منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

شش دلیل خوب تا گیمپ ۲.۸ را امتحان کنید.

از بسیاری از مثال‌های عالی نرم‌افزار های رایگان و متن باز که برای کامپیوتر موجود است، گیمپ مطمئناً یکی مشهورترین نمونه‌ها برای پیشنهاد یک جایگزین رایگان و همچنان قدرتمند برای رهبر انحصاری و فوق‌العاده گران قیمت بازار است.

آن رهبر ادوبی فوتوشاپ است که گیمپ – برنامه ی ویرایش تصاویر گنو – با آن رقابت می‌کند و البته گیمپ طرفداران علاقه‌مند بسیاری از جمله شما را به خود جذب کرده است.

در روز پنج‌شنبه توسعه دهندگان پروژه، ریلیز گیمپ ۲.۸ را اعلام کردند، یک نسخه ی پایدار جدید که نتیجه ی بیش از سه سال کار است.

تعداد بسیار زیادی از ویژگی‌هایی که از مدت‌ها پیش به انتظار کشیده شده است، در این ریلیز جدید قرار گرفته است، پس آن واقعاً ارزش امتحان کردن را دارد. در اینجا به بررسی مختصر برخی ویژگی‌های مهم می پردازیم.

۱.حالت تک پنجره ای

شاید قابل انتظار ترین ویژگی که در گیمپ ۲.۸ قرار گرفته است، یک گزینه برای حالت تک پنجره ای است. کاربران می‌توانند بین حالت پیشفرض چند پنجره ای و حالت جدید تک پنجره ای سوئیچ کنند، در دومی گیمپ دیالوگ ها و عکس‌ها را در تنها یک پنجره ی عکس زبانه دار قرار خواهد داد. وقتی حالت تک پنجره ای انتخاب شده است،این حالت، پس از خروج و آغاز دوباره ی گیمپ نیز باقی می ماند.

 

۲. پنجره ی داک چندستونی

گیمپ ۲.۸ همچنین به دیالوگ های قابل داک در یک پنجره ی داک اجازه می‌دهد تا در چند ستون قرار بگیرند. همچنان که توسعه دهندگان شرح می دهنداین یک ویژگی مهم برای کاربران چند مونیتوره است که یک مونیتور می‌تواند یک پنجره ی داک بزرگ با همه ی دیالوگ ها و ابزار ها داشته باشد، در حالی که دیگری تمام عکس‌ها را نمایش دهد

۳. ویرایش متن On-Canvas

همچنین ویژگی جدید دیگر در این نرم‌افزار بروز شده این است که ویرایش متن با ابزار متن حالا به جای یک پنجره ی مجزا به صورت on-canvas عمل می کند.به علاوه ی ویژگی‌های قالب بندی متن استاندارد بیشتری نظیر خانواده ی فونت، استیل، انتخاب گر سایز، کاربران کنترل عددی بر آفست خط پایه و کرنینگ و همچنین توانایی بر تغییر رنگ متن می یابند.

۴. ذخیره و صدور جداگانه

ذخیره و صدور عکس‌ها در گیمپ حالا فرآیندهای متمایزتری نسبت به قبل هستند و عکس‌ها حالا تنها می‌توانند در فرمت اصلی گیمپ، XCF ذخیره شوند. برای صدور به فرمت های دیگر، کاربران نیاز دارند تا File-> Export را برگزینند. یادداشت‌های ریلیز نرم‌افزار شرح می دهداین تمایز این موضوع را واضح تر می‌ کند که آیا همه ی اطلاعات در دسترس در یک فایل نگه داشته شود یا نه»

۵. گروه‌های لایه

چون یک ساختار لایه ی تخت می‌تواند در ترکیب های پیچیده محدود شود، گیمپ ۲.۸ گروه‌های لایه را معرفی می‌کند که در یک ساختار درختی سازماندهی می شوند. بر طبق یادداشت توسعه دهنگان، گروه‌های لایه از طریق API پلاگین گیمپ کاملاً قابل اسکریپت هستند.

گروه های لایه جدید گیمپ ۲.۸

۶. کایرو

تمام ابزار هایی که بر روی پرده عمل می‌کنند حالا از کتابخانه گرافیکی کایرو استفاده می‌کنند تا بر طبق یادداشت‌های تیم پروژه، گرافیکی صاف و بدون لبه های ناهموار را مهیا کنند تا احساس و ظاهر گیمپ را با انتظارات مدرن کاربران هماهنگ سازند. اغلب پلاگین ها نیز تحت کایرو پورت شده اند.

تغییرات بیشمار دیگری نیز برای نرم‌افزار درست شده است و تیم پروژه قابلیت جالب دیگری را اعلام کرده استنسخه ی توسعه ی گیمپ حالا قادر به پردازش تصاویر در حالت‌های ۱۶ بیتی یا ۳۲ بیتی، integer یا float بر حسب ترجیح شما می باشد

پس بهبود های بیشتری دارد برای رسیدن به قله آماده می شود.

من گیمپ را مخصوصاً برای ایجاد و ویرایش تصاویر به کار می‌برم و به راستی از قدرت بسیار این نرم‌افزار متحیرم. آیا می‌خواهید نسخه ی ۲.۸ را امتحان کنید؟ این نرم‌افزار بصورت رایگان در سایت پروژه در دسترس است.

منبع: pcworld