منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی عبارت است از مستقل نمودن محل فیزیکی پردازش اطلاعات از محل فیزیکی کاربر و موفقیت در بکارگیری این تکنولوژی، مستلزم اجرا و مدیریت تمامی اجزای آن می باشد.

چرا مجازی سازی؟

امروزه گسترش شبکه ها و محاسبات رایانه ای و نیاز به استفاده از آن جزء لاینفک یک فعالیت، اعم از تجاری و غیر تجاری به شمار می آید، به این معنی که شرکتها و موسسات گوناگون نه تنها ناگزیر به استفاده از این تکنولوژی جهت تسریع فرآیند دستیابی به اهداف تعین شده سازمانی خود می باشند، بلکه می بایست شرایطی را فراهم نمایند تا بتوانند بیشترین تطبیق را با تغیرات محیط رقابتی داشته باشند.از سوی دیگر استفاده از این تکنولوژی ها وابستگی و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. امروزه یکی از چالشهای سازمانهای بزرگ، خرابی شبکه و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری است که منجر به فلج شدن کلیه فعالیتهای سازمان می گردد. هر چند ممکن است این مشکلات برای زمان محدود رخ دهند، نتایج آن برای سازمان زیان آور و پر هزینه خواهد بود. برخی از این چالشها عبارتند از:

  • آلودگی شبکه بدلیل استفاده کاربران از فایلهای ویروسی
  • پهنای باند محدود در سازمان و هزینه های افزایش آن
  • سرقت اطلاعات سازمان
  • عدم تجمیع داده ها و فایلهای سازمان
  • مشکلات تهیه نسخه پشتیبان اطلاعات بدلیل عدم تمرکز داده ها
  • هزینه های بروز رسانی مکرر نرم افزاری/ سخت افزاری
  • خرابی سخت افزاری کلاینت ها
  • خرابی نرم افزاری کلاینت ها
  • هزینه های بالای نیروی انسانی مدیریت شبکه
  • چالشهای کنترل برنامه های مورد استفاده کاربران و….

چالشهای فوق سبب ایجاد نیاز برای خلق تکنولوژی نوین مجازی سازی گردید.

اهمیت مجازی سازی

چه راهکاری را می ­توان به منظور حداقل سازی هزینه­ ها به کار برد؟ چه راهکاری را می­توان به منظور سرمایه گذاری مفید در دوران رکود اقتصادی جهان به کار گرفت؟ چگونه می­ توان با سرمایه گذاری درست، ریسک بحران شدید اقتصادی را که کشورمان را تهدید می ­کند، کاهش داد؟
مجازی سازی می­ تواند راهکاری بسیار مناسب باشد. فکر کنید به جای آنکه ۱۰ سرور فیزیکی داشته باشید که ۱۰ سیستم عامل مختلف بر روی آن­ها نصب باشد و هر کدام سرویس خاصی را به کاربران دهند، تنها دو سرور فیزیکی داشته باشید و در عین حال ۱۰ سیستم ­عامل که بر روی این دو سرور به صورت همزمان به کاربران سرویس دهی نمایند.

جالبتر از آن، اگر بدانیم راهکار دوم کارایی شبکه ما را نیز افزایش دهد و زمان از کار افتادگی سرویس­ها را چه به صورت سخت افزاری و چه نرم افزاری به میزانی کاهش دهد که کاربر نهایی هرگز متوجه این اختلال نشود، می­توانیم با اطمینان خاطر به سمت پیاده­ سازی این راهکار حرکت نماییم.

راهکارهای مجازی سازی

مجازی سازی را می­توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد، این دو بخش دو راهکار مختلف هستند که هر سازمان می­ تواند با توجه به نیاز و شرایط خود یکی از این دو راه را برگزیند.

روش اول: چندین سیستم­ عامل بر روی یک سرور

این روش برای تمامی سازمان­ ها چه کوچک و چه بزرگ لازم است. مجازی سازی به شما اجازه می­دهد تا چندین سیستم­ عامل را بر روی بستر سخت افزاری یک سرور داشته باشید. مثلاً فرض کنید شما در شبکه خود ۳ سرور مختلف دارید.

  • یک سرور MS Windows Server 2008به منظور میزبانی سرویس Active Directory
  • یک سرور Linux Fedora  یا debian  یا suse به منظور میزبانی پورتال سازمانی
  • یک سرور MS Windows Server 2003به منظور میزبانی سرویس ISA

حال فرض کنید شما مجازی سازی را بر روی سرورهای خود پیاده سازی می­ نمایید. حالا یک سرور خواهید داشت که سه سیستم عامل ذکر شده روی آن قرار دارند و به صورت همزمان، هر سه مشغول ارائه سرویس خود در شبکه هستند. این گونه، هزینه­ های شما تا نزدیک به یک سوم کاهش پیدا می­کند زیرا هزینه­ های بسیاری همچون برق مصرفی و تولید سرمایش به میزان قابل ملاحظه­ ای کاهش می­ یابد.

روش دوم: یک سیستم عامل بر روی چندین سرور

این روش بیشتر برای سازمان­ های بزرگ، آزمایشگاه­ ها و نیز سازمان­ هایی که نیازمند توان پردازشی بالایی هستند مفید است. این روش به شما اجازه می دهد تا از بستر سخت افزاری چندین سرور استفاده نموده و یک سیستم­ عامل را پشتیبانی نمایید. استفاده از چندین سرور فیزیکی مقدار منابع بسیار بیشتری را در اختیار سیستم عامل ما قرار می­دهد. به طور مثال سیستم عامل ما قادر خواهد بود از چندین CPUبه منظور انجام اعمال پردازشی خود استفاده نماید که قدرت بسیار بیشتری را در اختیار او قرار می­دهد.

مزایا و منافع مجازی سازی چیست؟

از اساسی­ ترین دغدغه­ های مدیران ITمیتوان به کاهش هزینه ­های نگهداری شبکه اشاره داشت. هزینه هایی که روز به روز در حال افزایش هستند مانند:

  • هزینه برق مصرفی
  • هزینه نیروی فنی مورد نیاز به منظور نگهداری سیستم­ها
  • هزینه­ سرمایش اتاق سرور
  • هزینه خرید و تعویض سخت افزار مورد نیاز سرورها
  • هزینه ناشی از عدم کارکرد صحیح شبکه و از کار افتادن آن و …

که می­توان این لیست را تا مدت ­ها ادامه داد و فهرست بلند بالایی از این هزینه­ های سنگین تهیه کرد. بدین جهت می توان با استفاده از مجازی سازی از مزایا و کاربردهای بیشمار آن استفاده نمود که در زیر به چند مورد از این مزایا اشاره می‌گردد:

۱- بهره وری هر چه بیشتر از سخت افزار و کاهش هزینه ها

۲- استفاده بهینه از  فضای فیزیکی در مراکز داده و کاهش هزینه ها

۳- کاهش شدید در مصرف انرژی الکتریسیته مصرفی در مراکز داده و کاهش هزینه ها

۴- کاهش هزینه نگهداری و مدیریت سرور و سرویس ها و کاهش هزینه ها

۵- امکان ایجاد محیطهای  Test & Developmentبه صورت بسیار مقرون به صرفه

۶- پشتیبان گیری و بازیایی سرورها (Disaster Recovery & Backup)

7-امنیت سرورها

۸- کاهش شدید هزینه تجهیزات شبکه

می­خواهید بیشتر بدانید؟ با ما تماس بگیرید و نیز از از این مقاله استفاده کنید …

مطالب مرتبط :

xen client



برچسب ها : , , , , ,