منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لپ تاپ لینوکسی Librem 13، شاهکاری زیبا از شرکت Purism

آمیزش سخت افزاری سفارشی با یک سیستم عامل لینوکس بهینه شده، باعث گشته تا لپ تاپی بی نظیر وارد عرصه تکنولوژی شود. خلاقیتها و ابداعات به کار رفته در این شاهکار شرکت Purism، بالاخص در زمینه امنیت، موجب گردیده تا Librem 13 به یک پیشنهاد ویژه و بدون رقیب در دنیای کامپیوتر تبدیل شود.
اسب Librem همچنان در حال تازیدن است و سیستم عامل خود را که از یک هسته بهینه شده لینوکس بهره می برد، به نسخه ۲ ارتقاء داده و کماکان آن را به طور پیش فرض بر روی سخت افزارهای خود نصب می کند.
Librem Laptop
سایت تحلیلی- خبری LinuxInsider پس از بررسی و آزمایش یک Librem 13 اینچ، اینگونه بیان کرد که، عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری آنچه که اکنون در دست ماست، نمود واقعی و یک نمایش چشمگیر از سرعت و دقت لینوکس است.
در چینش هر قطعه از پازل جادویی لپ تاپ های Librem، اعم از سخت افزار و نرم افزار، هیچ اولویتی بالاتر از امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، مد نظر سازندگان نبوده است.
شرکت Purism ارسال Librem 13 را از ماه گذشته آغاز کرده ولی خودرو های حامل Librem 15 با اندک زمانی پس از آن، در همین ماه نوامبر، به مقصد سفارش دهندگان، استارت خورده اند.
روح موجود در کالبد هر دو پرچم دار Purism، سیستم عاملی لینوکسیست که هسته آن عاری از هر نوع آلودگی نرم افزار غیر آزاد است. این سیستم عامل تصفیه شده لینوکسی که به PureOS معروف است، به گونه ای طرح ریزی و ساخته شده که تمام دغدغه ها و نگرانیهای کاربران حول محور حقوق دنیای دیجیتال، حریم خصوصی در اینترنت، امنیت و سرقت هویت را به باد فنا می دهد. بنا به اظهارات مدیر عامل توانمند شرکت Purism، آقای Todd Weaver، این سیستم عامل سفارشی مبتنی بر لینوکس که با ظرافت طراحان ماهر شرکت، برای تک تک اجزای سخت افزار، طراحی شده، باعث شده تا اولین لپ تاپ کاملا منطبق بر نظر بنیاد نرم افزارهای آزاد آمریکا، در دست شیک پسندان جامعه رایانه قرار گیرد.
مشخصات فنی
Librem 13 دارای یک صفحه کلید با ۸۳ دکمه است حال آنکه برادر بزرگتر او علاوه بر مزیت بزرگتر بودن صفحه نمایش، از نور پس زمینه صفحه کلید نیز برخوردار است. سه چراغ کوچک آبی رنگ وظیفه نشان دادن وضعیت ارتباط اینترنت، پاور و باتری را بر عهده دارند. یک trackpad چند لمسی بزرگ نیز در زیر دکمه space تعبیه گردیده است. صفحه نمایش ۱۳٫۳ اینچی ضد تابش نور Librem 13، دریچه ایست برای ورود کاربران به دنیای نور و رنگ و لذت بردن از تصاویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل. وب کم ۱٫۰ مگاپیکسلی جا نمایی شده در میانه بالای صفحه نمایش، آخرین توصیف ما از ظاهر این لپ تاپ ۱۶۲۴ دلاری شرکت Purism است.
پردازنده نسل پنجم ۲٫۲GHz dual-core شرکت اینتل به عنوان CPU این رایانه قابل حمل انتخاب شده است. همچنین این دستگاه دارای یک RAM با ظرفیت ۴GB و از نوع DDR3L می باشد. البته این حافظه دسترسی تصادفی تا ظرفیت ۱۶GB، قابلیت ارتقاء دارد. محل ذخیره سازی داده ها، یک هارد ۲٫۵ اینچ SATA با ظرفیت ۴۷۷ GB می باشد که این مورد، رضایت همه کاربران را به همراه نداشته است. و در نهایت، باتری تعبیه شده، به طور متوسط می تواند بین ۶ تا ۸ ساعت، توان مورد نیاز لپ تاب را برای انجام پردازش های معمولی و فعالیتهای روزمره، تامین کند.
طراحان و توسعه دهندگان Librem 13 و PureOS به جهت هموار کردن راه پیشرفت خود، پیوسته خواستار اظهار نظر کاربران و اعلام نیاز برنامه های کاربردی از سوی آنان می باشند.

منبع: LinuxInsider