منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

راهنمای نصب و تنظیم BURG

‌BURG یا Brand-new Universal loadeR from GRUB یک جایگزین برای بوت‌لودر GRUB 2 به شمار می رود. BURG به شما این امکان را می‌دهد که از آن برای بارگزاری اکثر سیستم‌عامل‌ها از قبیل گنو/لینوکس، سولاریس، مک، بی‌اس‌دی و ویندوز استفاده کنید. همچنین با تم‌های فراوان دست شما را در انتخاب ظاهر متناسب با سلیقه‌تان باز می‌گذارد.

\"\"

BURG

نصب:

BURG در بعضی توزیع‌های گنو/لینوکس همانند نسخه‌های اخیر چاکرا به صورت پیش فرض نصب است اما کاربران دیگر توزیع‌ها می‌توانند آن را از طریق مخازن توزیع نصب کنند. کاربران آرچ می توانند از مخازن آرچ اقدام به نصب این بوت‌لودر نمایند.

burg-bios-bzr یا burg-efi-x86_64-bzr
burg-themes

برای نصب در اوبونتو ۱۱٫۰۴ و ۱۱٫۱۰ دستورهای زیر را در ترمینال وارد کنید.

sudo add-apt-repository ppa:n-muench/burg
sudo apt-get update
sudo apt-get install burg burg-themes

اگر برای اولین بار است که BURG را نصب می کنید، دستور زیر را بنویسید تا بوت‌لودر در MBR شما نصب شود.

# burg-install /dev/sda --no-floppy

در دستور بالا ‎/dev/sda مربوط به نام هارد شما است که معمولا sda است.

تنظیمات BURG

از آن‌جا که BURG از GRUB2 مشتق شده است بنابراین تنظیمات آن از بسیاری جهات شبیه به گراب۲ است و معمولا همانند آن فایل BURG.cfg را به طور خودکار می‌سازد. البته شما می‌توانید این فایل پیکربندی را به صورت دستی ساخته و تنظیم کنید ولی راحت‌ترین کار ویرایش فایل ساخته شده توسط خود BRUG است. به هر حال در زمان ویرایش این فایل بهتر است از آن یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای ساخت یک فابل پیکربندی جدید از دستور زیر استفاده کنید، به عبارت دیگر با دستور زیر فایل burg.cfg را دوباره بسازید. (الزامی نیست)

# burg-mkconfig -o /boot/burg/burg.cfg

و یا

# update-burg

اخطار: دستورات فوق فایل موجود را بازنویسی می کنند. پس دقت کنید! ‎/etc/default/burg یک اسکریپت bash است. این فایل برای انجام تنظیمات و تغییرات در بوت‌لودر مورد استفاده قرار می گیرد و مشابه فایل grub.cfg عمل می کند.
یکی از ویژگی‌های بارز BURG و وجه تمایز آن نسبت به GRUB امکان نصب و استفاده از قالب‌های مختلف است. شما می‌توانید به راحتی تم‌ها را دریافت در مسیر ‎/boot/burg/themes ذخیره و با ویرایش BURG، از آن‌ها استفاده کنید. همچنین اگر در هنگام اجرای BURG دکمه T را بر روی کیبرد فشار دهید، یک لیست از تم‌های آماده برای شما نمایش داده می‌شود. تم های موجود در مخازن آرچ :
burg-themes
burg-themes-extras
persia-theme-burg

در دیگر توزیع‌ها مانند چاکرا تم‌ها به طور پیش فرض نصب هستند.

میانبر های معروف:

F1 / h راهنما، F2 / t تغییر قالب، F3 / r تغییر رزولوشن بوت‌لودر، F5 / ctrl-x پایان ویرایش، F6 پنجره بعدی، F8 تغییر از حالت گرافیکی به متنی، F9 خاموش کردن سیستم، F10 راه اندازی مجدد سیستم، c باز کردن ترمینال، ۲ باز کردن دو ترمینال، e ویرایش دستور جاری، q – خارج شدن از حالت گرافیکی، i – نمایش اطلاعات قالب، ESC – ov خروج. برای دیدن لیست کامل میانبرها کلید F1 را فشار دهید.

فایلهای مهم:

لیستی از فایل‌های مهم که برای تنظیم و سفارشی‌سازی ‌عقل مورد استفاده قرار می‌گیرند در زیر آمده است:
/boot/burg/
‎/boot/burg/burg.cfg
‎/boot/burg/burgenv
‎/etc/default/burg
/etc/burg.d/

انتخاب دیگر سیستم‌عامل‌ها:
 برای انتخاب دیگر سیستم عامل‌ها  ( حالت دوال بوت) که در هارد دیسک و یا پارتیشن دیگری نصب شده‌اند شما بایستی مقادیر زیر را فراخور نیاز خود در فایلی شبیه ‎/etc/burg.d/40_custom بچسبانید.

برای ویندوز:

menuentry “Windows 7″ –class windows –class os { insmod ntfs set root=’(hd0,1)’ search –no-floppy –fs-uuid –set f28620c186208865 chainloader +1 }

برای لینوکس: (به عنوان مثال دبیان + پلایموث)

menuentry ‘Debian’ –class debian –class gnu-linux –class gnu –class os –group group_main { insmod ext2 set root=’(hd0,4)’ search –no-floppy –fs-uuid –set c5e0fb03-5cbe-4b79-acdc-518e33e814ac echo ‘Loading Linux 2.6.35-trunk-amd64 …’ linux /boot/vmlinuz-2.6.35-trunk-amd64 root=UUID=c5e0fb03-5cbe-4b79-acdc-518e33e814ac ro quiet splash echo ‘Loading initial ramdisk …’ initrd /boot/initrd.img-2.6.35-trunk-amd64 }

یا اینکه os-prober را نصب کرده و فایل ‎/boot/burg/burg.cfg را با اجرای دستور ‎زیر بازتولید کنید.

# burg-mkconfig -o /boot/burg/burg.cfg

بعد از انجام مراحل فوق آیکونی برای نمایش سیستم‌عامل‌ها در زمان اجرا نمایش داده می‌شود که می‌توانید از بین آنها سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید.

\"ارسال



برچسب ها : , , ,