منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سقوط کلاه‌سیاه: چه اتفاقی برای معروف‌ترین هکرهای جهان افتاد؟

\"\"

هکر‌ها یا همان رخنه‌گرها از هر قوم و نژاد و با هر مرام و منشی،اغلب از میزان هوش بالاتری نسبت به مردم عادی برخوردارند.از نظر جسمی،هکر‌ها به ندرت آدم‌های استثنائی هستند.گرایشات سیاسی هکر‌ها هم از دسته فوق‌العاده محافظه کار تا لیبرال متفاوت است.

اما به غیر از هوش،آنچه که هکرها را از مردم عادی متمایز میسازد این است که: هکرها چیزهای اطراف خود را متفاوت میبینند.آنها گرایش به داشتن یک دیدگاه بسیار متفاوت از جهان و اجزاء تشکیل دهنده آن دارند.به جای پذیرش بی چون و چرای مسائل،هکرها به دنبال چرایی و چگونگی آن هستند.یک هکر به دنبال آن است که بداند یک چیز چگونه کار میکند و یا چرا کار نمیکند؟ اجزاء تشکیل دهنده آن چه هستند و سعی میکند این اجزاء را از یکدیگر تفکیک کند و از دید دقیقتر و مو شکافانه‌تری به مسئله بنگرد.

هکر‌ها تقریبا در همه عرصه‌های فناوری وجود دارند.در فرهنگ عامه،هکرهای کامپیوتری (که گاه به Cracker‌ها اشاره میکند)  به متخصصان امنیت کامپیوتر اطلاق می‌شود که توانایی نفوذ و کنترل سیستم‌های کامپیوتری را برای هدف‌های گوناگون دارند.هکر‌های نرم‌افزار (برنامه‌نویس)،هکرهای گجت‌ و لوازم الکترونیکی از انواع هکرها هستند.

نکته جالب در مورد هک این است که برای یک هکر بیش از هر چیز،تقویت مهارت‌هایش اهمیت دارد.اکثر هکر‌هایی که توانسته‌اند به سیستم‌های ناسا و سازمان سیا نفوذ کنند به استخدام تمام وقت این سازمان‌ها در آمده اند تا جلوی نفوذ‌ را در مقابل هکر‌های دیگر بگیرند.از طرفی هکر‌هایی هم وجود دارند که جرائم سنگینی را مرتکب شده‌اند و از انها تعهد گرفته شده تا حتی به کامپیوتر و دستگاه‌های دیجیتالی دیگر دست نزنند!

در اینجا قصد داریم به ۵ هکر از معروفترین هکر‌های دنیا در تمام دوران اشاره کنیم و ببینیم آنها در حال حاظر در کجا به سر میبرند؟

ابتدا با سوپر استار هکر‌ها یعنی Kevin Mitnick شروع میکنیم:

کوین،رکورد‌ دار تحت تعقیب‌ترین هکر دنیا

\"\"Kevin Mitnick در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۵ فعالیت میکرد.او اولین هکری بود که مفهوم کراکینگ شبکه را به سمت افکار عمومی سوق داد.لیست اعمال جنایی او را میتوانید در اینجا ببینید.او قبل از دستگیر شدن به مدت دو سال و نیم تمام از چنگ FBI گریخت.این‌ها باعث شد او تبدیل به یک سوپر‌استار در میان هکر‌ها گردد.تصویر روبرو اعلامیه دستگیری او توسط مارشال‌های ایالت متحده آمریکاست.

کوین به مدت ۵ سال تمام زندانی شد.او به مدت ۸ ماه در سلول انفرادی به سر برد به این علت که مقامات،قاضی دادگاه را متقاعد کردند که او میتواند یک جنگ هسته‌ای را با یک سوت زدن در تلفن آغاز کند!

کوین در سال ۲۰۰۰ آزاد شد و آزادی تحت مراقبت او تا سال ۲۰۰۳ به طول انجامید و در این مدت استفاده از هرگونه فناوری ارتباطی بجز تلفن ثابت برای او ممنوع بود.او برای بدست آوردن حق استفاده از اینترنت در دادگاه جنگید و سرانجام توانست با یک قرارداد حق استفاده از اینترنت دریافت کند.او اکنون شرکت Mitnick Security Consulting LLC در زمینه مشاوره امنیت کامپیوتری راه اندازی کرده است.برای اطلاعات بیشتر میتوانید به اینجا مراجعه کنید.این مصاحبه قدیمی و معروف را که Slashdot در سال ۲۰۰۳ با او انجام شده از دست ندهید.و البته مصاحبه تصویری ۲۶۰۰ با کوین در سال ۲۰۰۳

 مورد غم انگیز جاناتان جیمز

\"\"در سال ۲۰۰۸، جاناتان جیمز ۲۵ ساله،اهل فلوریدا دست به خودکشی زد.او در یادداشتی که قبل از اقدام به خودکشی از خود به جا گذاشت،نوشته بود که تمام ایمان و اعتماد خود را نسبت به نظام قضایی ایالت متحده از دست داده و تنها راه بدست آوردن مجدد کنترل زندگی‌اش را پایان دادن به آن میداند.

چه اتفاقی برای Jonathan James بیچاره افتاد؟ خوب،برمیگردیم به سال ۲۰۰۰ و هنگامی که او ۱۶ ساله بود و با نام مستعار c0mrade فعالیت میکرد.او اولین نوجوانی بود که برای هک کامپیوتری زندانی شد.او به هزاران سیستم از جمله سیستم‌های وزارت دفاع ایالت متحده و ناسا نفوذ کرد.

او ابتدا به شش‌ماه حبس خانگی و سپس طی کردن ۵ سال دوره آزمایشی محکوم شد.او در ۲۱ سالگی تعهداتی که داده بود را زیر پا گذاشت و بار دیگر به شش ماه حبس در زندان فدرال محکوم شد.

او در سال ۲۰۰۷،یعنی دو سال بعد از اینکه دوره آزمایشی خود را طی کرده بود مضنون به شرکت در حملات گسترده سایبری با هدف سرقت میلیون‌ها کارت اعتباری شد.او هرگونه دست داشتن در این عملیات را رد کرد.اما سرویس مخفی شتاب‌زده به خانه او ،برادر و دوست‌ دخترش یورش برد.در سال ۲۰۰۸ ظاهرا به این جهت که او معتقد بود برای جرائم مرتکب نشده تحت پیگرد قانونی گرفته،به زندگی خودش پایان داد.

جولیان آسانگ

\"\"اسم آسانگ را اخیرا زیاد شنیده‌اید.او موسس ویکی‌لیکس است او ویکی‌لیکس را با هدف ایجاد حکومت‌های باز راه‌اندازی کرد.آسانگ قبل از برنامه‌نویس شدن یک هکر بود.او پرآوازه‌ترین هکر اخلاقی استرالیا به شمار میرفت.آسانگ در ابتدا در سال ۱۹۸۷ از دسته هکرهای قانونمند بود اما در سال ۱۹۹۱ به جرم هک کردن پایانۀ اصلی ملبورن نورتل، شرکت مخابرات کانادایی دستگیر و سه سال بعد با ۳۱ عنوان اتهام هک،در دادگاه محکوم شد.۲۵ اتهام هک کردن او ثابت شد و به دلیل رفتار خوب و اینکه او یک هکر اخلاقی بود و خرابکاری به بار نیاورده بود.به همین جهت مجازاتی که در صورت خرابکاری میتوانست دست‌کم ده سال او را به زندان بیندازد شامل او نشد و او با پرداخت ۲۱۰۰ دلار جریمه آزاد شد  و پس از آن به انجام فعالیت‌های نیکوکارانه مرتبط با حوزه کامپیوتر و اینترنت پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.عکس بالا که تا حدودی جولیان آسانژ را آرام و رمانتیک نشان میدهد قبل از اینکه ویکی‌لیکس او را به یک سوپر‌استار تبدیل و  زندگی‌اش را پر از تنش کند گرفته شده است.او امروزه نسبتا متفاوت به نظر میرسد.

تصادفا Adrian Lamo یکی دیگر از هکر‌های محکوم به نفوذ به سیستم‌های مایکروسافت،نیویورک‌تایمز و یاهو نیز با ویکی‌لیکس در ارتباط است.آدریان به عنوان بخشی از زندگی جدید و تغییر شکل یافته خود حالا مردی است که مقامات فدرال او را در انتقال برخی از ۲۶۰هزار سند دیپلماتیک به ویکی‌لیکس شریک میدانند.

رابرت موریس،اولین سازنده کرم‌های رایانه‌ای

\"\"برمیگردیم به سال ۱۹۸۸.درست قبل از اینکه تیم‌برنزلی وب‌جهان گستر را (در سال ۱۹۸۹) اختراع کند، Robert Tappan Morris اولین ویروس (یا به عبارت بهتر کرم اینترنتی امروزه) با توانایی همانند سازی را ساخت.این کرم موریس نام داشت.

موریس هم‌اکنون از اساتید دانشگاه MIT و همچنین از بنیانگذاران Y Combinator است.او پسر رابرت موریس (از نویسندگان همکار سیستم عامل یونیکس در لابراتوارهای  Bell) است.

 

 

استیو وزنیاک از بنیانگذاران اپل

Steve “Woz” Wozniak\"\" در واقع یک هکر کامپیوتر محسوب نمی‌شود بلکه او یک هکر تلفن یا به اصطلاح phreaker است.با توجه به پیش زمینه او به عنوان طراح و مهندس در پشت ایجاد کمپانی اپل و گذشته غیر قابل انکار او به عنوان یک هکر سخت‌افزار و سابقه تیره اش به عنوان یک هکر تلفن،نمیتوان او را در این لیست ذکر نکرد.

در واقع قبل از اختراع ترانزیستور و مدارات مجنمع کامپیوتری که کامپیوتر و شبکه کامپیوتری برای هک کرد نبود،یک شبکه تلفنی بزرگ وجود داشت و هک و کاوش در شبکه تلفن که به اصطلاح به آن phreaking میگویند از تفریحات هیجان انگیز استیو محسوب میشد.او BlueBox مخصوص خودش را توسعه داد و با استیو جابز اقدام به ایجاد تماس‌های تلفنی از راه دور کرد.او با تبحر بسیاری که در هک وسایل الکترونیکی داشت یک phreaker تمام عیار در آن زمان محسوب میشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر این مطلب را دوست داشتید می‌توانید مشترک خوراک‌خوان رایت‌وب شوید تا از این پس همه مطالب بعدی رایت‌وب را در خبرخوانتان،بخوانید... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

7 دیدگاه برای این نوشته:

\"ارسال | مشاهده‌ 2 نظر دیگر

  1. \'\'jimmyheller:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ فوق العاده بود! واقعا عالی بود این مطلب از تاریخ هک و نمونه های هک بیشتر بذارید مرسی.
  2. \'\'iiriix:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ خوب بود محمود جان، بعد از مدت‌ها من یه پست بلند وبلاگی خوندم! معمولا حوصله‌ام می‌کشه، ولی این رو خوندم. :)
  3. \'\'محمود:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ @jimmyheller, ممنون از لطف شما.حتما.از این دست پست‌ها باز هم خواهم نوشت :)
  4. \'\'محمود:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ @iiriix, به‌به.افتخار دادی عباس عزیز :) خوشحالم که این پست مورد علاقه‌ات واقع شد و با وجود بلند بودنش اون رو خوندی :)
  5. \'\'امین:
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۰ آدم دلش میگیره! خوب بود ادامه ش بدین میشه به فیلم ها و زندگی نامه ها هم اشاره کرد مثلن در مورد کوین این فیلم هست Takedown - 2000



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,