منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سولوس بوت لودر UEFI خود را از گومی‌بوت فورک می‌کند

بوت کردن سیستم عامل بروی ماشین‌های قدرت گرفته از UEFI یک مشکل دیگر است که توسعه دهندگان لینوکس باید به آن توجه داشته باشند. توسعه دهندگان سولوس او‌اس بروی یک فورک گومی‌بوت کار می‌کنند، که یک بوت‌لودر UEFI است.

UEFI قطعاً یکی از مسایل مهمی است که هنوز هم نیاز به بررسی دارد و همه‌ی توسعه دهندگان لینوکس معمولاً وقتی می‌خواهند یک توزیع بسازند با آن برخورد می‌کنند. تا زمانی که جهان به چیزی بهتر و باز‌‌تر از UEFI مهاجرت کند (که به زودی اتفاق نخواهد افتاد)، دنیای لینوکس باید راهی برای هم‌زیستی با این مهمان ناخوانده پیدا کند.

UEFI در‌واقع به عنوان یک ویژگی امنیتی مطرح شد، و در تئوری باید کار کند، اما ادغام آن با لینوکس بسیار سخت است. حالا توسعه دهندگان سولوس او‌اس به این نتیجه رسیدند که باید اهمیت بوت شدن روی UEFI را در نظر بگیرند و به آن توجه کنند.

خوشبختانه، لازم نیست کار را از اول انجام بدهند و UEFI خود را از گومی‌بوت فورک کرده اند. به صورت تکنیکی، در‌واقع لفظ فورک صحیح نیست،‌ چون توسعه پروژه گومی‌بوت متوقف شده است، اما از آنجا که لفظ فورک بسیار ساده‌تر است از آن استفاده می‌کنیم.

فورک گومی‌بوت الان goofibootm نام گذاری شده است،‌که یک اقدام سنجیده است. چون کارهایی زیادی وجود دارند که باید به پروژه اضافه شوند و تا زمانی که به خوبی کامل شود به همین صورت خواهد ماند. گومی‌بوت که قبلاً با سولوس ادغام شده است، به توسعه دهندگان کنترل بسیار بهتری می‌دهد.

ایکی دورتی در گوگل‌پلاس نوشت:
«ما از گومی‌بوت ، بوت‌لودر UEFI لینوکس فورک کرده ایم. باید اشاره کنم که خود گومی‌بوت دیگر توسعه پیدا نمی‌کند و با درخت systemd به عنوان systemd-boot ادغام شده‌است. در حال حاضر سولوس از گومی‌بوت در همه جا برای UEFI استفاده می‌کند و از آنجا که ما به یک سری ویژگی‌ها خاص احتیاج داریم که systemd-boot در اختیار ما نمی‌گذارد ما خودمان جایگزین آن را ارایه می کنیم.»

شما می‌توانید آخرین بیلد سولوس را از اینجا دانلود کنید. اگه تمایل به دریافت آخرین پیکیج‌ها و ویژگی‌ها دارید از آپدیت سیستم خود اطمیان حاصل کنید.

منبع: softpedia



برچسب ها : ,