منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

معرفی انواع میز کار در لینوکس

میزکار های زیادی در دنیای گنو/لینوکس وجود داره که هر سیستم عامل از یک سری میزکار به صورت پیش فرض پشتیبانی می کنه که برخی از مهمترین میز کار های قابل استفاده در سیستم عامل های گنو / لینوکس رو معرفی می کنم.

شکی نیست انتخاب میز کار کاملا به سلیقه ی شخص بستگی داره و در این مطلب جدا از علایق شخصی خودم و نسبت به تعاریف میز کار در سایت های انگلیسی زبان صحبت خواهم کرد.

 

Plasma / KDE

میز کار پلاسما یا KDE یکی از حرفه ای ترین و زیباترین میز کار های سیستم عامل گنو / لینوکس به شمار میره که ابزار های بسیار زیادی برای تنظیمات ساده تا حرفه ای در حالت پیش فرض در خودش جای داده.

برخی از علاقه مندان به این میز کار معتقدن کار با این میز کار حتی از میز کارهای سیستم عامل های MAC OS X و Windows هم ساده تره و در عین سادگی ابزارهای بسیار زیادی برای تنظیمات شخصی در اختیار کاربران قرار میده.

از ویژگی های منحصر به فرد این میز کار نرم افزار مدیریت فایل  Dolphin هست که یکی از مهمترین ویژگی های یک میز کار ابزار مدیریت فایل اونه که در عین سادگی خیلی حرفه ای باشه.

دیگر ویژگی های میز کار KDE پلاگین های منحصر به فرد و زیبا, و داشتن برنامه هایی همچون Krita, Kdenlive, Calligra Office Suite, digiKam, Kwrite  Okular و چندین برنامه ی قوی دیگه که توسط تیم KDE توسعه داده میشن.

از جمله ضعف های این میز کار سنگین بودن اونه که اگه می خواهید این میز کار رو استفاده کنید توصیه میکنم رم سیستمتون دوگیگ یا بالاتر باشه  و ضعف دیگه ی این میز کار  رو میشه ابزار Kmail دونست .

میز کار Plasma میز کار پیش فرض خیلی از سیستم عامل ها از جمله OpenSUSE است.

Plasma , ‍‍‍پلاسما

KDE

 

Gnome

پروژه ی  Gnome به معنای GNU Network Object Model Environment توسط Miguel de Icaza و Federico Mena در سال ۱۹۹۷ استارت زده شد .

از ویژگی های میز کار گنوم سادگی در عمکرد , محیط کاربرپسند , سرعت بالا و سبک بودن این میز کاره.

به دلیل رفتن دستگاه ها به سمت صفحه نمایش های لمسی میز کار گنوم نسخه ی ۳ خودش رو سازگار با این صفحه نمایش ها عرضه کرد که کمی از محبوبیت اون رو کاست . یکی از عوامل محبوبیت Gnome رو میشه استفاده ی سیستم عامل اوبونتو از این میز کار دونست.

اما گنوم یا به گفته ی برخی نوم همچنان یکی از محبوبترین میز کارهاست و هر روز بر امکانات و زیبایی اون اضافه میشه .

Gnome

گنوم

 

Unity

Unity در اصل یک میز کار  نیست بلکه یک شل گرافیکیه که توسط شرکت کنونیکال توسعه داده میشه .

Unity بر روی  گنوم سوار میشه و از برنامه های این میز کار به صورت پیش فرض استفاده میکنه .

از جمله ویژگی های Unity  محیط بسیار زیبا , استفاده از نرم افزارهای گنوم به صورت پیش فرض , سبک بودن اون و استفاده ی درست و بهینه از تمامی صفحه نمایشه.

اساس کار پروژه ی Unity استفاده ای این Shell بر روی سیستم های دسکتاپ , تبلت و موبایل ها به صورت همزمان و با یک محیط تقریبا مشابه است.

این میز کار بر روی سیستم عامل اوبونتو به صورت پیش فرض استفاده میشه و مهمتریم عامل محبوبیت روز افزون این میز کاره.

Unity

پروژه ی Cinnamon  به معنای دارچین توسط سیستم عامل  LinuxMint که رده ی اول در سایت Distrowatch  رو داره  استارت زده شد .

Cinnamon همانند Unity یک Shell محسوب میشه که بر روی میز کار Gnome سوار شده . سیستم عامل LinuxMint یک توزیع بسیار محبوب برگرفته از Ubuntu است به دو دلیل مهم یکی نرفتن به سمت میز کار Unity و دومی رها شدن از تغییرات به وجود اومده در گنوم ۳  این پروژه رو استارت زد.

از جمله خصوصیات این میز کار  شباهت زیاد اون  به میز کار ویندوز برای افرادی که تازه به سمت لینوکس مهاجرت داشتن , سرعت بسیار بالا و استفاده ی کم از منابع سیستم و قابل تغییر بودن اون دونست.

Cinnamon

 

MATE Desktop

Mate هم همانند Cinnamon یک انشعاب از گنوم است با این تفاوت که نه از گنوم ۳ بلکه از گنوم ۲ !

برای اینکه این پروژه با گنوم ۳ متفاوت باشه تغییرات زیادی بر روی نام پکیج ها داده شد , مثلا Nautilus به Gaja , ابزار Gredit به Pluma و Evince به Atril و …

مهمتریم ویژگی میز کار Mate شباهت اون به میز کار گنوم ۲ است که کاربرانی که دوست نداشتن  به Gnome 3 یا Unity مهاجرت کنن از این میز کار استفاده میکنن.

 

LXQt

میز کار LXQt برگرفته از LXDE محبوب ترین میز کار سبک و ساده است که انشعاب دو پروژه ی LXDE و Razor-Qt است که اولین نسخه ی قابل استفاده ی اون در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. اوایل تیم توسعه از Qt4 استفاده میکرد که بعدا برای توسعه ی سریعتر  به سمت Qt5 و KDE Frameworks 5 رفتن.

این میز کار هنوز خیلی جا برای کارداره اما در آینده ی نه چندان دور بهترین جایگزین برای میز کار LXDE محسوب میشه.

از جمله ویژگی های این میز کار سرعت بسیار بالا و کم حجم بودن اون و استفاده ی اون برای سیستم های بسیار قدیمی دونست.

Xfce

میزکار Xfce یک میزکار بسیار قدیمی و سبک است که از سال ۲۰۱۵ هنوز آپدیت نشده که سیستم عامل هایی همچون Manjaro , PC/OS , Salix و Mythubuntu از این میز کار استفاده میکنن.

ویژگی بارز این میز کار استفاده ی بسیار کم از منابع سیستمه که برای سیستم های بسیار قدیمی قابل استفاده است.

Pantheon

یکی از قوی ترین پروژه هایی که شروع به کار کرد میز کار pantheon است که سیستم عامل محبوب elementary OS به صورت پیش فرض از این میز کار استفاده میکنه.

این میز کار انشعابی از Gnome 3 نیست و با گذاشتن ابزار متفاوت در کنار هم این میز کار رو به وجود اومده .

 

 

LXDE

اگر فکر می کنید سبکترین میزکار XFCE هست باید یکبار میز کار LXDE رو تجربه کنید . هدف اصلی این میز کار ساختن سبکترین و کم حجم ترین میز کاره که در عین سبک بودن قابلیت های زیادی به کاربر میده و زیبایی خودش رو حفظ کرده.

Enlightenment

Enlightement یک Window Manager و Desktop Environment محسوب میشه .

این پروژه از سال ۱۹۹۷ منتشر شد اما سال ها به کندی توسعه داده می شد تا اینکه در سال های اخیر این پروژه شروعی دوباره پیدا کرده و به روز رسانی   اون سریعتر شده.

ویژگی این میز کار رو نمیشه با چند کلمه بیان کرد و حتما باید اون رو امتحان کنید تا قابلیت های بیشمار اون رو درک کنید .

سیستم عامل Bodhi که یک انشعاب Ubuntu از میز کار Enlightement به صورت پیش فرض استفاده میکنه .

از ویژگی های عجیب این میز کار استفاده ی خیلی کم از منابع در کنار داشتن میز کاری بسیار زیباست که ابزارهای زیادی برای تغییر در اختیار شما قرار میده .

این میز کار با تمام میزکارهایی که دیده اید متفاوته و تجربه ی جدیدی از یک میز کار مدرن  براتون به ارمغان میاره.

با تمام همه ی خوبیها این میز کار هنوز برای رقابت با قدرت هایی همچون Gnome , KDE , Ubuntu یا Cinnamon هنوز آمادگی کامل پیدا نکرده ولی در سال های آینده اسم این میز کار رو بیشتر خواهید شنید.

شکی نیست که تنوع میز کار در گنو/لینوکس فرای این نوشته است ولی سعی شد که با ویژگی ها و عیبهای معروفترین میزکارها آشنا بشیم.



برچسب ها : , , ,