منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مایکروسافت مدتهاست چنین می‌کند!

اخیرا اتفاقی در مورد تبلیغات غیر مستقیم شرکت مایکروسافت در مورد Surface  Pro 3 باعث شده است تا این خبر به صدر اخبار وب سایت‌های خبری موافق و مخالف مایکروسافت قرار گیرد. این خبر که حتماً از این موضوع در سایت‌های ایرانی دیجیاتو و یک‌پزشک مطالبی را خوانده‌اید، باعث شد تا به صورت اجمالی موضوع تبلیغات غیر مستقیم شرکت‌ اپل و مایکروسافت به خصوص Microsoft بپردازم.

Surface-Pro-3-hiding-an-iPad

حتماً فیلم‌های زیادی را چه سریال تلویزیونی و چه فیلم‌های هالیوودی و حتی فیلم‌های مستقل از سینماگران اروپایی دیده‌اید که از محصولاتی بدون مخفی سازی برند آن محصول استفاده کرده‌اند. مثلاً در فیلمی هالیوودی اکثر افراد یا حتی همه آنان از محصولات اپل مثلاً iMAc و … استفاده می‌کنند. اخیراً هم مایکروسافت برای بالا بردن نام Surface و مطرح کردن آن این محصول را به عنوان تبلیغ در اختیار فیلم سازان قرار می‌دهد تا آنان با استفاده از این محصول باعث جا افتادن آن در ذهن بینندگان شوند و یا مثلاً با آن به کارهای جالبی دست بزنند تا کاربرد آن در چشم شما مهم جلوه گر افتد.

9rgZzED
در اتفاق اخیر مایکروسافت با استفاده از مبلغی به عنوان تبلیغات به شبکه CNN از آنان درخواست کرده‌اند که به جای استفاده از محصولات دیگر کار‌شناسان و مجری را مجبور به استفاده از Surface نمایند و از آنجا که هر فرد با محصول خود راحت‌تر است تا محصولی که در استودیو قرار دارد، دست به استفاده از iPad خود زده‌اند. تصور کنید شما کاربر تبلت خاصی هستید مثلاً Nexus 7 یا هر چیز دیگر و در استودیو تبلت Surface قرار گرفته باشد. آیا شما از تبلت خود راحت ترید یا آن تبلت که در استودیو قرار دارد! برای خواندن پیام‌ها و ارسال مطلب در تویی‌تر و … از کدام استفاده خواهید کرد؟ کار‌شناسان آن شبکه هم به دلیل آنکه همه فعالیت‌هایشان را در iPad خودشان انجام می‌دهند و با آن راحت‌تر هستند به Tweet و یا فعالیت‌های دیگر با iPad پرداختند و کمتر از Surface استفاده کردند که باعث واکنش کاربران اینترنت شد. این بحث تا حدی داغ است که حتی در نشریات و سایت‌های معروفی چون Business Insider نیز مطرح شده است.

stand
اما چیزی که در این موضوع از قلم افتاد استفاده گسترده اپل و مایکروسافت هر دو از این نوع تبلیغات است که فقط در این موضوع، کار مایکروسافت کاملاً موضوع لوث شد! اما در دیگر موارد و دیگر شبکه‌ها اپل نیز چنین سیاستی را در پیش داشت و یا دارد. مثلاً در همین فیلم‌ها که اشاره شد اپل به شکل غیر مستقیم در حال تبلیغ محصول خود است دیگر شرکت‌ها مانند سامسونگ و.. نیز در برخی موارد دست به چنین کار‌ها و تبلیغاتی زده‌اند.

www2
اکثر شرکت‌ها مخصوصاً اپل و مایکروسافت که از محصولات انحصاری در محصولات خود استفاده می‌کنند اکثر موفقیتهایی که در جذب کاربر بدست آورده‌اند را با استفاده از تبلیغات مستقیم و غیر مستقیمشان به دست آورده‌اند. در برخی موارد این شرکت‌ها از فاکتورهایی غیر جوانمردانه نیز استفاده کرده‌اند. مثلاً همین مایکروسافت با فشار آوردن و تشویق شرکت‌های سخت افزاری  و نرم‌افزاری از عرضه درایور یا محصولات توسط آنان برای گنو/لینوکس ممانعت به عمل می‌آورد تا این غده سرطانی بدخیم برای مایکروسافت را نابود سازند!. این کار را با انواع ترفند‌ها انجام داده است و با ایجاد رقابتی ناسالم قصد داشته است تا رقیب یا رقبا را از گود خارج کند. نمونه چنین کاری را می‌توان در رقابت با Netscape و IE دید که چگونه مایکروسافت Netscape را زمین گیر کرد. با این حال مایکروسافت دیگر آن یکه دار میدان نیست و نیاز دارد تا با استفاده از ترفندهایی گوناگون خود را مطرح سازد، هر چند در برخی موارد مانند چنین موضوعی با مشکل مواجه شود.

3 دیدگاه برای این نوشته:

  1. محمدصادق قاسمیان:
    16 آبا 1393 همین مایکروسافت با فشار بر شرکت‌های سخت افزاری از عرضه درایو یا محصولات توسط آنان برای گنو/لینوکس ممانعت به عمل می‌آوردسندی هم برای این ادعا دارید؟!
    من خودم سال‌هاست از کاربر گنو/لینوکس هستم ولی تخریب رقیب روش درستی برای تبلیغ نیست (کاری ندارم که خود مایکروسافت هم این کار رو می‌کنه و نتیجه‌ش رو هم دیده بارها)…
  2. احسان ترک:
    16 آبا 1393 درسترش این بود بگم: مثلاً همین مایکروسافت با وارد کردن فشار و تشویق شرکت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری از عرضه درایور یا محصولات توسط آنان برای گنو/لینوکس ممانعت به عمل می‌آورد. که درستش کردم. که یعنی فراتر از سخت افزاری هست. این کار زد و بند رو با تشویق و فشار آوردن انجام می ده مثلا اگه یه شرکت بازی ساز برای گنو/لینوکس بازی بده دیگه از محبت ویژه مایکروسافت خارج می شه یا کلی موارد دیگه. مایکروسافت خیلی وقت هست این کار رو انجام می ده. معنی شما رو از تخریب رقیب نمی دونم؟ مگه گنو و یا نرم‌افزار آزاد یه شرکته که داره با مایکروشافت رقابت می کنه؟ و من دارم رقیب رو تخریب می کنم؟ گنو فراتر از این حرفهاست.
    پی نوشت: الآن مایکروسافت کمتر توانایی انجام این کارهارو داره تا قبل: با این حال مایکروسافت دیگر آن یکه دار میدان نیست و نیاز دارد تا با استفاده از ترفندهایی گوناگون خود را مطرح سازد، هر چند در برخی موارد مانند چنین موضوعی با مشکل مواجه شود.
  3. Rasool Entertainment:
    16 آبا 1393 ” گنو فراتر از این حرفهاست. “اینو من توی زومیت بگم کاربرا منو درسته میخورن :D
    کاملا هم با این تیکه موافقم ;)

ارسال نظر سریع



برچسب ها : , , , ,