منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

لینوکس فدورا ۳۳ با فایل سیستم پیشفرض Btrfs

butterfs

butterfsاطلاعات کاربران بر روی کامپیوتر بسیار مهم می باشند. چه این اطلاعات سورس کدهای یک پروژه برای یک انتشار باشند یا اینکه عکس های خانوادگی و یا موزیک های مورد علاقه شما باشند. به همین خاطر شما دوست دارید تا آنها در یک جای مطمئن و ایمن نگهداری شوند.

تغییر فایل سیستم پیش فرض تغییری نیست که به طور اتفاقی انجام شود. پروژه فدورا برای اولین بار از زمان فدورا ۱۱ ، فایل سیستم پیش فرض را برای انواع نسخه های دسکتاپ (Fedora Workstation ، Fedora KDE و غیره) تغییر می دهد. Btrfs جایگزین ext4 به عنوان فایل سیستم پیش فرض در Fedora 33 خواهد شد.

Btrfs یک فایل سیستم پایدار و بالغ است که دارای ویژگی های مدرن است که می توان به برخی از ویژگی های آن مانند یکپارچگی داده ها (data integrity) ، بهینه سازی های SSD ، فشرده سازی (compression) ، cheap writable snapshots ، پشتیبانی از چندین دستگاه و موارد دیگر اشاره کرد.

 

آیا فایل سیستم Btrfs قابل اعتماد است؟

فیس بوک از Btrfs در میلیون ها دستگاه در production استفاده می کند. آنها پایداری آن را با ext4 و XFS (دیگر فایل سیستم موجود در Fedora) مقایسه می کنند. در حقیقت ، آنها از Btrfs برای “بهبود” کیفیت سخت افزار ذخیره سازی مصرف کننده استفاده می کنند. Btrfs مشکلات را قبل از خرابی سخت افزار تشخیص می دهد.

همچنین SUSE سالهاست که از Btrfs استفاده می کند ، از جمله SUSE Linux Enterprise Server (SLES). شما نمی توانید شرکتی را تصور كنید كه خدمات نرم افزاری به مشتری ارائه می دهد كه به آنها كاملاً اطمینان ندارد ، پشتیبانی كند.

 

گام بعدی چیست؟

تغییر کد کامل است و از اوایل ماه ژوئیه (July) به عنوان فایل سیستم پیش فرض در Rawhide قابل آزمایش است. Btrfs از سال 2012 به صراحت در Fedora پشتیبانی می شود. انتظار می رود که این یک تغییر شفاف برای اکثر کاربران باشد ، با این حال هنوز هم قابل توجه است. فدورا اطمینان خواهد داد که تجربه قابل اعتماد و قابل اطمینان را که کاربران فدورا انتظار دارند را داشته باشند.

با توجه به برنامه زمانبندی انتشار فدورا ۳۳، انتظار می رود که نسخه ی بتا از فدورا ۳۳ در تاریخ ۱۵/۰۹/۲۰۲۰ برابر با ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ منتشر شود و نسخه نهایی آن در تاریخ ۲۰/۱۰/۲۰۲۰ برابر با ۱۳۹۹/۰۷/۲۹ منتشر شود. جهت دیدن نتیاج آزمایشات فدورا ۳۳ می توانید به لینک پایین مراجعه کنید:

https://fedoraproject.org/wiki/Category:Fedora_33_Nightly_Test_Results

 

The post لینوکس فدورا ۳۳ با فایل سیستم پیشفرض Btrfs first appeared on طرفداران فدورا.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,