منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

راهنمای تکمیلی گیت (Git)

Git - گیت

مقدمه

مدتی قبل مطلبی با عنوان راهنمای کاربردی git منتشر کردم که شامل معرفی گیت و راهکارهایی برای استفاده از آن بود. مطلب امروز، راهنمایی تکمیلی برای شروع به کار با git می‌باشد. این مطلب به مهم‌ترین موارد مورد نیاز برای بررسی بعد از نصب گیت می‌پردازد.

مهم‌ترین کارها بعد از نصب گیت

قبل از هر چیز اگر راهنمای کاربردی git را تاکنون مطالعه نکرده‌اید، مطالعه نمایید!

ثبت مشخصات فردی

قبل از شروع به فعالیت و کامیت کردن کدها لازم است تا مشخصات فردی خود را در گیت لوکال خود ثبت نمایید. برای ذخیره نمودن نام و ایمیل خود از دستورات زیر استفاده نمایید. فراموش نکنید که مقادیر صحیح را جایگزین مقادیر پیش‌فرض نمایید:
$ git config --global user.name "YOUR NAME"
$ git config --global user.email YOUR_EMAIL

این مقادیر در فایلی با نام .gitconfig در پوشه خانگی شما ذخیره می‌شوند.

تغییر ویرایشگر متن پیش‌فرض

ویرایشگر پیش‌فرض متن برای ثبت پیام‌های commit در محیط اوبونتو، ویرایشگر nano است. شما می‌توانید هر ویرایشگر متنی را جایگزین ویرایشگر پیش‌فرض نمایید. دستور زیر، ویرایشگر قدرتمند vim به عنوان ویرایشگر پیش‌فرض پیام‌های گیت ذخیره میکند:
$ git config --global core.editor vim

تنظیم عمومی برای عدم کامیت کردن فایل‌های متفرقه

فایل‌هایی وجود دارند که شما هرگز نیاز به کامیت کردن آن‌ها ندارید. به عنوان مثال فایل .DS_Store که توسط سیستم‌عامل Mac OS به صورت خودکار بعد از مشاهده هر دایرکتوری ایجاد می‌شود. یا فایل‌های نسخه پیشتیبان که معمولا به کاراکتر ~ ختم می‌شوند. برای جلوگیری از کامیت شدن اینگونه فایل‌ها، ابتدا باید یک فایل .gitignore عمومی ایجاد نموده و نام فایل‌ها (یا قالب نام) را در آن ذخیره نموده و در نهایت آدرس آن را با دستور git config در تنضیمات گیت ذخیره نمایید.
$ touch ~/.gitignore_global
$ echo ".DS_Store" > ~/.gitignore_global
$ echo "*~" > ~/.gitignore_global
$ git config --global core.excludesfile ~/.gitignore_global

فعال کردن امکان نمایش رنگی خروجی‌های گیت

دستور زیر را برای فعال کردن نمایش رنگی و خواناتر خروجی های گیت (مانند دستور git log) در محیط خط فرمان اجرا نمایید:
$ git config --global color.ui true

در نهایت و بعد از انجام تنظیمات مورد نظر خود، می‌توانید با استفاده از دستور زیر فهرست تمامی تنظیمات ذخیره شده را مشاهده نمایید:
$ git config --list

معرفی چند مخزن رایگان برای آپلود پروژه‌ها

پیشنهاد می‌کنم تا جای ممکن پروژه‌های خود را (به صورت خصوصی یا عمومی) بر روی مخازن در وب آپلود نمایید. این مخازن می‌توانند بر روی سرور شخصی شما بوده و یا از سرویس های همگانی استفاده نمایید. شخصا پروژه‌های خصوصی خود را بر روی سایت bitbucket.org آپلود می‌نمایم. در زیر تعدادی از محبوب‌ترین سایت‌هایی را که سرویس همگانی برای git دارند را فهرست کرده‌ام:

ابزارهای گرافیکی برای کار با git

در صورتیکه نیاز به محیط گرافیکی برای کار با git دارید، می‌توانید با توجه به سیستم‌عامل خود، یکی از ابزارهای معرفی شده در زیر را انتخاب و استفاده نمایید. البته بسیاری از محیط‌های توسعه کد و برنامه‌نویسی پلاگینی برای کار با git دارند.

منابع




برچسب ها : , ,