منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فعال کردن دکمه های Minimize و Maximize در گنوم 3

در گنوم 3 بر روی فدورا 20 بطور پیشفرض دکمه های Minimize و Maximize فعال نمی باشد و تنها دکمه Close فعال می باشد و برای Minimize یا Maximize کردن یک پنجره باید در بالای پنجره کلیک راست کنید و سپس گزینه مورد نظر را از منو انتخاب کنید. برای فعال کردن آنها باید پایگاه داده dconf را توسط یکی از روش های زیر تغییر دهید. می توانید یا از دستور dconf در خط فرمان یا از برنامه گرافیکی dconf-editor استفاده کنید.dconf بطور پیشفرض نصب شده است اما برای نصب dconf-editor باید آنرا نصب کنید.

نشان دادن مقدار پیشفرض (فعلی) کلید button-layout و تغییر آن با دستور dconf

با استفاده از مجوز root دستور dconf زیر را برای نشان دادن مقدار فعلی کلید button-layout استفاده کنید. button-layout بعنوان کلید و یکی یا هر سه عبارت minimize یا maximize یا close به عنوان مقادیر آن کلید هستند. گزینه read از دستور dconf مقدار فعلی یک کلید را در خط فرمان چاپ می کند. مسیر منهی به کلید button-layout دایرکتوری های org/gnome/shell/overrides/button-layout/ می باشد.

dconf read /org/gnome/shell/overrides/button-layout

شکل زیر خروجی دستور بالا یعنی تنها مقدار close از کلید button-layout را نشان می دهد.

برای تغییر آن باید از دستور dconf به همراه سوئیچ write مقدار های minimize و maximize را به کلید button-layout اضافه کنید. شکل زیر ساختار کلید ها را نشان می دهد. مقادیر میان ” ” و با یک : شروع می شوند. خط شکل زیر دقیقا همان است که در حالت گرافیکی به کادر مقدار کلید در پنجره برنامه dconf-editor وارد می کنیم.

دستور زیر چگونگی اجرا را نشان می دهد.

‘ “ dconf write /org/gnome/shell/overrides/button-layout ‘ “:minimize,maximize,close

اعمال تغییرات با رابط گرافیکی dconf-editor

یا می توانید از dconf-editor استفاده کنید. نخست لازم است آنرا با دستور زیر در فدورا نصب کنید.

yum install dconf-editor

دستور dconf-editor را در خط فرمان اجرا کنید یا اینکه کلید Super Key یا همان Window Key را کلیک کنید و نام dconf-editor را جستجو کنید.

از مسیر زیر کلید button-layout را پیدا کنید.

org/gnome/shell/overrides/button-layout/

همانطور که می بینید مقدار آن بر روی Close است و باید مطابق با شکل زیر آنرا تغییر دهید.



برچسب ها : , , , , ,