منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

فهرست مطالعه برای System Administrator ها – نسخه ۳

 

مقدمه دوم: بخش مربوط به آشنایی با تجهیزات Cisco و فراگیری Routing و Switching را اضافه کردم.

مقدمه اول: مدتها بود که دلم می خواست که یه فهرست مطالعه (Reading List) برای System adminstrator ها و Network Administrator ها در حد تجربه خود بنویسم. هی عقب می افتاد. امروز اولین پستش را میخوام بزنم.

چند نکته و ویژگی در مورد این لیست هست:
۱- در برخی تجربه‌ها در این سالها متوجه شدم که باید خیلی قبل تر مطلبی را می خوندم و یا باید می دونستم، ولی چیزی در موردش نمی دونم. برای همین به این لیست اضافه کردم
۲- این لیست یک تلاش کوچیک برای آکادمیک کردن مسیر رشد و یادگیری یک مدیر سیستم یا System Administrator است. چون یه دوستی تذکر داده بودند که کتاب‌های آقای ملکیان بسیار تئوری است و باید سراغ کتابهای عملی تر رفت، من تاکید می کنم من بسیار به تئوری اهمیت می دم و تجربم اینه که هرچه تسلط تئوری و علمی بالاتری به یک موضوع داشته باشی، پیاده سازی تمیز تر و مطمئن تری خواهی داشت.
۳- تصمیم دارم این لیست را تاجایی پیش ببرم که شبیه یک دوره لیسانس سه سال یک نفر را پر کنه و یک نفر بتونه سه سال آموزش خودشو برای ورود و یا پیشرفت در بازار کار برنامه ریزی کنه.
۴- شروع لیست با کتاب‌های فارسی است. شاید انتقاد خیلی‌ها را به همراه داشته باشه، ولی من معتقدم یادگیری پایه‌ها، مبانی و اصطلاحات یک تخصص با زبان مادری کار و پیشرفت را خیلی تسهیل می‌کنه. البته مطمئنا در یک جایی به بعد مطالعه ترجمه ها دیگر کارایی لازم را نداره و مطمئنا در ادامه تغیریبا همه کتابها انگلیسی خواهد بود.
۵- این لیست برای هنرستانی‌های رشته کامپیوتر و کاردانی و کارشناسی کامپیوتر مناسب است.
۶- سعی می‌کنم تاجایی که امکان داره دلیل پیشنهاد مطالعه هر کتاب و توانایی هایی که بعد از اون باید بدست بیارید را مطرح کنم
۷- از این نسخه از مقاله به بعد سعی می کنم، لینک خرید کتاب به همراه عکس جلد آن را هم بزارم.

فهرست اول
هدف: آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و ابزارهای پایه در شبکه

۱- راهنمای مطلق +Network  – مترجم بهرام پاشایی
در بین کتابهای +Network جزو بهترین ‌ها بود. البته کمی قدیمی است. این کتاب را به خاطر پیشنهاد «saravan» در کامنت‌های پست قبلی اضافه کردم. شما پس از مطالعه این کتاب (یا شاید همزمان) باید به چند تا مهارت عملی هم برسید
الف- عیب یابی ابتدای شبکه و کار کردن با ابزارهای ping, traceroute, netstat, nslookup
ب- کار با ابزارهای ساده کابل کشی (cabling)، مانند Crimper، Striper و … . پیشنهاد می کنم جعبه ابزاری برای خودتون تهیه کنید که شامل ابزارهای اولیه کابل کشی باشه

۲- اصول طراحی شبکه های کامپیوتری – احسان ملکیان
یکی از بهترین کتاب‌ها است که دید خوبی در مورد انواع شبکه بهتون می‌ده. برای شروع کتاب خیلی خوبیه

۳- اصول مهندسی اینترنت – احسان ملکیان
در این کتاب از لایه های شبکه، پروتکل ها و سرویس ها صحبت شده. ولی تاکید من تو مطالعه این کتاب برای اینه که جزو معدود کتابهایی هست که مفهوم سرویس را می‌تونه برای یک تازه کار روشن کنه و توضیحات خوبی داره

۴- نفوذگری در شبکه و روشهای مقابله – احسان ملکیان
یکی از کتابهای خوب فارسی هست که یک تازه کار را با زبان فنی امنیت آشنا می‌کنه.

این چهار کتاب تئوری،  ذهن شما را برای مطالعه عمیق‌تر آماده می کنه. یکی موانع یادگیری آشنا نبودن به کلمات و اصطلاحات، دقیقا جایی که کلمه مهمی را شما در کتاب یا مقاله ای نمی فهمید، جایی هست که از اونجا به بعد مطلب نمی گیرید و بد می گیرید 😉

فهرست دوم
بخش اول – شبکه یا Networking
هدف: معرفی کتاب‌های مناسب برای آشنایی با محصولات Cisco و  فراگیری مفاهیم Routing و Switching (ممنون از دوست و همکار خوبم آقای مهندس عشاقی بابت در دسترس قرار دادن کتاب‌های نسخه جدید)
چه قرار باشه System Administrator باشید و چه Network Administrator ، مطالعه و یادگیری Routing و Switching توصیه می شه. درک لایه های ۲ و ۳ شبکه کمک بسیار زیادی در درک فایروال ، ساختار  شبکه و اتصالات و عیب یابی ارتباطی شبکه می کنه. علاوه برآن در سازمان‌های و شرکت‌هایی که فعالیت اصلی آنها IT نیست. انتظارشون از Network Admin و Sysadmin یکی هست.

۵- CCENT/CCNA ICND1 100-105 Official Cert Guide
این کتاب اولین کتاب زبان اصلی در این فهرست است و شروع خوبی برای شروع آشنایی با کلمات اصلی. در این کتاب بخشی زیادی از آنچه در کتاب‌های قبلی معرفی شده آمده و ذهن شما با خواندن آن برای مطالعه کتاب‌های بعدی آماده می شود. علاوه بر آن آشنایی ابتدایی با پیکربندی تجهیزات Cisco پیدا می کنید، در مورد  IPv6 مطالبی می خونید و شروع با یادگیری Routing و Swiching می کنید.

۶- CCNA Routing and Switching ICND2 200-105 Official Cert Guide
در این کتاب بیشتر وارد جزییات پروتکل های Routing و Switching می شیم و با مفاهیم جدیدی مانند SDN و Cloud (البته اگه دیگه جدید حسابشون بکنیم. 🙂 )

۷- CCDA 200-310 Official Cert Guide
طراحی (Design) یکی از اون سرفصل‌هایی است که دانستنش یک پله دید شما را نسبت به ساختار شبکه وسرویس‌ها بالا می بره. داشتن دید طراحی سطح کار شما را افزایش می ده و باعث می شه پیاده سازی پایدارتری داشته باشید. البته شاید بهتر باشه خوندن این کتاب را به آخر لیست منتقل کنیم؛ چرا که هر چه دانش پایه و تجربه بیشتری داشته باشید، برداشت کاملتر و دقیق تری نسبت به این کتاب (طراحی – Design) خواهید داشت.

بخش دوم -مدیریت سیستم‌های ویندوزی یا Windows Sysem Administration
هدف: به زودی آماده می شه

بخش سوم – مدیریت سیستم‌های لینوکس یا Linux System Administration
هدف: به زودی آماده می شه

 



برچسب ها : ,