منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

دردسرهای گرفتن بک‌آپ از سیستم‌عامل

یه شیش ماهی میشه که به صورت کامل مهاجرت کردم به اوبونتو و تو این مدت حتی برای یک هم کاری پیش نیومده بود که برم سروقت ویندوز. از یه طرف هم پارتیشن‌بندی هاردم درست نبود و سرجمع ۴۰ گیگ به اوبونتو اختصاص داده بودم و بخش اعظمی از هاردم بیکار مونده بود و فایل‌هام تو یه پارتیشن ntfs دیگه بودن که خب دسترسی و جستجو بهشون یه خورده کند شده بود. این وضعیت هاردم قبل از شروع عملیاته:

 

تصمیم داشتم از اوبونتوم به طور کامل بک‌آپ بگیرم و دوباره پارتیشن‌بندی کنم هاردمو و برای /home هم یه پارتیشن مجزا درنظرGparted1 بگیرم که اگر در آینده خواستم از یه توزیع دیگه استفاده کنم به مشکل نخورم. تو توییتر مشکلمو مطرح کردم و یکی از بچه‌ها گفت از remastersys استفاده کن. رفتم دانلودش کنم دیدم دیگه تیم توسعه‌دهنده‌ش پشتیبانی نمی کنن ازش. خب یه خورده تو گوگل جستجو کردم و به نتایجی رسیدم.

یه برنامه پیدا کردم به نام Systemback که از screenshot‌هاش فهمیدم گزینه گرفتن ایمیج از کل سیستمو داره و منم دنبال همین بودم. برای همین برنامه رو دانلود کردم و به راحتی یه ایمیج از کل سیستم گرفتم ولی یه خورده طول کشید این قضیه. بعد برای جلوگیری از رخ‌دادن مشکلات ناخواسته، تمام فایل‌هام که چیزی در حدود ۴۰۰ گیگ بود به از طریق شبکه یه سیستم خونه منتقل کردم که این مورد یه شب تا صبح طول کشید.

بعد از این کار، فایل ایمیجی که برنامه systemback تولید کرده بود رو روی یه فلش ۸ گیگ رایت کردم و رفتم برای شروع عملیات اصلی. سیستمو ری‌استارت کردم و با فلش سیستمو بوت کردم و خیلی قشنگ از رو فلش بالا اومد و از سالم بودن فایل‌هام اطمینان پیدا کردم. رفتم با Gparted تمام هاردو از اول پارتیشن بندی کردم و بعدش با همون systemback ابونتوی خودمو رو پارتیشن‌های جدید نصب کردم و پارتیشن‌ /home رو هم جدا کردم و بعدش ری‌استارت کردم سیستمو. اینم پارتیشن بندی جدید هارم:

Gparted

فاجعه وقتی رخ داد که بعد ری‌استارت دیگه هیچ چیز بالا نمیومد و bios قادر به شناسایی سیستم عامل روی هارد نبود. رفتم یه خورده جستجو کردم و چند تا راه رو امتحان کردم برای تعمیر گراب که فکر می‌کردم مشکل از اون باشه. با نرم‌افزار boot-repairو به وسیله terminal هر کاری کردم گراب درست نشد که نشد. دیگه ناامید شده بودم و تنها راه پیش روم نصب دوباره اوبونتو بود، CD اوبونتو لایو رو هم گذاشتم رفتم برای نصب دوباره اوبونتو. اعصابم خورد شده بود حتی فکر اینکه دوباره بخوام این همه تنظیمات و دانلود و نصب پکیج‌ها رو از اول اعمال کنم، دیوونه‌م می‌کرد.

در اوج ناامیدی یه بار دیگه سعی کردم گرابو درست کنم و دوباره مجبور شدم تو همین حالت لایو boot-repair رو دانلود کردم و دوباره تست کردم و سیستمو ری‌استارت کردم و بازم در اوج ناامیدی گراب درست شده بود و سیستم بالا اومد. انگار خون تازه‌ای تو رگ‌هام جریان پیدا کرده بود.

نتیجه اخلاقی: اگر ۴ بار یه راهو رفتید و به نتیجه نرسیدید، دوباره همون راهو برید، شاید اشتباه رفتار می کردید که به نتیجه نرسیدید.



برچسب ها : , , , ,