منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فدورا ۱۸ بالاخره آمد!

فدورا ۱۸ با نام گاو کروی منتشر شد. البته طبق زمان بندی قرار بود آبان ماه این نسخه به دست کاربران برسد ولی بالاخره پس از ۸ بار تاخیر دیروز ساعت ۵ ب.ظ به وقت ایران فدورا ۱۸ عرضه شد. ۸ بار تاخیر این نسخه را پر تاخیرترین نسخه فدورا کرده است. دلایل گوناگونی هم برای این موضوع وجود داشته مثل مشکل در نصاب. به هر حال این سیاست فدوراست که تا محصولش به خوبی آماده نباشد آن را عرضه نکند ، بر خلاف اوبونتو که زمان بندی برایش از کیفیت هم مهم تر است.

\"fedora

فدورا ۱۸ با نام گاو کروی منتشر شد!

بگذارید با مهم ترین تغییرات و ویژگی های این گاو کروی شروع کنیم:

اینترفیس جدید در نصاب

این نصاب جدید از بوت امن پشتیبانی می کند در نتیجه کاربران ویندوز ۸ هم می توانند از فدورا استفاده کنند. همچنین ظاهر جدید (Anaconda) برای کاربران تازه کار ملموس تر است  در حالی که گزینه های پیشرفته همچنان قابل استفاده هستند.

\"Fedora

 

\"Fedora

 

\"Fedora

 

\"Fedora

 

با این وجود نصاب ۱۰۰ درصد تکمیل نیست و ممکن است مشکلاتی داشته باشد پس بهتر است این نوشته را بخوانید.

گنوم ۳.۶

میزکار پیشفرض فدورا ۱۸ گنوم ۳.۶ است ( گنوم شل اینترفیس پیشفرض است).  تجربه ای عالی از گنوم شل دست نخورده با کلیه نرم افزار های پیشفرض آن مانند : Nautilus ، GNOME Contacts Boxes ، Documents ، Totem وغیره.

 

\"Fedora

 

\"Fedora

 

\"Fedora

 

میزکارهای MATE و Cinnamon در مخازن در دسترس اند

کسانی هم که گنوم شل را دوست ندارند می توانند از MATE و Cinnamon (که خود از گنوم گرفته شده اند) استفاده کنند. این میزکارها اکنون در مخازن رسمی فدورا ۱۸ در کنار KDE Plasma 4.9 و Xfce 4.10 و LXDE قایل استفاده هستند. (برای سه میزکار آخر اسپین جداگانه هم عرضه شده است)

دیگر تغییرات

فدورا ۱۸ یک ابزار جدید را برای آپدیت فدورا به نسخه بالاتر معرفی کرده است که FedUP نام دارد. پیشنهاد می کنم روش استفاده از FedUP برای آپدیت سیستم را مطالعه کنید.

 

\"Fedora

 

همچنین فدورا حالت بروزرسانی آفلاین را معرفی کرده است که خیلی از موارد در کنار استفاده شما از سیستم بروزرسانی می شوند ولی بعضی از آن ها نیاز به ری استارت دارند. هنگام بوت شما در حالت آپدیت قرار می گیرید که برای جلوگیری از مشکلات مربوط به کتابخانه ها و خدماتی است که در حال اجرا هستند.

نرم افزار های پیشفرض

\"Fedora

 

فدورا ۱۸ با

Linux Kernel 3.6

X Server 1.13

وبرنامه های پیشفرضی چون:

Nautilus 3.6.3

GNOME Control Center 3.6.3

Evolution 3.6.3

GNOME Documents 3.6.2

GNOME Boxes 3.6.2

Deja Dup backup tool 24.0

Rhythmbox 2.98

Empathy 3.6.2

Firefox 18

Cheese 3.6.2

Shotwell 0.13.1

Transmission 2.72

GDM 3.6.2

LibreOffice 3.6.3.2

و البته GNOME 3.6  و GTK 3.6.2 عرضه شده است.

بارگیری فدورا ۱۸

برای بارگیری فدورا ۱۸ می توانید به صفحه بارگیری فدورا مراجعه نمایید و محیط پیشفرض یا دیگر اسپین های آن را دریافت و نصب نمایید.

درضمن پیشنهاد می کنم از “Fedora Utils” در فدورا بهره ببرید. یک ابزار tweak در فدورا برای نصب آسان بسته هایی که در مخازن اصلی فدورا نیستند.

su -c “curl http://master.dl.sourceforge.net/project/fedorautils/fedorautils.repo -o /etc/yum.repos.d/fedorautils.repo && yum install fedorautils”



برچسب ها : , , , , , , , , , , ,