منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

مقایسه Middle-earth: Shadow of Mordor در ویندوز ۱۰ و اوبونتو ۱۵.۰۴

Middle-earth: Shadow of Mordor یکی از بهترین بازی­‌های سال ۲۰۱۴ که برای کنسول‌های نسل هفت و کامپیوترهای خانگی آمده بود. اکنون این بازی به وسیله شرکت Feral Games برای سیستم‌عامل­‌های مک و لینوکس پورت شده است.

این بازی از محدود بازی­‌های AAA است که برای این سیستم‌عامل­‌ها پورت می­‌شوند. AAA در صنعت بازی‌سازی به بازی­‌هایی اطلاق می­‌شود که با بودجه بسیار زیاد ساخته می­‌شوند.

هر چند که این بازی با توجه به اخطار شرکت پورت‌کننده یعنی Feral Games کارت­‌های گرافیکی شرکت AMD را پشتیبانی نمی­‌کند و فقط سازگار با چند سری کارت گرافیک از شرکت NVIDIA است ولی همچنان این بازی را می­‌توان یک پورت موفق برای یک بازی موفق نامید.

سیستم اجرا کننده بازی بر روی هردو سیستم‌عامل یکسان بوده و دارای مشخصات زیر است:

  1. پردازنده مرکزی : core i7 5960X
  2. مادربورد : Gigabute X99-UD4-CF
  3. حافظه اصلی : ۴ * ۴GB DDR4 memory
  4. هارددیسک : ۲۴۰GB OCZ Vertex 3

سیستم‌عامل­‌های استفاده شده نیز Ubuntu 15.04 x86_64 و Windows 10 pro x64 هستند. در سیستم عامل لینوکس از درایور گرافیک NVIDIA 352.21 و در ویندوز ۱۰ از NVIDIA 353.62 استفاده می­‌شود. همچنین برای این مقایسه از پردازنده­‌های GeForce GTX 750, GTX 760, GTX 780 Ti, GTX 980 Ti, and GTX TITAN X استفاده شده است.

تنظیمات این بازی برای رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ و ۲۱۶۰*۳۸۴۰ در حالت­های low و high صورت گرفته است.

1920 low

همانطور که در بنچمارک بالا مشاهده می­‌شود در تنضیمات low هر چه کارت گرافیک قوی‌تر می­‌شود سیستم عامل ویندوز ۱۰ از قدرت کارت گرافیک بیشتر استفاده می‌کند در حالی که سیستم عامل اوبونتو فقط تا میزان ثابتی توانایی استفاده از کارت گرافیک را روی این  تنظیمات داراست. همچنین در کارت گرافیک­‌های قدرتمند تفاوت بین این دو تا ۲.۵ برابر هم می­‌شود.

1920 high

در تنظیمات High نیز شاهد همان داستان‌هایی که در حالت low پیش آمد هستیم. فقط در سیستم عامل ویندوز میزان امتیازات کاهش پیدا کرده است. با این وجود باز هم بازی به راحتی اجرا می­‌شود و در مورد سیستم عامل لینوکس نیز  این بازی به راحتی و بدون وجود باگ رندرینگ اجرا می­‌شود (برعکس اجرا بازی بر روی کارت­‌های گرافیک AMD).

3840 low

برای اجرای بازی در حالت ۴K فقط دو کارت گرافیک GTX 780 Ti و GTX 980 Ti  از این تنظیم تصویری پشتیبانی می­‌کنند. در این تنظیم و حالت low میزان امتیاز کارت­ها در سیستم لینوکسی با قبل تفاوت چشمگیری نداشته است، در حالی که در سیستم ویندوزی  این کاهش بسیار بوده و کمی کمتر از یک سوم بوده است.

3840 High

در تنظیمات تصویری ۴K و در حالت High نیز همان وضعیت‌های حالت low پیش می­‌آید.

 

هر چند که در حالت سبک تفاوت بین دو سیستم‌عامل بسیار زیاد و در حالت­‌های پردازشی سنگین این تفاوت کمتر می­‌شود ولی شرکت Feral Games قانع نبوده و همچنان برای سازگاری بیشتر این بازی درحال تلاش است و بروزرسانی­‌های جدید ارائه می­‌دهد.

 

لینک دانلود پست به صورت pdf

 



برچسب ها : , , , , , , ,