منبع اصلی نوشتار زیر در این لینک قرار دارد

نخستین بتا از جبیر ۲.۱

Screenshot from 2014-10-15 20:11:47

خوشحالم که انتشار نخستین نسخه بتا از جبیر او اس ۲.۱ رو اعلام کنم. با کلی فاصله زمانی از انتشار نسخه ۲.۰.۱ منتشر شده رو اعلام کنم. در این نسخه کلی نقشه کشیدیم که جبیر رو روز به روز بهتر میکنه و ما رو تا تبدیل شدن به یک سیستم عامل کامل و جامع پیش میبره. اول بگم که این نسخه، کدبیس مبتنی بر FreeBSD 10.1 داره ، و البته یک تغییر اساسی و باحال هم کرده، تغییری که کم تر کسی جرات کنه انجامش بده! در ادامه تغییرات رو خواهیم دید :

مجوز نشر جدید

همونطور که میدونید، مجوز BSD-alike که در FreeBSD به کار رفته، Simplified BSD نام داره که قابل تغییر با مجوز های دیگه هست. من و رضا و محمد، به عنوان سازندگان جبیر، تصمیم به این گرفتیم که مجوز خودمون رو داشته باشیم. مجوز ما، مجوز منبع عمومی پروژه جبیر نام داره. با وجود اینکه این مجوز با GPL سازگاری نداره (در صورتی که متن رو بخونید می بینید که اصلا نمیتونید حاصل تغییراتتون رو با مجوز GPLv3 یا بالاتر منتشر کنید) ولی شخصا به بنیاد نرم افزار آزاد و همچنین OSI ایمیل هایی ارسال کردم تا تاییدیه این دو بنیاد رو دریافت کنیم (اگر هم دریافت نکنیم مهم نیست، مهم اینه که الان کلکسیونی از بهترین ها رو داریم).

بقیه چیزها چی؟

خب، در وبسایت خود جبیر هم توضیحات زیادی راجع به کادمیم و سرویس های تحت وب ندادم. ولی برای نسخه ۳ نقشه های زیادی در سر دارم که ان‌شاءالله به زودی به انجام میرسونیم و در نسخه ۳ یک سیستم عامل کامل و جامع رو در اختیار مردم قرار میدیم.

اطلاعات بیشتر و دانلود

FacebookTwitterGoogle+Share



برچسب ها : ,