منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

موافقت ۷۰ درصد بریتانیایی ها با فیلتر شدن موقت توییتر و فیسبوک

امروز به طور اتفاقی به خبری برخوردم که خیلی برام تعجب آور بود. ابتدا ترجمه آزاد و مختصری از خبر رو بخونید:

طبق نتایج یک نظرسنجی حدود ۷۰ درصد بریتانیایی‌ها با فیلتر شدن موقت فیسبوک و توییتر در زمان آشوب و شورش موافقند.
بعد از شورش های اخیر که دو سه ماه پیش در لندن و بقیه شهرها اتفاق افتاد، نخست‌وزیر دیوید کامرون گفته بود که ممکن است دولت سایتهای توییتر و فیسبوک را موقتا مسدود کند تا معترضان نتوانند از آنها برای سازماندهی شورش و بلوا استفاده کنند.

همین سخن کافی بود تا حملات مدافعان آزادی و حریم خصوصی به کامرون شروع شود. پیش بینی می‌شد که مردم هم به هیچ وجه زیر بار سانسور نروند، حتی اگر سانسور برای (یا به بهانه) پیشگیری از آشوب باشد.

اما نظرسنجی‌ای که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد ۴۸ درصد بریتانیایی ها کاملا و ۲۲ درصد نیز «تا حدودی» با چنین کاری موافقند!

جالبتر اینکه ۴۲ درصد فکر می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی باید اطلاعاتِ واقعیِ بیشتری از اعضای خود داشته باشند و ۴۹ درصد هم گفته‌اند که دولت برای مهار آشوب‌ها به منابع اطلاعاتی بیشتری نیاز دارد.

البته جزییات نظرسنجی اختلاف فاحشی بین نظر جوانترها و میانسال‌ها نشان می دهد. تنها ۲۸ درصد افراد بین ۱۸ تا ۲۴ ساله با فیلتر شدن موقت فیسبوک و توییتر موافقند در حالی که ۶۰ درصد افراد مسن‌تر کاملا موافق این اقدام هستند.

همه می‌دونیم که گفتمان حفظ حریم خصوصی و هم گفتمان گردش آزاد اطلاعات و مخالفت با سانسور از گفتمانهای رایج و غالب دنیای امروزه و آگاهان و فعالان اجتماعی تلاش زیادی برای گوشزد کردن اهمیت این مطلب به خرج میدن، و انتظار میره در اروپا مردم نسبت به این مساله خیلی حساس باشن.
اینکه اکثریت مردم موافق سانسور دولتی باشن، و حتی از شبکه‌های اجتماعی بخوان اطلاعات خصوصی بیشتری از زندگی مردم جمع‌آوری کنن و این اطلاعات رو در مواقع ضروری در اختیار دولت بذارن خیلی عجیب به نظر میاد!

میشه چند دلیل برای این فرض کرد:

  • نا‌آگاهی مردم از تهدیدی که برای آزادی و حریم خصوصی اونها وجود داره
  • نداشتن درک کافی از خطرات سانسور به دلیل بزرگ شدن و رشد کردن در یک جامعه آزاد. شاید نمی‌دونن این آزادی اونها برای بسیاری از مردم این سیاره مثل رویا هست!
  • اعتماد بیش از حد به دولت وایمان به اینکه دولت فقط دنبال امنیته و قصد تهدید آزادی ما رو نداره
  • خاطره بد شورش‌ها و ترس شدید از اینکه دوباره شورش و بلوا تکرار بشه

شما چی فکر می‌کنید؟




برچسب ها :