منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

میزکاری هوشمند با conky و پس‌زمینه Novacut

از ترکیب میزکار فعلی‌تون خسته شدین؟ میزکاری مشابه تصویر پایین می‌خواید که هر بار به صورت لحظه‌ای میزان شارژ باقی مونده و فضای خالی root رو نشون بده؟ با این نوشته همراه شوید!

\"\"

اول برای نونوار شدن به تصویر پس‌زمینه جدید نیاز دارید. تصویر پس‌زمینه بنفش رنگ Novacut رو با سایز ‎۲۵۶۰ x ۱۶۰۰ از این‌جا دانلود کنید. Novacut ویرایش‌گر ویدئویی جدیدی که قول تدوین ویدئو به صورت مشارکتی داده و سروصدای زیادی به راه‌انداخته.

حالا نوبت به Conky میرسه که قسمت هوشمند میزکار رو پیاده کنه. Conky ابزاریه که روی تصویر پس‌زمینه قرار میگیره و از طریق تنظیمات انعطاف پذیرش، اطلاعات مختلفی مثل آب و هوای شهرها، میزان رم مصرفی، مقدار فضای باقی مانده را نشان میده. از اون‌جایی که نوشتن تنظیمات Conky کار ساده‌ای نیست، از فایل تنظیمات آماده‌ای استفاده خواهیم کرد.

Conky رو نصب کنید:

sudo apt-get install conky-all

بعد تنظیمات آماده با اسم Conky-Joe را دانلود کنید. فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید تا به فولدر Conky-Joey برسید. این فولدر سه آیتم دارد:

  • فولدر Fonts
  • فایل conkyrc
  • فایل conkystart.sh

فونت‌هایی که در دایکتوری Fonts قرار گرفته را نصب کنید. سپس دو فایل conkyrc و conkystart.sh رو به پوشه خانگی خود منتقل کرده به ترتیب به ‎.conkyrc و ‎.conkystart.sh تغییر نام دهید. فایل‌هایی که اول نام‌شان نقطه دارند مخفی هستند، برای دیدنشان یک بار Ctrl + H بزنید.

\"\"

حال با زدن Alt + F2 و وارد کردن conky و زدن enter نتیجه قابل مشاهده است. برای این‌که هر بار conky به صورت پیش‌فرض اجرا شود فایل ‎.conkystart.sh را به Startup اضافه کنید.

\"\"

حالا با یک‌بار Logout و Login نتیجه نهایی را ببینید.

نکته کنکوری

با این‌که Conky این‌جا خوب کار می‌کنه ولی شاید لازم باشه اون رو تا حدودی بر اساس نیازها خود ویرایش کنید. مثلا شاید باتری شما BAT0 به جای BAT1 شناساسی شده باشه یا این‌که دوست داشته باشید فضای خالی دایرکتوری خانگی به جای root نمایش داده بشه.

بدین منظور فایل ‎.conkyrc را که به دایرکتوری خانگی کپی کردید با ویرایش‌گر متن دلخواه باز کرده و خط آخر را بر اساس نیازهای خود تغییر دهید.

${font Zegoe Light:pixelsize=26}POWER: ${battery_percent BAT1}%  ROOT: ${fs_used /}  DATA: ${fs_used /media/Data}${font}

جایزه

حالا که تا این‌جا آمدید، آیکن‌ها را هم به FS Icons Ubuntu تغیر دهید تا به خود جایزه داده باشید!

\"\"

منبع



برچسب ها : , ,