منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مدیریت پروژه کیوت در اختیار توسعه‌دهندگان

چهارده ماه بعد از آنکه نوکیا اعلام کرد مدیریت پروژه کیوت(Qt) را به دست جامعه خواهد سپرد، این وعده عملی میشود. در این مدت برنامه‌نویسان کیوت از داخل و خارج نوکیا در حال تبادل نظر و بحث و بررسی عملی کردن این برنامه بودند.

و حالا نتیجه آن اعلام شد! شاید کیوت اولین پروژه نرم‌افزار آزاد باشد که توسط شرکت تجاری توسعه یافت، و در اوج تحویل جامعه گردید، تا سرعت توسعه‌اش حتی سریعتر از قبل شود.

حالا، به نوشته Lars Knoll و Daniel Kihlberg از مدیران تیم توسعه کیوت:

میزبانی وب پروژه کیوت به دامنه جدید qt-project.org منتقل خواهد شد، و این دامنه و محتویات آن در اختیار یک بنیاد غیرانتفاعی قرار خواهد گرفت، که کار این بنیاد تنها نگهداری این سیستم خواهد بود، و همه چیز از جمله سورس کد، سیستم باگ ترکینگ، لیستهای پستی کیوت و دیگر مسائل مرتبط، به این وبسایت جدید منتقل شده، در اختیار این بنیاد غیرانتفاعی قرار خواهند گرفت.

همه تصمیم گیری های فنی و غیر فنی پروژه توسط جامعه‌ برنامه‌نویسان و نگهدارنده‌ها گرفته خواهد شد! و این یعنی مدیریت پروژه دست جامعه خواهد بود. این جامعه برنامه‌نویسان همین الان در حال کار روی نسخه ۵ کیوت هستند. جامعه‌ برنامه‌نویسان کیوت، امروز متشکل از حدود ۵۰۰هزار برنامه‌نویس است.

در حال حاضر ۳۰ درصد از نامزدهای احتمالی احراز پستهای مدیریتی در پروژه کیوت، افرادی خارج از شرکت نوکیا هستند، برنامه‌نویسانی که تا به امروز با این پروژه همکاری کردند. افرادی از پروژه KDE و شرکتهایی از کیوت استفاده می‌کنند.

مروری بر گذشته کیوت:

سال ۲۰۰۰ کیوت تحت مجوز QPL روی سیستمهای لینوکس/X11 منتشر می‌شد، که یک مجوز آزاد اما غیرقابل انطباق با GPL بود. همان سال مجوز به GPL v2 تغییر کرد، و در سال ۲۰۰۳ کیوت روی Mac OS هم تحت مجوز GPL منتشر شد. سال ۲۰۰۵ نسخه ۴ از چارچوب کیوت منتشر شد، و سپس مجوز GPL v3 بعنوان یک حق انتخاب برای کاربران قرار داده شد. سال ۲۰۰۹ بعد از آنکه شرکت نوکیا شرکت ترولتک و تنها محصول آن کیوت را خریداری نمود، مجوز LGPL هم به مجوزهای کیوت افزوده شد. و سپس سورس کد کیوت که تا به آن روز بصورت داخلی توسعه می‌یافت و پس از انتشار در دسترس جامعه قرار می‌گرفت، به سرورهای gitorious  منتقل شد، و همزمان با توسعه در اختیار جامعه قرار گرفت.

اکتبر ۲۰۱۱ همه مسائل و اختیارات مرتبط با توسعه و انتشار کیوت تحویل جامعه خواهد شد. البته نوکیا همچنان بعنوان بزرگترین شریک در توسعه کیوت شرکت خواهد داشت. چون همچنان کیوت بعنوان چارچوب توسعه برای ارائه سرویس به یک میلیارد کاربر بعدی نوکیا خواهد بود.

چه فایده؟

خوب این سوال را کسی که به فلسفه نرم‌افزار آزاد و چرخه توسعه‌ آن آشنایی داره نخواهد داشت، اما بد نیست در مورد آن نیز صحبت کنیم.

سرعت توسعه خیلی بیشتر خواهد شد، مخصوصا روی سکوهای مختلف! همه نوکیا را بعنوان بزرگترین شرکت تولید کننده گوشی موبایل می‌شناسند، و بیشترین سهمی که تا به امروز نوکیا در توسعه کیوت داشته، پشتیبانی خوب از دستگاههای موبایل بوده. هرچند روی سکوهای دیگر هم چون گذشته توسعه کیوت ادامه داشته.

هنگامی که همه حق برابر در توسعه و تصمیم گیری برای سیستم رو داشته باشند و ارزش گزاری بر اساس شایسته سالاری باشد بدون شک انگیزه‌ی من و شرکت‌هایی مثل اینتل که در محصولات‌شان از کیوت استفاده می‌کنند برای مشارکت بیشتر خواهد شد. پروژه KDE نیز که تا امروز بزرگترین مجموعه نرم‌افزاری بر مبنای Qt بوده می‌تواند سهم پررنگ‌تری در توسعه و سیاست گذاری‌های آن داشته باشد.

انتشارهای بیشتر و سریعتر، پورت شدن به سکوهای بیشتر از جمله اندروید، از نتایج بارز این تغییر خواهند بود.

منابع (+ +)



برچسب ها : , , ,