منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فعال کردن دکمه های مدیای fn برای انواع پلیر ها

در لپتاپ ها با کلید Fn میتونیم مدیا پلیرها رو کنترل کنیم: play, pause, stop, next, previous
در KDE دیدم مدیاپلیرهاش با این کلید سازگار نیستند. البته به جز Amarok. من از Amarok خوشم نمیاد، خود KDE یه چیز ساده و کوچولو داره به نام juk. برای اینکه خیلی از مدیاپلیرها رو با این کلید Fn سازگار کنیم کافیه بدونیم که... نه ولش کن، لازم نیست! شما این فایل رو دانلود کنید. اسکریپت ها رو ازش خارج کنید و مطمئن شید که مجوز اجرا شدن داشته باشن. بعد اونها رو در پوشه ی usr/bin/ یا هرجایی که میخواید کپی کنید.
حالا با اجرای هر کدوم از اونها در ترمینال میبینید که کار میکنند. بنابراین به قسمت keyboard shortcuts برید و برای تک تک اونها شورتکات های مربوط به خودشون رو با کلید Fn ایجاد کنید.
من با vlc و juk امتحان کردم کار کردند! البته vlc یه ایرادی داره. اونم اینکه اسکریپت playpause درست براش کار نمیکنه. من با vlc فقط فیلم میبینم، آهنگ گوش نمیدم، بنابراین این موضوع برام مهم نیست. اما اگه شما آهنگ هم باهاش گوش میدید میتونید این کار رو بکنید:
اسکریپت playpause رو باز کنید و عبارت PlayPause رو به Play تغییر بدید. و اسکریپت stop رو هم باز کنید و عبارت Stop رو به Pause تغییر بدید. حالا با یک کلید (کلید stop ) میتونید vlc رو pause کنید. و با یک کلید دیگه (کلید pause/play) میتونید vlc رو play کنید. در صورتی که در حالت طبیعی باید بتونید با یک کلید هم play کنید هم pause که vlc این رو نمیفهمه. باید جدا جدا بهش گفت. اما juk رپرتی فهمید!
من که خیلی دنبال این قضیه بودم. امیدوارم شما هم استفاده برده باشید.
نکته: ببینید روی دسکتاپ های دیگه هم جواب میده؟ دلیلی نداره جواب نده. دوست داشتید نتیجه رو توی کامنت بذارید.