منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ذخیره اسکرین شات های گنوم با نام تاریخ شمسی

صرف نظر از علت این کار! برای اینکه وقتی اسکرین شات میگیریم فایلها در یک مسیری با الگوی مشخصی که ما تعیین میکنیم نام گذاری بشن میتونیم از سوییچ f استفاده کنیم. اما برای این که کار با مزه تر بشه میتونیم از کتابخانه jdate استفاده کنیم و فایلها رو طبق تاریخ شمسی نام گذاری کنیم. روش سر راستش اینه که با الگویی شبیه به این این کار رو بکنیم:
/usr/bin/gnome-screenshot -f "$HOME/Pictures/screenshots/$(jdate +%y%m%d_%H%M%S).jpg" $@ && play /usr/share/sounds/freedesktop/stereo/camera-shutter.oga

البته باید jdate رو نصب داشته باشید. هر الگویی که مد نظرتون هست میتونید جایگزین قسمت بنفش بکنید. و مسیر فایل هم در قسمت نارنجی مشخصه.

اما ما میتونیم یه مرحله دیگه هم پیش بریم. میتونیم این رو در یک اسکریپت قرار بدیم، و براش یک alias تحت نام gnome-screenshot تعیین کنیم. تا از این به بعد هر وقت در ترمینال زدیم gnome-screenshot حالا با سوییچ های مختلفی مثل w یا a این نامگذاری اعمال بشه.

میتونیم حتی این اسکریپت رو بعنوان keyboard shortcut قرار بدیم. و اون رو با سوییچ های مختلف مخلوط کنیم. مثلا با فشردن کلید windows و prt sc از پنجره ای که فعال هست عکس گرفته بشه (سوییچ w) و با فشردن Alt + prt sc از یک ناحیه ی دلخواه عکس گرفته بشه (سوییچ a).

قسمت سبز هم مربوط میشه به صدای شاتر دوربین! البته این روش فقط منحصر به اسکرین شات گنوم نمیشه و احتمالا میتونید یه همچین کاری رو هم با xfce بکنید.