار توی ویندوز با همون کیوت و سی پلاس پلاس برنامه نویسی میکنم!

در هر صورت بخشی از زندگی حاصل انتخاب خود انسان هاست ! و اگه بازه اطلاعاتتون رو خودتون محدود کنید نمیتونین انتخاب درستی داشته باشین پس حتما سری به سمینار های لینوکس ، گروه های لینوکس موجود در شهرتون بزنید ، اینترنت رو برای اطلاعات بیشتر بگردین ! تا انتخاب درستی داشته باشین !

————–

همونطور که مهرداد گفت، من و مهرداد متاسفانه سرباز هستیم !!!! \':o\'

سربازی هم دل و دماغ برای آدم نمیزاره که بشه پست بنویسیم اما بجاش هر از چند روزی توی آیدنتیکا یک چیزایی مینوشتم اما این پست رو خیلی وقت بود که توی سیستمم بود ! و بعد از چند ماه که بهم مرخصی دادن به سری به سیستم زدم که شانسی این پست رو توی بلاگیلو دیدم و به این نتیجه رسیدم که پست کردنش بهتر از نکردنشه! \';)\'


دسته‌بندی شده در: لینوکس, کاربران گنو/لینوکس, تراوشات ذهن من, جهان سوم \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\" \"\"



برچسب ها : , , ,