منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

معرفی برخی امکانات RHEL 7 توسط شرکت Red Hat

اگر بین افراد قدیمی‌تری که در زمینه IT فعالیت میکنند صحبت از سیستم عامل لینوکس به میان آید اولین توزیع لینوکسی که به ذهنشان خطور میکند لینوکس Red Hat است. توزیعی که بعد از سال ۲۰۰۲ و وارد شدن توزیع Fedora به عنوان توزیع آزاد و بر پایه جامعه کاربری با پشتیبانی شرکت Reh Hat ، با عنوان و نام RHEL یا Red Hat Enterprise Linux وارد فاز جدیدی از سرویس‌دهی به مشتریان خود شد و از آن پس کاملا خدمات خود را در قالب سرویس اینترپرایز و حرفه‌ای به مشتریان خود عرضه کرد.
پشتیبانی قوی شرکت ردهت از این محصول و ارائه خدماتی از قبیل ردهت ویرچوالیزیشن (RHEV) و ردهت کلاسترینگ بر روی این توزیع و ایجاد و توسعه توزیع‌هایی مثل CentOS باعث شده همچنان به عنوان یکی از یرترین توزیع‌های لینوکس برای خدمات سرور و شبکه مطرح باشد و با بهره‌گیری از پروژه upstream خود یعنی فدورا بتواند در کورس رقابت با توزیع‌های لینوکسی همچون Debian و Suse Linux در سطح اینترپرایز قرار گیرد.
شرکت ردهت هر ۲ تا ۳ سال یکبار نسخه جدیدی از سیستم عامل بر پایه لینوکس خود را منتشر میکند که آخرین بار RHEL 6 را در نوامبر سال ۲۰۱۰ منتشر کرده و آپدیت چهارم آنرا یعنی RHEL 6.4 را ماه گذشته میلادی با بهبود در زمینه‌های مجازی سازی و رایانش ابری عرضه کرد. هفته پیش هم همایش سالانه ردهت با عنوان Red Hat Summit برگزار و طی آن برنامه امکانات نرم افزاری RHEL 7 که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ منتشر شود توسط Ronald Pacheco (مدیر ارشد تولیدات نرم افزاری ردهت) معرفی شد. او در این همایش به ارائه اولین نسخه بتا RHEL 7 در آینده نزدیک اشاره کرد و اشاره‌ای به امکانات نرم افزاری آن داشت:

redhat-logo

استفاده از Gnome 3 Classic Style به عنوان میزکار گرافیکی:
یکی از تصمیمات اتخاذ شده توسط تیم توسعه RHEL استفاده از میزکار گرافیکی گنوم ۳ با شمایل کلاسیک و دقیقا چیزی شبیه به نسخه قبل Gnome میباشد. ظاهرا شکل فعلی گنوم شل برای استفاده اینترپرایز و سازمانی RHEL هنوز مناسب نیست و ترجیح داده تکنولوژی‌های جدید معرفی شده در دسکتاپ Gnome 3 را با ظاهر Gnome 2 به مشتریان خود عرضه کند. البته این تصمیم برای دسکتاپ پیشفرض گرفته شده و گزینه Gnome Shell مطمئنا گزینه قابل دسترس در کنار نمای کلاسیک خواهد بود.

استفاده از فایل سیستم XFS به عنوان فایل سیستم پیشفرض:
چیزی که بیشتر تصور آن میشد این بود که با معرفی فایل سیستم btrfs بر روی پروژه بالا دستی ردهت یعنی فدورا ، ردهت در RHEL 7 هم به صورت پیشفرض از فایل سیستم btrfs استفاده خواهد کرد. ولی به گفته Ric Wheeler مدیر ارشد تیم Kernel & Storage ظاهرا از نظر ردهت هم این فایل سیستم هنوز برای استفاده‌های سرور و اینترپرایز مناسب نیست و ترجیح داده که از فایل سیستم XFS استفاده کند. البته این گزینه احتمالی هم بود که ردهت همچنان از فایل سیستم Ext4 که در حال حاضر در RHEL 6 هم به صورت پیشفرض در حال استفاده است، بهره گیرد.

استفاده از کرنل لینوکس ۳٫۱۱ :
در حال حاضر نسخه ۳.۹ کرنل لینوکس منتشر شده و نسخه ۳.۱۰ آن در حال توسعه است و تا انتشار نهایی کرنل ۳.۱۱ چند ماهی فاصله داریم. ولی با این حال شرکت ردهت و تیم Ric Wheeler تصمیم گرفته‌اند کرنل ۳.۱۱ را به عنوان قلب تپنده RHEL 7 انتخاب کند. با توجه به اینکه شرکت ردهت هنوز برنامه زمانی انتشار دقیقی برای RHEL 7 معرفی نکرده ولی این تصمیم بدین معناست که نسخه هفتم لینوکس ردهت حداقل تا پاییز امسال منتشر نخواهد شد و برنامه زمانی انتشار آن را باید سه ماهه چهارم ۲۰۱۳ در نظر گرفت.

استفاده از Secure Boot و معرفی تکنولوژی HERM در نسخه هفتم RHEL:
در Reh Hat Summit 2013 همچنین Peter Martuccelli مدیر توسعه سخت افزار ردهت اعلام کرده که RHEL 7 از هر دو متد بوت Secure Boot و UEFI پشتیبانی خواهد کرد. همچنین ردهت در این نسخه HERM یا Hardware Error Reporting Mechanism را معرفی میکند. با استفاده از این تکنولوژی، سیستم به صورت دائمی در حال چک کردن قطعات سخت افزاری سرور خواهد بود و مشکلات احتمالی آن را Log میکند.

Networking و استفاده از PTP یا Precision Time Protocol :
و در پایان Red Hat Summit مدیر ارشد بخش سرویس های شبکه ردهت Rashid Kahn به امکانات جدید این بخش در RHEL 7 اشاره کرد. یکی از تکنولوژی‌های معرفی شده در RHEL 7 در بخش شبکه و نتورک ادغام کردن چند NIC در قالب یک NIC میباشد که باعث میشود که سیستم عامل چند ورودی و خروجی شبکه را به یک ورودی و خروجی واحد در نظر بگیرد. چیزی که اهالی فن آنرا به عنوان Link Aggregation می‌شناسند. همچنین در نسخه RHEL 6.4 به صورت آزمایشی از پروتکل PTP برای Time Synchronization پرده برداشته شد که این پروتکل قرار است در نسخه RHEL 7 و RHEL 6.5 مورد استفاده قرار گیرد.

Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 6.3 Released

در حال حاضر این امکاناتی است که ردهت از نسخه هفتم RHEL معرفی کرده است و باید منتظر ماند در هفته‌‌های آینده و با ارائه برنامه زمانی انتشار RHEL 7  چه جزئیات دیگری در مورد نسخه جدید ارائه خواهد کرد. البته ناگفته نماند که تا ۱۰ روز آینده هم Fedora 19 منتشر خواهد شد. نسخه‌ای که خیلی از تکنولوژی های آینده RHEL در آن به صورت آزمایشی برای کاربران معرفی و قابل دسترسی خواهد بود.



برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,