منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

صاحب جدید Qt مشخص شد: Digia

روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد، نوکیا  رسما در اعلانی از فروش کامل فناوری‌های نرم‌افزاری Qt به Digia خبر داد. Digia شرکتی فنلاندی است که سال گذشته حق فروش تجاری Qt را از نوکیا خرید و نسخه تجاری خود از Qt را به فروش گذاشت.

با این خرید حداکثر ۱۲۵ نفر از کارمندان نوکیا که اکثرا از دفاتر برلین و بریسبن هستند به Digia می‌پبوندند.

Digia  مدعی شده که مدیریت نسخه تجاری و منبع باز نسخه‌های جدید Qt را به عهده میگیرد و این toolkit را به پلتفرم‌های پرطرفداری مثل اندروید و iOS میاورد. Digia همچنین با ارسال پیامی به جامعه توسعه دهندگان KDE تاکید کرده که به توسعه نسخه آزاد Qt پایبند است و خواستار همکاری بیشتر جامعه کاربران KDE با Digia شده.

Qt برای اولین بار توسط شرکت نوروژی Trolltech طراحی و اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. Qt در سال ۲۰۰۸ توسط نوکیا، با انگیزه تبدیل Qt به زیرساخت اصلی توسعه دستگاهای خود خریداری شد. نوکیا که در زمینه تلفن‌های هوشمند ناموفق بود با حرکت به سمت ویندوز فون ۷ و بستن قرادادی تجاری با مایکروسافت توسعه و حمایت خود را نرم‌افزارهای آزاد قطع کرد. آن‌ها ابتدا MeeGo را به حالت تعلیق درآوردند و سپس Qt را که برای آن‌ها استفاده‌ای نداشت به حراج گذاشتند.

خریداری شدن Qt توسط Digia اتفاق خوبی برای نرم‌افزارهای آزاد است یا بد؟ آیا Digia طبق ادعاهای خود به دنبال توسعه نسخه آزاد Qt است یا مانند سال گذشته که نسخه تجاری Qt را با صد امکان بیشتر به فروش میرساند به فکر کسب درآمد بیشتر است؟ فقط زمان می‌تواند این موضوع را مشخص کند.



برچسب ها : , , , , ,