منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

متن مصاحبه اختصاصی با آقای باغومیان

پیرو موضوع مصاحبه با آقای باغومیان، پاسخ ارسالی به سوالات مربوطه از طرف ایشان به تیم LinuxReview بدین شرح می‌باشد.

شما را به خواندن متن این مصاحبه دعوت می‌کنیم.

————————————————————————

جناب آقای باغومیان. امیدوارم حالتون خوب باشه. ممنونم که وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید.

—-

خوب. اگر اجازه بدید اول از خودتون شروع کنیم.

کمی از خودتون و زندگیتون برامون بگید. الان کجا هستید و چیکار می‌کنید؟ بیشتر متکی به مدرک دانشگاهی‌تون هستید یا توانایی هاتون در زمینهٔ لینوکس و در کل کامپیو‌تر؟

من حدود سه سالی هست که در کالیفورنیا زندگی می‌کنم و در حال حاضر در یک شرکت کامپیوتری به برنامه نویسی و مدیریت سیستم مشغول هستم. مدرک دانشگاهی من ربطی به کامپیوتر نداره و من همونطوری که اشاره کردید متکی به دانش و توانایی‌های شخصی در خصوص کامپیوتر و لینوکس هستم.

اولین چیزی که خیلی جالبه اینه که شما رشته تحصیلیتون کاملا از دنیای کامپیو‌تر جدا هست. کار با لینوکس رو با چه توزیعی و از کی شروع کردید؟ در حال حاضر از چه توزیعی استفاده می‌کنید؟

من کارم رو با ردهت و در سال ۲۰۰۱ شروع کردم و حالا هم روی میزکار از پارسیکس و روی سرور از دبین استفاده می‌کنم. در محل کار هم سرویس‌دهنده‌های ما CentOS هستن. روی سیستم خودم هم پارسیکس دارم.

برای کسانی که همانند خودتون در رشته‌ای غیر از کامپیو‌تر تحصیل می‌کنند یا کردند چه توصیه‌ای دارید؟ این افراد چطور می‌تونن در کنار رشتهٔ اصلی به موفقیت مورد نظر در زمینه گنو/لینوکس برسن؟ آیا روال خاص و مراحل خاصی باید طی کنند؟

هر کس بنا به علاقه و استعدادش فرایند خاصی برای یادگیری داره. معمولاً شروع کردن از بخش‌هایی که بیشترین علاقه بهش وجود داره به یادگیری بهتر و بسط علاقه کمک می‌کنه. ممکنه کسی به برنامه نویسی علاقه داشته باشه یا به شبکه سازی یا امنیت و… کلاً برای موفقیت در هر زمینه کوشش و صبر لازمه‌ی امره.

زبان برنامه نویسی مورد علاقهٔ شما چیه؟ دلیلتون چیه؟ برای کسانی که می‌خوان برنامه نویس حرفه‌ای لینوکس بشن چه توصیه‌ای دارید؟ از کجا شروع کنن و از چه منابعی استفاده کنن؟

من برای برنامه‌های غیر اسکریپتی خانواده C و برای وب هم PHP رو ترجیح می‌دم. این دو گزینه از بهترین و قابل انتقال‌ترین زبان‌ها هستن و منابع هم براشون زیاده. برای شروع کردن باید اول زبان مورد علاقه شون رو پیدا کنن و بعد ببینن که علاقه دارن تا روی کدوم بخش سیستم کارکنن؟ دوست دارن ابزارهای GUI میزکار بنویسن یا چیزهای دیگه. همونطوری که قبلاً هم گفتم، هر چیزی که با علاقه دنبال بشه بهتر جواب می‌ده.

دلیلتون برای انتخاب گنو/لینوکس چی بود؟ تا چه حد به فلسفهٔ نرم افزارهای آزاد پایبند هستید؟ گنو/لینوکس رو به خاطر فلسفه‌ش استفاده می‌کنید یا قدرتش؟ کاربران علاقه داشتند بدونن که اگر روزی از طرف یک شرکت انحصار گرا برای مثال مایکروسافت به شما پیشنهاد کار بشه می‌پذیرید؟

دلیل آغازین من پیدا کردن سکوی پایدارتری برای سرویس‌دهنده‌هامون بود که کم کم به میزکار بسط پیدا کرد. من از لینوکس هم برای قدرتش و هم بخاطر فلسفه پشت سرش استفاده می‌کنم. اگه یه کم واقع‌گرایانه فکر کنید، در دنیای واقعی خیلی اوقات مجبور هستین کاری رو انجام بدید که ۱۰۰٪ با عقایدتون سازگار نیست. این دلیل نمیشه که دست از عقاید شخصی‌تون بردارید. به هر حال من مایل نیستم برای شرکتی که دشمن نرم‌افزار آزاده کار کنم.

به نظرتون راه پیشرفت در زمینه گنو/لینوکس در خارج از ایران هموار تره؟ چه تفاوت‌هایی وجود داره و فکر می‌کنید امکانش هست که روزی به اون سطح برسیم؟ چطور؟

اینجا هم سیستم‌های مایکروسافت و اپل سهم عمده رو دارا هستند، ولی روی سرویس‌دهنده‌ها به مقدار زیادی لینوکس استفاده می‌شه. و صد البته شرایط کاری بهتری برای کسایی که روی لینوکس تخصص دارن نسبت به ایران فراهمه. به نظرم اگه توی ایران‌ها شرکت‌های بیشتری شروع به استفاده از راه حل‌های مبتنی بر لینوکس کنن، شرایط پیشرفت بهتر فراهم می‌شه.

شما خودتون الان که خارج از کشور تشریف دارید آیا از نظر سطح درآمد و امکان پیشرفت، نسبت به ایران مزایایی دارید؟ آیا قصد بازگشت به ایران رو دارید؟

به هر حال بی‌دلیل نیست که خیلی‌های برای پیدا کردن موقعیت کاری و زندگی بهتر تلاش به مهاجرت دارن. پاسخ به سؤال دوم خیر هست.

به نظر شما قرار دادن لینوکس در مقابل سیستم عامل‌های انحصاری و تجاری کار صحیحی هست؟ تا چه حد با اهداف کنونیکال موافقید؟ افزایش تعداد کاربران از نظر شما مهم تره یا پایبندی به فلسفه؟ فکر می‌کنید در صورت این رویارویی گنو/لینوکس توانایی پیروزی بر دیگر سیستم عامل‌ها رو داره؟

من فکر نمی‌کنم تلاش برای افزایش کاربران کار اشتباهی باشه. کانونیکال هم دایما سعی داره تا Ubuntu رو به کاربرای عادی بیشتر معرفی کنه که به نظر من کار بدی نیست و اگه بیشتر فکر کنید این امر در نهایت به نفع گنو/لینوکس هست. شاید به عنوان یکی از نمونه‌های خوب، بتونیم سیستم عامل Android گوگل رو نام ببریم که الان از نظر تعداد بیشترین محبوبیت رو اینجا داره، متن باز هست و قدرتمند.

فکر می‌کنید چقدر احتمال داره در آینده شرکت‌هایی مثل ادوبی نرم افزارهای خودشون رو برای لینوکس هم ارائه بدند؟ آیا این مشروط به افزایش تعداد کاربران لینوکس و کم توجهی به فلسفه آزادی نرم افزار نیست؟

من در این خصوص جوابی ندارم، ولی این طرز فکر رو هم صحیح نمی‌دونم که افزاریش کاربران به معنای کم توجهی به فلسفه پشت سر اون باشه.

آیا از نرم افزار واین تا به حال استفاده کردید؟ استفاده ازش رو کاری صحیح می‌دونید یا نه؟ به نظرتون تکلیف کاربرانی که نرم افزار جایگزین مناسبی رو برای کارشون پیدا نمی‌کنن و به لینوکس هم پایبند هستن چیه؟

نه زیاد ولی راه حل خوبیه برای کسایی که دوست دارن از لینوکس استفاده کنن و نرم‌افزار جایگزین متن باز ندارن. به نظر من وقتی هیچ گزینه‌ای ندارین، اشکالی نداره.

هدف از راه اندازی سایت تکنوتاکس چی بود؟ چرا در این مدت پیشرفت چندانی رو در این سایت ندیدیم؟ آیا برنامه‌ای از این پس برای تکنوتاکس دارید؟

هدف تکنوتاکس فراهم آوردن محیطی برای آشنا شدن کاربرای ایرانی با گنو/لینوکس و ایجاد یک اجتماع فعال در این زمینه بوده و هست و من فکر می‌کنم در این زمینه موفق هم بوده. به هر حال هر اجتماعی برای پیشرفتش نیاز به contribution کاربرهاش داره و موسسین اون نمی‌تونن همیشه ۱۰۰٪ وقتشون رو به اون اختصاص بدن. ما هم شرایط contribution رو روی سایت فراهم کردیم و تصمیم داریم این شرایط رو بهتر هم بکنیم ولی بقیه قضیه به عهده کاربرا هست.

بهتره کمی به توزیع پارسیکس بپردازیم.

چی شد که به فکر ایجاد توزیعی به اسم پارسیکس افتادید؟ کی احساس کردید که این توانایی رو دارید که یه توزیع رو ایجاد کنید و توسعه‌ش بدید؟

پاریسکس اول ابزاری داخلی برای معرفی محصولات تالار وب بود که بدلیل فقدان یک توزیع فعال فارسی در اون زمان تصمیم به عمومی کردن اون گرفتم. البته پارسیکس در ابتدا یک ریمستر بود که ایجاد اون کار پیچیده‌ای نیست.

تفاوت پارسیکس با یک توزیع ریمستر چیه؟ برای ایجاد یک توزیع از کجا باید شروع کرد و چه ابزارهایی و منابعی رو توصیه می‌کنید؟

پارسیکس در حال حاضر مخازن خودش، سرویس‌دهنده ساخت و سیستم توسعه مخصوص به خودش رو داره. ISOهای اون هم با استفاده از بسته‌های روی مخازن خودش ساخته می‌شن.

بصورت تیمی شروع کردید یا تنها؟ در حال حاضر چطور؟ آیا اشخاص غیر ایرانی هم با شما همکاری می‌کنند؟

کار روی پارسیکس رو به صورت تنها شروع کردم. الان هم عمده مسولیت‌ها رو بر عهده دارم ولی دوستانی مثل آقای یوسفی و کشاف هم توی برخی از امور با من همکاری می‌کنن. پروژه کاملاً باز هست و اگر کسی علاقه به همکاری داشته باشه، استقبال می‌کنم.

هدفتون از ایجاد این توزیع چی بود و چرا نوپیکس رو انتخاب کردید و چرا از متد linux from scratch استفاده نکردید؟ آیا اهداف اقتصادی هم در این امر دخیل بود؟ تا چه حد به اهدافتون رسیدید؟

هدف اولیه ایجاد توزیعی با ابزارهای مورد نیاز کاربر فارسی زبان به صورت از پیش پیکربندی شده و آماده استفاده بود. استفاده از یک توزیع موجود به عنوان پایه همیشه کار عاقلانه‌ای هست و کار نگهداری پروژه رو آسون‌تر می‌کنه. برای همین دلیل هم Knoppix و Kanotix به عنوان پایه‌های اولیه انتخاب شدن. دلیلش هم بر پایه دبیان بودن و سیستم اجرایی Live سریع و روون اونها بود. هدف اقتصادی از این توزیع نداشته‌ام.

چه مشکلاتی تا به حال بر سر راهتون بوده؟ چی باعث شده که با وجود این مشکلات همچنان به این راه ادامه بدید؟ اصلا قراره به کجا بره پارسیکس؟ چه برنامه‌ای برای آیندهٔ پارسیکس دارید؟

مهمترین مشکل کمبود نیرو هست و به همین دلیل بخش عمده کار بر عهده منه. ضمناً من هر ساله حدود ۷۰۰ دلار بابت سرویس‌دهنده پارسیکس هزینه می‌کنم. همونطوری که می‌بینید ما الان روند انتشار تقریباً منظم ۲ بار در سال به همراه هسته، بسته‌های نرم‌افزاری و گنوم به‌روز شده رو دنبال می‌کنیم. پشتیبانی رسمی امنیتی هم حدود هفت ماهی هست اضافه شده.

چرا اقدام به دادن فراخوان و جذب برنامه نویس برای توسعهٔ بهتر پارسیکس نمی‌کنید؟ چون همونطور که می‌دونید برنامه نویس‌های قابلی در این عرصه داریم که نرم افزارهاشون شهرت جهانی دارند.

پروژه ما یک پروژه باز هست و اعلان نیاز به همکاری هم روی صفحه خانگی سایت موجود. اگر کسی علاقه‌مند همکاری جدی هست ما استقبال می‌کنیم.

آیا خودتون به قدرت پارسیکس ایمان دارید؟ با وجود توزیع‌هایی مثل اوبونتو و می‌نت و… پارسیکس چه چیزی برای ارائه داره؟ چه چیزی باعث ترغیب یه کاربر به استفاده از پارسیکس می‌تونه بشه؟

مشخصاً ماست بند اعتقادی به ترش بودن ماستش نداره، تعداد زیادی بررسی روی پارسیکس روی اینترنت هست که می‌تونه قضاوت رو برای کاربر آسون‌تر کنه. به زودی مجموعه‌ای از اون‌ها رو روی ویکی سایت قرار خواهیم داد.

فکر می‌کنید این روند توسعه تا کی می‌تونه جواب بده؟ تقریبا بصورت تک نفره و بصورت نسبتا کند پیش رفتن به آیندهٔ این توزیع آسیب نمی‌زنه؟ به نظرتون اگر از حمایت بیشتری برخوردار باشید و بین کاربران ایرانی فرهنگ Donate جا بیوفته می‌شه پارسیکس رو در بین توزیع‌های بر‌تر در سایت دیسترو واچ دید؟

مطمعنا هرچه نیروی بیشتری داشته باشیم نتیجه کار مطلوب‌تر خواهد بود.

چیزی که خیلی کاربران رو متعجب کرده فیلتر بودن سایت رسمی پارسیکس هست. چرا در این مورد اقدامی نمی‌کنید؟

احتمالاً دلیلی داشته که دوستان فیلترچی سایت رو فیلتر کردن. علاقه‌ای به اتلاف وقت در این‌باره ندارم.

طراحی سایت پارسیکس هم گویا عوض شده. به نظر می‌رسه این می‌تونه یه شروع خوب باشه برای امیدوار کردن کاربرا. این تغییر نسبتا اساسی چه پیامی می‌تونه داشته باشه؟

هدف مرتب تر کردن پروژه‌ و دمیدن روح تازه‌ای به اون بوده و فکر می‌کنم در این خصوص موفق بودیم.

آیا پروژه‌هایی نظیر پارسیکس و یا دیکشنری xfardict جدای از مسائل فنی و… بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای شما از نظر مالی هم فوایدی داشته؟

داشتن یک پروژه متن‌باز لینوکسی نقطه مثبتی روی رزومه آدم حساب می‌شه.

خوب هست کمی هم به وضعیت IT در ایران بپردازیم.

نظرتون در مورد شبکهٔ اینترنت ملی که این روز‌ها خیلی بر سر زبان‌ها هست چیه؟ فکر می‌کنید این حرکت اگر در کنار شبکه جهانی باشه مفید تره و یا گسترش و افزایش کیفیت شبکه جهانی به تنهایی؟

ماهیت اینترنت یک ماهیت فرا ملیتی است، اینکه هر کشوری بخواد اینترنت مخصوص به خودش رو راه‌اندازی کنه به نظر من مضحک می‌آد مگر اینکه هدف اعمال طرز فکر خاصی برای کاربران اون شبکه باشه.

با توجه به وضعیت اشتغال IT در ایران و توجه شرکت‌ها به برنامه‌های مایکروسافتی در امر استخدام فکر می‌کنید چه راهی برای کاربران دنیای نرم افزارهای آزاد هست؟ می‌شه به آینده امید داشت؟

استفاده از اینترنت و زیرساخت‌های اون در ایران روز به روز گسترش پیدا می‌کنه. هوستینگ‌های داخلی هم که راه‌اندازی شده‌اند. من فکر می‌کنم باید زمینه کاری برای فعالین لینوکس و متن باز بیشتر شده باشه.

فکر می‌کنید روزی می‌رسه که ایران قانون کپی رایت رو رعایت کنه و اگر این اتفاق روزی بیوفته می‌تونه جایگاه نرم افزارهای آزاد رو تقویت کنه؟ این اقدام چه مزایا و معایبی می‌تونه داشته باشه؟

من فکر نمی‌کنم در این زمینه حداقل تا چند دهه امکان صحبت وجود داشته باشه.

‫یکی از مواردی که زمانی خیلی بر سر زبان‌ها بود بحث ایجاد لینوکس ملی بود. این پروژه به کجا رسید؟ طبق برخی اطلاعات به نظر می‌رسه این پروژه چندین سال هست که متوقف شده و حتی به مرحله ایجاد نسخه هم نرسید..!

هدف پروژه لینوکس ملی هیچ‌وقت ارایه یک توزیع نبوده، بلکه زمینه سازی پشتیبانی بهتر از زبان فارسی در برنامه‌ها و کتابخانه‌های پایه‌ای مختلف و اعمال اون بر روی توسعه‌دهنده‌های اصلی بود که در اکثر موارد این کار با موفقیت صورت گرفت.

یکی از معضلاتی که در جامعه دانشگاهی دیده می‌شه ضعف عجیب سیستم، در آموزش دانشجویان رشتهٔ کامپیو‌تر هست. بطوری که بسیاری از دانشجویان در صورتی که بصورت شخصی به دنبال یادگیری نباشند در آخر توانایی‌های لازم برای استفاده از تحصیلاتی که کسب کردند رو ندارن. مشکل رو از کجا می‌دونید و فکر می‌کنید چه راه کاری برای حل این مسائل می‌تونه وجود داشته باشه؟

این معضل مخصوص به ایران نیست. هر جای دنیا و حتی در بهترین دانشگا‌ه‌ها هم امور مربوط به دنیای واقعی رو به شما آموزش نمی‌دن. این خود دانشجو هست که باید دنبال علم بره و با مطالعه و کنکاش دانشش رو افزایش بده و تجارب عملی کسب کنه.

در آخر:

با توجه به اینکه مسئولیت‌های زیادی رو به صورت آزاد بر دوش دارید‌، چه پیشنهادی به کاربران ما دارید که از اینترنت به جای ابزاری برای سرگرمی‌، به عنوان ابزاری برای پیشرفت و آموزش خود و دیگران استفاده کنن‌! می‌تونید یک مبدا برای شروع به کاربران پیشنهاد کنید؟

به نظر من یک کار خیلی ساده و در عین حال مفید می‌تونه با اشتراک گذاشتن چیزهایی باشه که یاد‌ می‌گیرن باشه. این کار رو هم می‌شه با مشارکت در انجمن‌های مختلف یا با راه‌اندازی بلاگ انجام داد.

نظر شما در مورد سایت LinuxReview. ir و تیم اون چی هست؟ به نظرتون اقدامات این سایت تاثیری در جلب و افزایش سطح آگاهی کاربران داره؟ چه توصیه‌هایی برای این سایت و تیمش دارید؟

صد در صد وب سایت‌های با محتوای با کیفیت نقش مهمی در افزایش اطلاعات و آگاهی کاربران داشته باشن. توصیه من این هست که کارتون رو با علاقه دنبال کنید و سعی کنید بجای اضافه کردن امکانات متعدد، کیفیت اونهایی رو که دارید بهتر کنید.

در آخر اگر سخنی با کاربران دارید و یا حرف خاصی رو مد نظر دارید خوشحال می‌شیم با ما در میان بگذارید.

دنیای متن باز دنیای contribution هست. اگر از چیزی به صورت رایگان استفاده می‌کنید، در عوض اون باید حداقل کاری انجام بدید. این کار می‌تونه از مشارکت توی پروژه‌ها تا نوشتن راهنما یا راهنمایی و کمک به کاربران دیگه توی انجمن‌ها و لیست‌های پستی متغییر باشه.

از طرف تمامی کاربرانی که این مصاحبه رو مطالعه کردند و همچنین از طرف تیم لینوکس ریویو لازم می‌دونیم یک بار دیگه از اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید و بسیاری از شبهات رو رفع کردید از شما تشکر کنیم.

براتون آرزوی موفقیت و پیروزی داریم.

27 دیدگاه برای این نوشته:

  1. \'\'طاهر:

    2011-Jul-09
    ممنون دوست عزیز
    مصاحبه ی خوبی بود
    موفق باشید.
  2. \'\'علی:

    2011-Jul-09
    Thanks
  3. \'\'شاهین آزاد:

    2011-Jul-09
    مصاحبه خوب و تقریبا کاملی بود‌. مخصوصا این که جبهه گیری آقای باغومیان‌، در مورد جذب همکاری برای توسعه‌ی پارسیکس رو خیلی خوب روشن کردید که به نظر من می‌تونه کمک بزرگی برای توسعه‌ی پارسیکس باشه‌.
  4. \'\'finaprp:

    2011-Jul-09
    مصاحبه خوبی بود و آقای باغومیان هم جوابهای کوتاه و در عین حال کاملی ارایه دادند.
  5. \'\'eMan:

    2011-Jul-09
    ممنون از دوستانی که کامنت گذاشتن و همچنین از آقای باغومیان بابت این مصاحبه
    بله شاهین جان کاملا باهات موافقم
    امیدوارم با این اطلاع رسانی دوستانی که کمکی از دستشون بر میاد یه مددی بکنن
  6. \'\'shahram:

    2011-Jul-09
    فقط میتونم بگم میخوامت آلن جان فراوون(ببخشید اگه خیلی پسر خاله شدم ولی نتونستم جلوی خودمو بگیرم)امیدوارم که هر روز از این هم موفقتر بشی.از LinuxReview هم به خاطر کار فوق العاده مفیدشون ممنونم
  7. \'\'Pyruzan:

    2011-Jul-09
    با تشکر از آلن عزیز برای جوابای خوب و مفیدشون و همچنین از مسعود و بقیه بچه‌ها که زحمت این مصاحبه‌ی عالی رو کشیدن :)
  8. \'\'رسول:

    2011-Jul-09
    سلام

    متشکر بابت مصاحبه .. برام جالب بود.. من نمیدونستم ایشون رفتن کالیفرنیا.. ای کاش علت رفتنشون رو هم مپرسیدید..

    بازم ممنون

  9. \'\'رسول:

    2011-Jul-09
    راستی. زیباترین جوابی رو که در باره فیلتر کردن سایت ها شنیده بودم رو ایشون گفتن.. خیلی لذت بردم وقتی گفتن علاقه ندارم که وقتم رو حدر بدم برای برادران فیلتر چی..!!! :)
  10. \'\'RF:

    2011-Jul-09
    دوستان خیلی خیلی ممنون از مضاحبه عالیتون.
    موفق باشید
  11. \'\'همایون:

    2011-Jul-09
    برادران linuxreview کارتون حرف نداره!
    خیلی مفید و خواندنی، البته بد نبود که قبل از مصاحبه یه نظر سنجی می‌گذاشتید تا خواننده‌ها سوالات خودشون رو مطرح کنن.
    سایت فارسی با محتوا در مورد نرم افزار آزاد کم داریم، خداییش دمتون گرم!
  12. \'\'سلمان محمدی:

    2011-Jul-09
    من می‌خوام یه نظر متفاوت بدم
    اگر هدف آقای باغومیان توسعه‌ی گنو/لینوکس برای فارسی زبان‌ها هست پس برای چی نسبت به عدم دسترسی خیل عظیمی از فارسی‌ زبان‌ها به پروژه‌ی خودشون این‌قدر بی‌تفاوت هستن؟
    نمی‌دونم چرا ولی این بی‌تفاوتیشون باعث شد اگه یه‌جورایی یه ریزه به همکاری با پروژه‌ی ایشون علاقه داشتم، اون یه ریزه علاقه‌ام هم رو از دست بدم.
    anyway a better world consists of better people

    امیدوارم اگه خدا بخواد آقای باغومیان موفق بشن

  13. \'\'eMan:

    2011-Jul-09
    همایون جان یه پست ویژه در این مورد قبلا زده شده بود
    این سوالاتی که پرسیده شده و در متن مصاحبه میبینید اکثرا سوالاتی بوده که کاربران سایت از ایشون پرسیده بودند
  14. \'\'mFat:

    2011-Jul-10
    من که تا پایان عمر خودم رو مدیون آلن عزیز میدونم. ایشون با راه‌اندازی تکنوتاکس و پارسیکس و بقیه کارها در واقع تاریخساز شدن.
  15. \'\'shahinism:

    2011-Jul-10
    یه نکته باقی می‌مونه سلمان جان‌. کاربر توی ایران‌، اگه نتونه به سایت پارسیکس دسترسی پیدا کنه‌، یعنی نتونسته به خیل عظیمی از سایت‌ها که در آینده بهش نیاز پیدا می‌کنه دسترسی پیدا کنه‌.

    همونطور که همیشه گفتم‌، اولین چیزی که یه کاربر برای حرفه‌ای شدن توی ایران نیاز داره‌، روش‌های دور زدن چنین سانسور‌هایی است‌! به نظر خودت این دلیل برای عدم همکاری کمی دور از انصاف نیست‌؟

  16. \'\'سلمان محمدی:

    2011-Jul-10
    شاهین جان اول از همه من این نکته رو بگم که من با فیلترینگ موافق هستم. شاید تو ایران یک سری نقص داشته باشه ولی بخاطر یک سری نقص نمی‌شه کل سیستم فیلترینگ رو این‌جور به تمسخر گرفتاگه دوست داشتی شاهین جان یک سری با هم در مورد فیلترینگ بحث می‌کنیم این‌جا جای بحث درموردش نیست. البته با نظرت کاملا موافقم که بعضی مواقع واقعا اعصاب آدم رو له می‌کنه.
    بحث من سر بی‌تفاوت بودن آقای باغومیان نسبت به این مساله هست حرفی که من رو ناراحت کرد اینه: علاقه‌ای به اتلاف وقت در این‌باره ندارم. خیلی موارد بوده که وب‌گاه‌ها به اشتباه فیلتر شدن و با مکاتبه می‌شه رفع فیلترینگ کرد. (البته اگه فیلترینگ اون‌ها اشتباه بوده)
    وقتی یه بچه می‌خواد تو مدرسه امتحان بده به رفتار مادر اون بچه توجه کنید. همه کاری می‌کنه تا اون بچه تو امتحان موفق بشه. اگه آقای باغومیان اون سیستم عاملی که بوجود آوردن رو مثل بچه‌ی خودشون می‌دونستن حاضر بودن همه کاری بکنن تا همه بهش دسترسی پیدا بکنن. این‌جا که هست من نسبت به به هدف آقای باغومیان شک می‌کنم.
    اگه خودشون می‌یومدن اینجا و جواب سوال‌ها را می‌دادن بهتر بود چون من خیلی سوال ازشون دارم.
    و تشکر می کنم ازتون بابت این مصاحبه‌ی عالی.
  17. \'\'سلمان محمدی:

    2011-Jul-10
    رسول جان بهتر نیست نظرت رو تجدید کنی؟ رسول جان کسایی که وب‌گاه پارسیکس رو فیلتر کردن از فیلتر شدن اون ضرر نمی‌کنن این ما هستیم که ضرر می‌کنیم منظورم از ما کل ایرانیانی هست که نمی تونن از فیلترینگ رد شن آیا چند درصد می‌تونن تو ایران از فیلترینگ رد شن؟ آیا ارزشش رو داره که مثلا از وی.پی.ان هایی استفاده کنیم که معلوم نیست مال کیه و آیا اطلاعات ما دزدیده می‌شه یا نه؟
    استفاده از آنتی‌فیلترها به نظر من کار عاقلانه‌ای نیست بجز در مواقع ضروری. رسول جان این ما هستیم که داریم از فیلترینگ‌های بی‌مورد ضرر می‌کنیم نه کسایی که تو خارج از ایران هستن. ما باید به فکر هموطن‌هایی که باشیم که با هزار امید و آرزو و هزاران هزار هدف برای خدمت به خودشون و جامعه و حتی جامعه‌ی متن‌باز وارد دنیای متن‌باز می‌شن ولی نمی‌خوان یا نمی‌تونن از فیلترینگ رد بشن. آیا برای کسایی که اون‌ها رو نادیده می‌گیرن باید دست زد و هوررا کشید؟ یا باید بهش گفت که جامعه‌ی متن باز ایران مثل یک ارتش می‌مونه. این ارتش نیاز به آدم‌های خیلی بیش‌تر از حال‌حاضر داره آدم‌هایی که تو یه جای پرت زندگی می‌کنن تو داهات فقط خودشون هستن و یک کامپیوتر پوکیده. ولی با این حال با شرکت‌های انحصارگرا و محصولاتشون مخالفن. برای اون‌ها باید دست زد و هورا کشید نه کسایی که تلاش برای دسترسی هموطن‌های خودش به محصولات متن‌بازی که کلی آدم روش وقت گذاشتن رو وقت تلف کردن می‌دونه.
    این ها همه نظرهای شخصی من بود و حجتی بر درست بودنش نیست.
  18. \'\'finaprp:

    2011-Jul-10
    «من با فیلترینگ موافق هستم»

    اگر شما از فیلترینگ خوشتون می آید یا فکر می کنید که نباید به اطلاعاتی غیر از ازلاعات رسمی و حکومتی نگاه کنید بهتر است خود در خانه ی خود خود را محدود کنید! نه این که دیگران را نیز به چیزی که قبول ندارید محدود کنید و سایتهای سیاسی و … مخالف رو فیلتر کنید یا با فیلترینگ اشتباه ملت را اذیت کنید.

  19. \'\'finaprp:

    2011-Jul-10
    کار خوبی نیست.

    ازلاعات = اطلاعات

  20. \'\'finaprp:

    2011-Jul-10
    به چیزی که قبول ندارید = به خاطر چیزی که قبول ندارید.
  21. \'\'thelastblack:

    2011-Jul-10
    مرسی بابت مصاحبه
    من هم میخواستم بر خلاف رشتم، یکم دنبال لینوکس برم. الان مصمم تر شدم. مرسی از آقای باغومیان و linuxreview
  22. \'\'Ardeshir:

    2011-Jul-11
    ببخشید اما پرسش های شما از آقای باغومیان بسیار پیش پا افتاده و ساده بود. می شد پرسش های بهتری کرد. نظر شما درباره اینترنت ملی چیست؟! این هم شد سوال؟ طراحی سایت پاریسکس گویا عوض شده!!
    پرسش هایی که نشان از آماتور بودن دارد.
  23. \'\'همایون:

    2011-Jul-11
    بله
    تازه یادم اومد که توی گودر خونده بودمش
    کم کاری از من بوده
    به هر حال ممنون
  24. \'\'رسول:

    2011-Jul-12
    سلام

    اقا سلمان

    ببینید من طراحم… خیلی وقت پیش ها که سایت های بزرگ امروزی وجود نداشتن ما داشتیم وب گردی میکردیم.. اونوقت هم فیلتر بود و علم ما کم بود نسبت به این مساله.. خب البته این طور هم همه جا فیلتر نبود…

    خلاصه سال ها تلاش کردم تا ازش عبور کنم و راه های زیادی رو گزوندم ولی میدیدم که یدفه سایت هایی رو فیلتر میکردن که ادم شاخ درمیاورد مثلا این قسمت کدکس های ورد‍رس!!!! ابلحانه ترین حرکت برادران فیلتر چی بود (تیکه جدید :-D ) خب این یعنی چی؟ یعنی یه عده ادم واقعا بی سواد پشت پرده اند.. باور کنید بی سوادن من به علت فعالیت پدرم با خیلی از این ها دیدار داشتم… بابا طرف نمیدونست میشه لینوکس رو دانلود کرد در حالی که داشت باهاش در حد حرفه ای کار میکرد.!!؟ باورتون میشه؟ چون نشته بود و بهش گفته بودن این کارو بکن و انگولک کرده بود و یاد گرفته بود.. پس وقتی دیدم این طور ادما دارن فیلتر میکنن و هیچ قانون و قراردادی هم وجود نداره گفتم که وای برما من دیوانه بودم که میخواستم ازش عبور کنم که فردا امکان داره گوگل هم فیلتر بشه چون شاید اون اقاهه از عکس گوگل خوشش نیاد ..!! کافیه همون دکمه قرمزه که اون یکی اقاهه یادش داده رو بزنه تا گوگل هم اره.. فیلتر بشه..! :yes:

    پس نگران نباشید بزار حال کنن برای خودشون ماهم راهشو بلدیم … حالا حی جوش بزن که دارن فیلتر میکنن

    البته محتوا هم مهمه .. برای مثال کسی که یه سایت داره و داره ازش درامد کسب میکنه براش فیلتر مهمه و اگه سایتش فیلتر شه به هر دری میزنه تا باز کنه ولی پروژه بزرگی چون پارسیکس که توی بین اللمل مطرحه و به اسم یه توضیع فارسی ازش یاد میشه که نیازی به التماس به برادران نداره.. اونا اگه این رو درک میکردن که فیلتر نمیکردن پس چرا خودشو کوچیک کنه ؟ اگه من پارسیکس میخوام پس به روشی که بلدم بدستش میارم فقط میمونه انجمنش که اونم با توجه به توضیحی که دادم باید گفت واقعا حیفه که التماس کنی برای باز کردن فیلتر چون هر کاری کنی دوباره فیلتر میکنن

  25. \'\'لوبیا سبز:

    2011-Jul-12
    علت فیلتر شدن سایت بزرگترین مرجع توزیع لینوکس فارسی یعنی سایت parsix.org کشف شد.
    هرچه از سیستم عامل لینوکس یاد گرفتم از این سایت مفید بوده.
    اما دلیل فیلترینگ : احتمالا یه آدم بیسواد یا چشم و دل ناپاک کلمه پارسیکس رو تو سایت دیده فکر کرده منظور پارسی + اونجای خانماست !
    خاک بر سر اونایی که همه چیزو زیر ناف می بینند!
    مسئولین سایت هم خواستن ثواب کنند کباب شدند و گویا دیگه پیگیر قضیه نشدند!
  26. \'\'black:

    2011-Jul-13
    واقعا تاسف و تعجب برانگیزه! حتی یه بار سایتو نگاه نکردن ببینن چیه؟ همینجوری فیلتر شده؟
    خاک بر سر ما!
  27. \'\'علیرضا:

    2011-Jul-13
    با سلام و تشکر به خاطر مصاحبه
    دوست عزی سایت پارسیکس کی قیلتر بوده؟
    اگر بنده با فیلترینگ کلا مخالفم ولی هیچ وقت سایا پارسیکس رو فیلتر شده ندیدم
    بازم متشکر
    موفق باشید

\"ارسال



برچسب ها :