منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

ضبط ویدیو از دسکتاپ در FreeBSD

جدیداً احتیاج پیدا کردم که برای تهیه یک سری ویدیوی آموزشی از دسکتاپ فیلم تهیه کنم. برنامه‌ای که برای انجام این کار پیدا کردم recordmydesktop بود که امکانات خوب و قابل قبولی از جمله ضبط صدا و … داره. این برنامه رو میتونید از طریق پورتها نصب کنید:

cd /usr/ports/multimedia/recordmydesktop && make install clean

همینطور از طریق بسته‌های باینری:

pkg_add -Krv recordmydesktop

خب کار کردن با این برنامه بسیار سادست. کافیه یک ترمینال باز کنید و این دستور رو تایپ کنید:

recordmydesktop

به محض اجرا کردن این دستور، برنامه شروع به ضبط کردن ویدیو خواهد کرد. بعد از اینکه ویدیو مورد نظرتون رو ضبط کردید، کافیه به همون ترمینال برگردید و کلیدهای ctrl+c رو فشار بدید. بعد از چند دقیقه ویدیو در فایلی به نام out.ogv ذخیره خواهد شد. البته میتونید اسم این فایل رو هم در هنگام اجرای دستور مشخص کنید. به این صورت:

recordmydesktop foo.ogv

خب این برنامه گزینه‌های زیادی داره که در ادامه بعضی از اونها رو توضیح میدم. در کل این برنامه پیچیدگی خاصی نداره و اگر قبلاً با برنامه‌هایی از قبیل (مثل snagit) کار کرده باشید میتونید خیلی راحت کار کردن با این برنامه رو هم یاد بگیرید. برای دیدن تمام گزینه‌ها کافیه man recordmydesktop رو ببینید.

-x X , -y Y

به صورت پیشفرض ویدیو به صورت تمام صفحه ضبط خواهد شد. اگر می‌‌خواهید فقط از یک قسمت خاص از صفحه نمایش ویدیو ضبط کنید، میتونید با این گزینه‌ها مختصات اون قسمت رو مشخص کنید.

–fps

این گزینه به معنی frame per second هست و مشخص میکنه که هر ثانیه از فیلم چند تا فریم داشته باشه. تجربه من از کار کردن با این برنامه این بود که برای اینکه هر کاری که میکنید ضبط بشه و هیچ قسمتی از ویدیو گم نشه، باید این مقدار رو بالاتر از ۱۵۰ در نظر بگیرید.

–no-sound

باعث میشه صدا ضبط نشه.

–pause-shortcut

شاید قصد داشته باشید که در هنگام ضبط کردن ویدیو، لحظاتی اون رو متوقف کنید و بعداً ادامش رو ضبط کنید. میتونید یک کلید میانبر برای انجام این کار تنظیم کنید.

–workdir

مشخص می‌کنه که فایل‌های موقت در کجا ذخیره بشن.

–delay

در حالت پیشفرض، به محض اینکه شما دستور رو اجرا کردید ضبط کردن ویدیو شروع میشه. اگر می‌خواهید که انجام این کار رو به تعویق بندازید میتونید از این گزینه استفاده کنید. مثلاً ۱۰ ثانیه بعد از اجرای دستور ضبط ویدیو شروع بشه. این عدد رو میتونید بر حسب ثانیه، دقیقه، ساعت و … بنویسید که پیشفرض ثانیه هست.

همینطور یک رابط گرافیکی هم برای این برنامه درست شده که اگر حوصله سروکله زدن با خط فرمان رو ندارید میتونید این رابط رو نصب کنید و به صورت گرافیکی از برنامه استفاده کنید. برای نصب کردن این رابط گرافیکی دستور زیر رو اجرا کنید:

cd /usr/ports/multimedia/gtk-recordmydesktop && make install clean

 



برچسب ها : , ,