منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فدورا ۲۲ اینجاست

yayyyy

نسخه جدید توزیع محبوب و دوست داشتنی فدورا چند روز پیش یعنی ۲۶-۰۵-۲۰۱۵ مصادف با ۵ خرداد ۱۳۹۴ منتشر شد.فدورا ۲۲ در واقع بر اساس برنامه زمانبندی یک هفته با تاخیر منتشر شد ولی خب به هر حال منتشر شد و ما از این بابت خوشحالیم.

فدورا یکی از اون توزیع هایی هست که همیشه یه چیز جدید برای ارائه داره و در واقع میشه گفت همیشه حرفی برای گفتن داره و همین قابلیت ها و ویژگی باعث شده که توزیعی باشه که همیشه روی لبه فناوری حرکت میکنه.شاید بعضی ها بگن که راه رفتن روی لبه،مشکلاتی رو بوجود میاره،از طرفی این حرف درسته ولی از طرف دیگه یه توزیعی باید باشه که اولین، خط شکن و جسور باشه وگرنه پیشرفت به این سادگی ها به دست نمیاد.به همین خاطر هست که شخصا فکر میکنم افرادی که از فدورا استفاده می کنند دارای همچین ایده هایی توی زندگی روزمره نیز هستند و در واقع همیشه حس ماجراجویانه دارن و من شخصا از این حس حال خوشم میاد و به اون افتخار میکنم.

فدورا ۲۲ توی این نسخه دارای بهبود هایی توی قسمت های مختلف داشته است.فدورا ۲۲ دارای سه نسخه ی Cloud,Server و Workstation هست که این روند نسخه ها از فدورا ۲۱ آغاز شده که کاربران برای نیاز خود می تونن نسخه مورد نظر رو استفاده کنن.

نسخه ی Workstation با میزکار Gnome منتشر میشه که در واقع میزکار پیش فرض فدورا هست.هر چند نسخه هایی از فدورا با میزکار های دیگه نیز وجود دارند و دارای ابزارها و نرم افزارهای پیش فرض و مخصوص به خود هستند که برای اهداف خاصی تولید و توسعه داده میشن که به اونها Spin میگن که استفاده کردن از اونها خالی از لطف نیست.

یکی از این Spin ها KDE  هست که دارای تغییرات بسیار خوبی شده و از Plasma 5 به جای KDE Plasma 4 استفاده میکنه که توی این پست تصاویری از میزکار زیبای KDE گذاشتم.

یکی از تغییرات دیگر که با انتشار فدورا ۲۲ رخ داد،ایجاد آدرس جدید برای نسخه های spin و Labs و نسخه های فدورا با معماری ARM شد که به ترتیب می تونید از آدرس های زیر برای دسترسی به آنها استفاده کنید :

 

https://spins.fedoraproject.org/

https://labs.fedoraproject.org/

https://arm.fedoraproject.org/

 

فدورا ۲۲ برای معماری مختلف منتشر میشه که برای دانلود نسخه های مختلف می تونید به وب سایت رسمی اون برید :

https://getfedora.org/

یکی دیگر از تغییراتی مهم توی فدورا ۲۲ استفاده ی پیش فرض از مدیر بسته ی DNF به جای YUM است.DNF یک مدیر بسته است که از فدورا ۱۸ توی مخازن فدورا وجود داشت و کاربران می تونستن از اون استفاده کنن،ولی حالا فدورا ۲۲ به صورت پیش فرض از اون به عنوان مدیر بسته استفاده میکنه.

DNF مدیر بسته ی سریع و کارا هست که از Yum فورک شده و کار کردن با اون به همون راحتی yum هست هر چند که هنوز هم اگر کاربرانی تمایل به استفاده از دستور yum هستند این امکان نیز وجود داره،ولی خب کم کم این دسته از کاربران باید به DNF مهاجرت کنن.

تغییرات فدورا ۲۲ بیشتر از این حرفاست،پیشنهاد می کنم نکات انتشار اون رو مطالعه کنید.

نظر شما در مورد فدورا ۲۲ و در کل فدورا چیه؟ از تجربیات خودتون در مورد فدورا برامون بگین 😉

 



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,