منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

سیلیکون بتا، به زودی

خیلی وقت بود که این وبلاگ داشت خاک می‌خورد و امروز به بهانه معرفی ۲۰ تا از مهمترین قابلیت‌های جدید سیلیکون که به زودی نسخه بتای اون منتشر میشه، وبلاگ رو خاک زدایی می‌کنم :)
اما سیلیکون جدید.
در سیلیکون جدید که تا یک ماه دیگه منتشرمیشه ،بیشتر وقت روی کارایی، پایداری و ارتقاع معماری اون گذاشته شده تا قابلیت‌های جانبی.
اما چه تغییراتی.

اولین تغییر در رابطه با معماری برنامه‌ها در سیلیکون هستش.
معماری برنامه‌ها در سیلیکون آلفا، بر اساس صفحه بود. یعنی هر صفحه برای یک برنامه بود و هر برنامه برای یک صفحه.
اما معماری برنامه‌ها در سیلیکون بتا کاملاً متفاوت از سیلیکون آلفا هستش و میشه گفت بزرگترین تغییر بین این دو نسخه همینه. حتی یکی از دلایلی که ظاهر و نحوه کارکرد خیلی از برنامه‌ها مثل CopyDisc تغییر کرده همین موضوع هستش.
یکی از نتایج حاصل از معماری جدید این بود که برنامه‌های سیلیکون بتا مثل یک سیستم‌عامل اجرا میشه، ممکنه یک برنامه هیچ صفحه‌ای نداشته باشه یا برعکس ممکنه یک برنامه هزاران صفحه، پنجره، نوار پردازش یا دیالوگ داشته باشه.

 

 

دومین تغییر در رابطه با سیستم مدیریت صفحه‌های سیلیکون هستش.
سیلیکون نسخه بتا دیگه هیچ‌کاربری رو مجبور به دیدن صفحه‌ها درون تب‌بار خود نمی‌کنه. اگه کاربری این حالت نمایش رو دوست نداره، با زدن کلید‌های Ctrl+W میتونه صفحه‌ها رو از تب‌بار خارج کنه و درون یک پنجره جدا ببینه.
حتی سیلیکون بتا این اختیار رو برای کاربران گذاشته که پنجره سیلیکون را ببندن و با برنامه‌ای که درون پنجره جدا باز شده کار کنن.
به همین دلیل چون صفحه process ه سیلیکون هم همانند بقیه صفحه‌ها عمل می‌کنه، این قابلیت رو خواهد داشت که در قالب یک پنچره باز بشه.

 

سومین تغییر، برگرداندن سیستم چک کردن پیشنیاز‌های هر برنامه هستش که بطور موقت بخاطر مشکلاتی غیرفعال شده بود.

تغییر چهارم در رابطه با سیستم مدیریت و صف کردن درخواست‌هاست.
سیلیکون آلفا سیستمی به نام Silicon Disc Core یا SiDiCore داشت که این وظیفه رو به عهده داشت. اما این سیستم انعطاف و قدرت لازم رو نداشت و بخاطر همین با سیستم جدید به اسم Silicon Bus Controller تعویض شد.
از جمله‌ برتری‌های این سیستم میشه به سرعت و هوش بالاتر در مدیریت و دادن اولویت به درخواست‌ها و همچنین قابلیت انتظار موقت هر درخواست اشاره کرد.

تغییر پنجم هم که به کمک تغییر چهارم ممکن بود اضافه کردن سیستم پردازش ها به سیلیکون بود.
به این معنا که تمامی پردازش‌های سیلیکون از استانداردی به اسم Silicon Abstract Process پیروی می‌کنن و همینطور در‌خواست‌های این پردازش ها به کمک Silicon Bus Controller مدیریت می‌شه.

تغییر ششم یا تغییرات ششم مربوط به پلاگین شدن خیلی از قابلیت‌های سیلیکون مثل رایت دیسک هستش. این تغییر با انگیزه اینکه سیلیکون به یک موتور برای رایت‌کرن دیسک‌ها، ساختن ایمیج‌ها، مانت اونا و … محدود نشه انجام شد. در‌واقع برای مثال اگر روزی موتور جدیدی رایت دیسک‌های نوری معرفی بشه، تنها با ساختن یک پلاگین برای سیلیکون، سیلیکون خواهد توانست که از این موتور برای رایت دیسک‌ها استفاده کنه.
در حال حاضر قابلیت‌هایی که به پلاگین پورت شدن و یا قابلیت‌های جدیدی که بصورت پلاگین ساخته شدن عبارت‌اند از :

Cd-Record  dvd+rw-format  FUseIso  Hal-Device-Notifier  Hal-UDisk  MkDiscFs(MkIsoFs+CdRecord to burn data discs)  MkIsoFs  ReadCd  RootMount  SingleInnerDialog   UDisks-Device-Notifier  Win32DeviceNotifier

 

تغییر هفتم بهینه‌سازی سیستم مدیریت‌پلاگین‌ها و منظم کردن اون هستش.

تغییر هشتم در رابطه با سیستم مدیریت دیالوگ‌های برنامه‌ها و ابزار‌های جانبی اون هستش.
در‌واقع سیلیکون نوع جدیدی از دیالوگ‌ها رو معرفی می‌کنه که بغیر از زیبایی اون، جنبه کابردی بالایی داره و حتی تا حد زیادی می‌تونه کرش‌های احتمالی رو کم کنه.

 

تغییر نهم در مورد برنامه CopyDisc هستش.
در‌واقع بخاطر معماری جدید سیلیکون و قابلیت‌های جدید و اختیاراتی که به هر برنامه می‌داد، برنامه CopyDisc به سه برنامه‌ی CopyDisc، ImageBurner و DiscImaging شکست و از این به بعد هر کدام از این برنامه‌ها به یکی از این قابلیت‌ها نیاز داشته باشن (مثلاً وقتی که CopyDisc بخواد یک دیسک رو بصورت on fly کپی نکنه) به کمک برنامه‌های دیگه انجام میده.
در‌واقع سیلیکون برای مثال به برنامه‌ی CopyDisc این اجازه رو می‌ده که به کمک برنامه DiscImaging یک ایمیج از دیسک مورد نظر بگیره و سپس اونو به کمک اپلیکیشن ImageBurner رایت کنه و در‌واقع اینطوری یک دیسک رو کپی کرده.
اینطوری هم حجم کدهای تکراری کم میشه و هم رفع ایراد راحت تر.

تغییر دهم در رابطه با سیستم چک کردن دیسک‌ها و اخطار دادن اون‌هاست.
در‌واقع در سیلیکون آلفا، هر برنامه موظف بود، قبل از شروع به انجام هر عملی بر روی دیسک‌ها، اون‌ها رو چک می‌کرد و از خالی بودن اون یا … مطمئن میشد و بعد عملیت رو شروع می‌کرد.
اما سیلیکون بتا این وظیفه رو خودش بر عهده می‌گیره و برنامه‌ها فقط دستور اجرای عملیت را صادر می‌کنن.
اینطوری دوباره هم حجم کد‌های تکراری کاهش پیدا می‌کنه و هم رفع ایرادات راحت‌تر میشه.

 

تغییر یازدهم، اضافه شدن قابلیت Tool Bar و Status Bar به برنامه‌های سیلیکون هستش که در ورژن آلفا دیده نمیشد.

تغییر دوازدهم برنامه جدید تحت نام TagargPlayer هستش که قراره جای minitunes رو در نسخه‌ی نهایی بگیره.

تغییر سیزدهم درون برنامه DataDisc هستش که بطور کلی بازنویسی شده، در‌واقع مهم‌ترین هدف بازنویسی، هماهنگی بیشتر با معماری جدید سیلیکون و همینطور ساده سازی هرچه بیشتر رایت یک Datadisc هستش. در‌واقع بعد از انتخاب فایل‌ها می‌تونید فقط با یک کلیک عملیات رایت رو آغاز کنید.

قابلیت چهاردهم اضافه شدن AudioDisc هستش که هنوز کامل نشده، اما برای نسخه بتا حاضر خواهد شد.

 

تغییر چهاردم که تغییرات بزرگی هست و خیلی از تغییرات بالا، بخاطر هماهنگی بیشتر با این تغییر که در آینده کامل خواهد شد، بوده، اضافه شدن قابلیت جدید تحت نام Silicon Database و برنامه‌های مخصوصش مثل DataBase و DiscScanner هستش که تو این پست دربارش قبلاً مفصل توضیح داده بودم.
این قابلیت به احتمال زیاد تا نسخه rc آماده نخواهد شد. ولی تو نسخه بتا، علایمی ازش به چشم می‌خوره و شاید تا حدی بشه با این سیستم کار کرد.

پانزدهم اپلیکیشن Disc Details هستش که اطلاعات مربوط به هر دیسک رو به کاربر می‌ده.
درواقع اپلیکیشن‌ها شکسته شدن و به کمک معماری جدید سیلیکون با هم در مرتبط شدن.

قابلیت شانزدهم مربوط به بهبود کارایی در هر توزیع یا میزکار است. بطوری که تقریباً برای هر میزکار یک تم مخصوص ساخته شده که در اولین اجرا بصورت خودکار انتخاب میشه و همینطور هر توزیع و هر میزکار پروفایل مخصوص خودشون رو برای تنظیمات سیلیکون دارند. بطوری که این تنظیمات با هم تداخلی ندارن.

قابلیت هفدهم کامپایل شدن و بهبود کارایی بر روی ویندوز. اما سیلیکون نسخه ویندوز برای انتشار بتا آماده نخواهد شد.

قابلیت هجدهم اضافه شدن قابلیت ترجمه‌ها هستش که به کمک میلاد کاکولی عزیز اضافه شد.

تغییر نوزدهم اضافه شدن تنظیمات ظاهری جدید و در‌واقع بهبود ظاهر سیلیکون هستش.

و قابلیت بیستم، سیستم اجرای اسکریپت‌هاست. در‌واقع سیلیکون بخاطر معماری جدیدش، توانایی اجرای اسکریپت‌های مخصوص خودش را خواهد داشت. برای مثال می‌توان اسکریپتی به شکل زیر نوشت:

DiscImaging dev=/dev/sr0 file=/home/bardia/tmp.iso -eject -silent
Eraser /dev/sr0 -silent
ImageBurner file=/home/bardia/tmp.iso dev=/dev/sr0 speed=16 -eject -silent count=3
Mounter /home/bardia/tmp.iso

در‌واقع این اسکریپت، اول از دیسک مورد نظر بر روی هار کپی تهیه می‌کنه، سپس دیسک ReWritable رو فورمت می‌کنه، فایل کپی شده را رایت می‌کنه و در آخر اون فایل رو ماونت می‌کنه.
در حال حاضر تنها برنامه‌ای که بین کاربر و این سیستم ارتباط برقرار می‌کنه نوشته نشده.



برچسب ها : , , , ,