منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سایت Kernel.org به صورت محدود آنلاین شد

سرورهای سایت Kernel.org دوباره آنلاین شده‌اند و تعدادی از مخازن Git برای توسعه‌دهندگان لینوکس باز شده است. از جمله مخزن اصلی که توسط لینوس تروالدز نگهداری می‌شود. هرچند پرنده‌های فشرده‌ای که در سایت اصلی در حال حاضر قرار داده شده‌اند هنوز لازم است که بر روی سرور آپلود شوند. به هر حال بعد از ۴ هفته در دسترس نبودن این سایت به صورت محدود بازگشته است. مدیران حدود یک ماه پیش به دلیل دسترسی مهاجمان به تعدادی از سرورها، این سایت را از دسترس خارج کرده بودند.

تعدادی از امکانات سایت هنوز هم خارج از دسترس باقی می‌مانند، البته این امکانات هم تا چند هفته آینده بازسازی خواهند شد. تعدادی از ویکی‌های زیرمجموعه همچون bugzilla.kernel.org هم در دسترس نخواهند بود. هنوز هیچ اشاره‌ای به هسته‌های ۳.۰.۵ و ۳.۰.۶ که دوشنبه شب منتشر شد، در صفحه اصلی سایت، وجود ندارد ولی از طریق Git در دسترس هستند. ممکن است دومین هنوز هم برای تعدادی از کاربران در دسترس نباشد با توجه به اینکه به مقداری زمان لازم هست تا سرورهای DNS تمام دنیا بروز شوند.

با توجه به جمله‌ای کوتاه در قسمت خبر از صفحه اصلی Kernel.org، مدیران تعدادی تغییر در سازمانِ سرورها برای بهینه‌تر کردن وب‌سایت برای توسعه دهندگان و کاربران انجام داده‌اند. همانطور که قبلا هم گفته شد، توسعه‌دهندگان دیگر دسترسی Shell به مخازن Git ندارند. توسعه‌دهندگان هسته احتیاج به ساخت کلیدهای PGP/GPG برای دسترسی به Kernel.org دارند و این کلیدها باید توسط دیگر توسعه‌دهندگان امضا شوند. همچنین به توسعه‌دهندگان توصیه شده است که از آلوده نبودن سیستم خود به نرم‌افزارهای مخرب مطمئن شوند. مدیران Kernel.org قول فراهم کردن گزارش کامل از «نفوذ» را داده‌اند.

با توجه به تاخیرهای انجام شده به دلیل این نفوذ، انتظار می‌رود توسعه کرنل به شرایط قبلی خود برگردد. تروالدز و تعدادی از توسعه‌دهندگان دیگر برای مدتی از سایت‌های دیگر، نظیر GitHub جهت توسعه استفاده می‌کردند.

(منبع)



برچسب ها : ,