منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

زندگی نامه لینوس تروالدز

\"linusهدعس

لینوس بندیکت توروالدز به سوئدی: Linus Benedict Torvalds

(زاده ۲۸ دسامبر ۱۹۶۹ در هلسینکی فنلاند) یک مهندس نرم‌افزار فنلاندی است که به خاطر آغاز و توسعهٔهسته لینوکس و همچنین نرم‌افزار گیت شناخته می‌شود. او پس از چندی معمار ارشد پروژهٔ هسته لینوکس شد و هم‌اکنون مسئولیت هماهنگ کنندهٔ پروژه (‌هسته لینوکس) را بر عهده دارد.

سالهای آغازین زندگی لینوس

لینوس توروالدز در ۲۸ دسامبر ۱۹۶۹ (۷ دی ۱۳۴۸) در خانواده‌ای فنلاندیسوئدی چشم به جهان گشود. پدرش نیلز توروالدز خبرنگار رادیو و تلویزیون و مادرش آنا خبرنگار خبرگزاری فنلاند است. پدر و مادر لینوس هردو در دوره دانشجویی از دانشجویان فعال چپ‌گرا بودند و در جنبش دانشجویی دانشگاه هلسینکینقش عمده‌ای ایفا کردند. خانواده او جزء اقلیت سوئدی زبان (۵٫۵ درصد)جمعیت فنلاند بودند. توروالدز بعد از لینوس پاولینگ ، برنده آمریکایی جایزه نوبل شیمی شد،به نام لینوس نام گذاری شد . همچنین در کتاب کد یاغی: لینوکس و انقلاب متن باز[۱]، توروالدز نقل قول می‌کند که «من فکر می‌کنم که براساس شخصیت کارتونی لینوس در کارتون پینوتس نامگذاری شدم». یعنی نصفی از نام او براساس برنده جایزه نوبل شیمی و نصفی دیگر بر اساس شخصیت کارتون blanket-carrying است.

 

تروالدز از سال ۱۹۸۸ تا سال ۱۹۹۶ در دانشگاه هلسینکی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس از رشته علوم کامپیوتر در گروه تحقیقاتی NODES بود تحصیلات آکادمیک او بعد از اولین سال از مطالعه او که به ارتش فنلاند پیوست متوقف شد،او به عنوان افسر برنامه‌های آموزشی به مدت ۱۱ ماه در خدمت آموزشی اجبار ارتش فنلاند خدمت کرد.در ارتش او مقام ستوان دوم را در نقش رئیس پرتاب گلوله داشت. در سال ۱۹۹۰ مطالعات دانشگاهیش را دوباره ادامه داد و برای اولین بار یونیکس را در قالب یک میکرو ویکس که التراایکس را اجرا می‌کرد منتشر کرد . عنوان مقالهٔ فوق لیسانس او لینوکس : یک سیستم‌عامل قابل پورت بود .

علاقه او به کامپیوترها با یک کمودور VIC-20 شروع شد. بعد از VIC-۲۰ او یک Sinclair QL خرید که تغییرات زیادی روی انجام داد بخصوص سیستم‌عامل آن را بیشتر از هر جاییش تغییر داد. یک زبان اسمبلی و یک ویرایشگر متن برای QL و همچنین یک تعداد کمی بازی نوشت. او به عنوان نویسنده یک ماشین Pac-Man که Cool Man نامیده شد شناخته شده‌است. در پنجم ژانویه سال ۱۹۹۱ یک کامپیوتر IBM مبتنی بر اینتل ۸۰۳۸۶ خرید و یک ماه را با انجام بازی شاهزاده ایران (بازی رایانه‌ای) قبل از دریافت کپی مینیکس که باعث می‌شد که بتواند روی لینوکس کار کند گذارند.

لینوس/ ارتباط لینوکس

در آغاز توروالدز خواست که هسته‌ای که خود توسعه داده بود، فریکس [۲] نامگذاری کند، اما دوست او Ari Lemmke که مدیریت FTP سرور را در جایی که هسته برای اولین بار به منظور دانلود میزبانی شده بود بر عهده داشت، آن را پوشه لینوکس توروالدز [۳] نامگذاری کرد.

شناخت و نشان تجاری لینوکس

حدود ۲ درصد از هسته لینوکس همانطور که در سال ۲۰۰۶ توسط خود توروالدز نوشته شد.[۴] چون لینوکس هزاران پشتیبان دارد، همچین درصدی یک سهم شخصی بارز در سراسر کد را نمایش می‌دهد. توروالدز صلاحیت بررسی نهایی روی اینکه کد جدید نادرست وارد هسته لینوکس استاندارد شده‌است یا نه را هنوز بر عهده دارد. توروالدز صاحب نشان تجاری لینوکس است و نحوه استفاده از آن را مخصوصا در موسسه‌های نشان لینوکس کنترل می‌کند.

زندگی شخصی لینوس رو بخونید…

توروالدز با تویی مونی ازدواج کرد. توروالدز اولین بار در پاییز ۱۹۹۳ با تویی آشنا شد؛ وی در حال راه اندازی یک آزمایشگاه برای تمرینات دانش آموزان بود . او برای تست یک ایمیل به تویی فرستاد و تویی در جواب آن ایمیل درخواست ملاقات با لینوس را کرده بود.لینوس و تویی بعد با هم ازدواج کردند و الان سه دختر دارند ، پاتریشا،دانیلا و کلستی .

توروالدز در یک مصاحبه خودش را یک بی‌خدا معرفی کرد او همچنین اضافه می‌کند: «من مردم رو به گونه‌ای یافتم که اون‌ها فکر می‌کنند مذهب دو اصل را با خودش به همراه می‌اورد، اصول اخلاقی و قدر دانی از طبیعت، در حالی که من فکر می‌کنم از هر دوی این‌ها می‌کاهد و این به مردم این بهانه را می‌دهد تا بگویند «اوه … طبیعت ساخته شده‌است .» و بنابراین آفرینش چیزی معجزه آسا می‌نماید. من به آن عقیده علاقه دارم که می‌گوید «عجب! شگفت‌انگیز است که چنین چیزی اصلاً توانسته اتفاق بیافتد.» او بعداً اضافه کرد که در حالی که دین در اروپا یک موضوع شخصی است ولی در آمریکا به آن جنبهٔ سیاسی داده‌اند.»[۵]

به رسمیت شناخته شدن لینوکس در دنیای فناوری

  • · در سال ۱۹۹۶ سیارک ۹۷۹۳ به نام توروالدز نام گذاری شد.
  • · در سال ۱۹۹۷ مدرک کارشناسی ارشد خود را از گروه علوم کامپیوتری داشنگاه هلسینکیدریافت کرد.
  • · در سال ۱۹۹۸ جایزهٔ EFF Pioneer Award را دریافت کرد.
  • · در سال ۱۹۹۹ دکترای افتخاری دانشگاه استکهلم را دریافت کرد



برچسب ها : , , ,