منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فایرفاکس ۱۶ با ابزارهای قوی توسعه وب منتشر شد

مزیلا دیروز نسخه ۱۶ مرورگر فایرفاکس را با ویژگی‌های جدیدی مانند نوار ابزار و واسط خط فرمان توسعه وب، در کانال پایدار منتشر کرد. نوار ابزار توسعه جدید وقتی فعال شود در پایین پنجره مرورگر قرار گرفته و بیشتر بخش آن به واسط خط فرمان اختصاص داده شده که با استفاده از تایپ دستوراتی امکان استفاده از ابزارهای توسعه وب در فایرفاکس را ممکن کرده است.

برای مثال دستور resize on حالت آزمایشی Responsive را فعال کرده و دستور resize to 320 240 آن را فعال کرده و اندازه را به 320×240 تغییر میدهد. تعدادی از دستورات موجود عبارت اند از: inspect که برای بررسی node خاصی در صفحه inspector به کار میرود، cookie برای تغییر cookie ها، dbg برای کنترل debugger و addon برای فعال یا غیرفعال کردن افزونه‌ها. برای دریافت اطلاعات بیشتر از واسط خط فرمان فایرفاکس به پست مربوطه از وبلاگ مزیلا مراجعه کنید.

فایرفاکس ۱۶ همچنین پشتیبانی اولیه‌ای از وب اپلیکشن‌های بدون قاب را معرفی کرده است. این ویژگی به توسعه دهندگان اجازه میدهد وب سایت‌هایی طراحی کنند که در پنجره‌ای مستقل باز شده و حس بیشتری از یک برنامه سیستمی را منتقل کند. این برنامه‌ها برای انتشار در مرکز نرم‌افزاری مزیلا که انتظار میرود با سیستم‌عامل فایرفاکس منتشر شود سازگار هستند.

توسعه دهندگان همچنین اجرای Java Script را با استفاده از زباله جمع‌کن افزایشی بهبود بخشیده‌اند  که باعث میشود اپلیکشن‌های وب نرم‌تر اجرا شده و پاسخگوتر باشند. پشتیبانی مقدماتی از صفحه خوان VoiceOver بر روی OS X  اضافه شده.

دریافت فایرفاکس ۱۶

نسخه جدید فایرفاکس را مانند دیگر برنامه‌ها از مخازن نرم‌افزاری توزیع خود دریافت کنید. فایرفاکس ۱۶ هم اکنون در مخازن اوبونتو ۱۲.۰۴ و آرچ‌لینوکس موجود است. نسخه مخصوص سیستم‌عامل‌های دیگر را از وب سایت فایرفاکس بگیرید.

منبع



برچسب ها : , ,