منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

عملکرد هورد در مقابل لینوکس بر اساس بنچ‌مارک‌ها

چندی پیش وبسایت Phoronix مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن به مقایسه عملکرد هورد در مقابل لینوکس پرداخته شده بود. گرچه این مقایسه‌ها بخاطر کامل نبودن هورد نمیتوانند ملاک برتری قرار گیرند ولی جنبه‌هایی از عملکرد این دو هسته را مشخص می‌کنند که خالی از لطف نیست.

در زیر، ترجمه آزاد این مقاله را مشاهده می‌کنید :

در هفته گذشته یک به‌روز رسانی در وضعیت گنو/هورد انجام پذیرفت که توجهات را به سوی خود جلب نمود و مشخص کرد که هم‌زمان با انتشار دبیان “Wheezy”، دبیان گنو/هورد نیز در اواخر سال ۲۰۱۲ و یا اوایل ۲۰۱۳ پس از نزدیک ۲۰ سال توسعه منتشر خواهد شد و بالاخره هورد شکل و شمایل خود را پیدا خواهد کرد. هم‌اکنون نصاب گنو/هورد برای Wheezy در دسترس است و کار می‌کند.

در این مقاله نگاه گذرایی بر دبیان گنو/هورد شده و مقایسه بنچ مارک‌های آن با دبیان گنو/لینوکس مد نظر قرار گرفته است.

\"Introduction\"
Introduction

‫نسخه قابل توسعه گنو/هوردِ Wheezy برای معماری i386 در دسترس می‌باشد، زیرا در حال حاضر هورد تنها از این نوع معماری پشتیبانی می‌کند. دبیان گنو/هورد به مانند بقیه دبیان‌ها دارای تنوع در انتخاب نحوه نصب می‌باشد.

  • از طریق شبکه (Net)
  • از طریق DVD
  • از طریق سه عدد CD
\"Installer\"
Installer

نصب دبیان گنو/هورد شبیه به دبیان گنو/لینوکس و یا دبیان گنو/کی‌فری‌بی‌اس‌دی می‌باشد. اجرای نصاب گرافیکی در نسخه  ۲۰۱۱‎-۰‎۷-‎۰۱‎ ‎ با مشکل مواجه شد ولی از طریق نصاب متنی روند نصب به خوبی پیش رفت.

در حال حاضر دبیان گنو/هورد از فایل سیستم EXT2 استفاده می‌کند. تمام آزمایش‌ها بر روی ماشین مجازی KVM/QEMU انجام پذیرفته است. گنو هورد در حال حاضر از نظر پشتیبانی سخت‌افزاری بسیار ضعیف است و آنچه شما باید از گنو/هورد انتظار داشته باشید چیزی در حدود نسخه ۲.۰ هسته لینوکس و یا حتی قبل از آن می‌باشد. هیچ‌کدام از سخت‌افزارهای Phoronix، مناسب اجرای دبیان گنو/هورد نبود. حتی اگر دبیان گنو/هورد قادر به اجرا بر‌ روی سیستم‌های مدرن هم بود توانایی پشتیبانی از SMP را نداشت، به عبارت دیگر تنها از قابلیت‌های یک هسته/رشته می‌توانست استفاده کند، گنو هورد از نظر پشتیبانی سخت‌افزاری یک دهه و یا شاید بیش‌تر عقب است.

\"\"\"\"\"\"

اکنون مقدار قابل قبولی از نیروی توسعه دبیان، در دبیان گنو/هورد نیز حضور دارند، در حقیقت رشد دبیان گنو هورد در میان نرم‌افزارهای موجود یک سوپرایز بود. چه کسی فکر می‌کرد این پروژه همچنان به روند توسعه‌ی خود ادامه دهد؟

GCC 4.6.1 و بقیه اجزای build-essential به خوبی در دبیان گنو/هورد کار می‌کنند که کار ساختن برنامه‌های اضافی جهت بررسی و دریافت بنچ‌مارک‌ها را راحت می‌کرد.

\"Installation\"
Installation

موارد ناهماهنگ و استثناء هم در مورد پشتیبانی هورد وجود دارد، به عنوان مثال جاوا هنوز برای هورد در دسترس نیست؛ ولی به نظر می‌رسد در پروژه تابستانی گوگل در حال کار بر روی آن هستند.

\"Installing\"Software\"Grub\"

در حال حاضر گنو/هورد یک محیط دسکتاپ گرافیکی کارا ندارد. دبیان گنو هورد از بوت لودر GRUB2 با GNU Mach 1.3.99 و Hurd 0.3 استفاده می‌کند.

\"Login\"
Login

مجموعه آزمایش کننده Phoronix به نام ۳٫۴-Lillesand در سپتامبر منتشر خواهد شد و به صورت رسمی از سیستم عامل گنو هورد پشتیبانی می‌کند ولی نسخه کنونی Lillesand هم سطوح مناسبی از پشتیبانی، برای استفاده در آزمایش‌های این مقاله را تأمین می‌کند. به دلیل اجرای آزمایش‌ها در داخل یک ماشین مجازی و با وجود محدودیت‌های گنو هورد، بیشتر آزمایش‌های این مقاله CPU-focused (تمرکز بر روی پردازنده) بوده است. در این بررسی‌ها عملکرد دبیان گنو/هورد با دبیان گنو/لینوکس که از بسته‌های مشابه (کامپایلر GCC 4.6.1 و بقیه بسته‌های key developmental) در Wheezy استفاده می‌کند مقایسه شده است . دبیان گنو/لینوکس در Wheezy اکنون از هسته ۲.۶.۳۹ با سیستم فایل EXT4 استفاده می‌کند.

\"Prepare
Prepare to test

اغلب تست‌هایی که ما برای انجام دادن، در نظر گرفته‌ بودیم متأسفانه با هورد سازگار نبود. آزمایش‌های دبیان گنو/هورد و دبیان گنو/لینوکس از طریق ماشین‌های مجازی QEMU/KVM بر روی یک Lenovo ThinkPad W510 با پردازندهIntel Core i7 720 ‎‏، ۴ گیگابایت حافظه اصلی (رم)، ‎یک اس‌اس‌دی ۱۶۰ گیگابایتی و سیستم عامل اوبونتو ۱۰.۱۰ با هسته در حال توسعه نسخه ۳ انجام پذیرفته است. گزینه های مشابه KVM برای هر ماشین مجازی ۳۲ بیتی انتخاب شده و همچنین برای هر کدام به صورت مستقل ۲ گیگابایت از حافظه اصلی (رم) و ۱۴ گیگابایت فضای دیسک اختصاص داده شده است.

\"Prepare\"Prepare\"Prepare

آزمایش‌ها شامل تست‌های فشرده ساز ‎۷-Zip و CacheBench و C-Ray و LAME MP3 encoding و Himeno با مجموعه آزمایش کننده Phoronix می‌باشد.با نگاه امیدوارنه به رشد گنو هورد در این دهه، شاید در آینده نزدیک قادر به استفاده از ابزارهای قدرتمندتر جهت انجام آزمایش‌ها باشیم، زمانی که پشتیبانی از SMP فراهم شود بسیاری از تست‌های مربوط به آن نیز می‌تواند انجام پذیرد و نتایج جدی‌تری از عملکردهای گنو هورد بدست آید (البته زمانی که پشتیبانی سخت‌افزاری جدیدتر نیز فراهم شود). در آغاز قصد ما گرفتن بنچ‌مارک از دبیان گنو/کی‌فری‌بی‌اس‌دی در کنار دیگر سیستم‌ها بود که نصاب کنونی Wheezy در حین نصب آن با مشکل مواجه شد و فرآیند نصب ناتمام ماند.

\"Compress
Compress speed test

بیشتر بهتر است(بر حسب MPIS)

عملکرد فشرده ساز ۷‎‎‎-Zip بین دبیان گنو/لینوکس و دبیان گنو/هورد نزدیک به هم بود. هر دو از GCC 4.6.1 استفاده میکردند. هنگام بستن برنامه تست، عدد بدست آمده از دبیان گنو/لینوکس تقریباً ۴ درصد بالاتر بود.

\"CacheBench
CacheBench test

بیشتر بهتر است(بر حسب مگابایت بر ثانیه)

زمانی که CacheBench را در یک VM اجرا کردیم، عملکرد هر دو سیستم عامل در سرعت نوشتن و خواندن تقریباً یکسان بود.

\"C-Ray
C-Ray test

کمتر بهتر است(بر حسب ثانیه)

دبیان گنو/لینوکس در تست C-Ray کمی بهتر از دبیان گنو/هورد عمل کرد. البته هرکدام از ماشین‌های مجازی تنها از یک رشته تکی استفاده می‌کردند که این مورد به سود گنو/هورد با توجه به عدم پشتیبانی آن از SMP بود.

\"LAME
LAME MP3 encoding test

کمتر بهتر است (بر حسب ثانیه)

LAME MP3 encoding نزدیک به ۲۰ درصد در دبیان گنو/لینوکس سریع‌تر از دبیان گنو/هورد اجرا شد.

\"Himeno
Himeno test

بیشتر بهتر است (MFLOPS)

نتایج Himeno در هر دو دبیان Wheezy بسیار نزدیک به هم بود .

مجموعه انگشت شماری از تست‌هایی که می‌توانستیم در دبیان گنو/هورد اجرا کنیم را با هم بررسی کردیم، در این آزمایش‌ها نتایج تقریباً نزدیک به هم بود، البته دبیان گنو/لینوکس در یکی از موارد نزدیک به ۴ درصد و در مورد MP3 encoding نزدیک به ۲۰ درصد سریع‌تر مشاهده شد. دبیان گنو/هورد یک پروژه جالب است ولی با توجه به پشتیبانی محدود آن برای استفاده روزمره، هنوز گزینه‌ی مناسبی به نظر نمی‌رسد. پشتیبانی سخت‌افزاری آن خیلی عقب است و همان‌گونه که ذکر شد هنوز از SMP پشتیبانی نمی‌کند. با این وجود، باید منتظر بود و دید که دبیان گنو/هورد چگونه نقطه عطفی در دبیان Wheezy خواهد بود.

منبع: +

\"ارسال



برچسب ها : , , , , , ,